Reklama

Niedziela w Warszawie

500-lecie Krzyża Baryczków w Warszawie (VII)

Znak nadziei i miłości

Tu, gdzie drewno krzyża nasiąkło modlitwą pokoleń, oni klękali z pokorą. Nie tylko mówili o cierpieniu Chrystusa, ale żyli Jego tajemnicą, ufnie niosąc swoje własne krzyże.

2025-09-02 08:24

Niedziela warszawska 36/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Warszawa

Łukasz Krzysztofka

Przed Krucyfiksem Baryczków modlił się papież Benedykt XVI. 26 maja 2006 r.

Przed Krucyfiksem Baryczków modlił się papież Benedykt XVI. 26 maja 2006 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiele godzin adorował Ukrzyżowanego Zbawiciela św. abp Zygmunt Szczęsny Feliński. Krzyż kontemplował nie tylko na modlitwie, ale wpisany był on bardzo mocno w jego życie. Obowiązki biskupie pełnił w Warszawie zaledwie 16 miesięcy, w warunkach wyjątkowo trudnych – w okresie manifestacji patriotycznych i wybuchu powstania styczniowego. W stolicy doświadczył niezrozumienia i dystansu. Pomimo tego ożywił życie religijne archidiecezji warszawskiej.

Zapomnieć o sobie

Św. Zygmunt Sz. Feliński podkreślał, że jeśli poszliśmy za Chrystusem w nadziei dzielenia kiedyś Jego chwały w niebie, to powinniśmy naśladować Go na ziemi w niesieniu krzyża. „Królestwo Boże rośnie i umacnia się w ogniu cierpienia” – mówił. Pomimo trudności pasterzowania w Warszawie czuł, że Jezus „własnym ramieniem podtrzymuje jego krzyż”. Uważał, że nie ma utrapienia, „w którym nie można by znaleźć pociechy, przypominając, ile i z jakim poddaniem cierpiał nasz Zbawiciel”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W trudnych chwilach modlił się: „Dziękuję Ci, Boże, za wszystkie łzy, za wszystkie krzyże i utrapienia, które na mnie zesłałeś, bo wśród tych krzyżów i utrapień zapomniałem o sobie, a Ciebie szukałem!”.

Reklama

Będąc już na wygnaniu, które było dla niego kolejnym krzyżem, przyjmował go w duchu pokuty. Nie mając możliwości czynnej działalności, starał się, by umiłować „wolę Bożą”, choć była dla niego „gorzka”. Całą ufność położył w Bożym Miłosierdziu, gotowy „iść za Ukrzyżowanym aż na Kalwarię”. „Błogosławiony to krzyż. Łzy, co krzyż taki wyciska, nie są łzami zgryzoty i rozpaczy, ale wdzięczności tylko, skruchy i miłości” – pisał w 1866 r.

Święty biskup-wygnaniec podkreślał, iż krzyż nie jest jednak końcem i celem życia człowieka. Zachęcał wiernych, aby pamiętali, „że męka i śmierć trwają trzy dni tylko, zmartwychwstanie trwa na wieki”.

Pasterze niezłomni

Bł. kard. Stefan Wyszyński, otwierając w 1965 r. proces beatyfikacyjny abp. Felińskiego, powiedział: „Chyba ta ciężka i trudna droga będzie świadectwem świętości abp. Felińskiego. Jest ona bardziej wymowna, aniżeli znaki i cuda, które miałby czynić. To był bowiem cud miłości, najwspanialsza potęga ducha człowieka, który się nie załamał, chociaż miałby do tego prawo, przechodząc przez tak wyjątkową drogę”.

Bł. Prymas Tysiąclecia był również pasterzem niezłomnym, który nie załamał się pod ciężarem krzyża, jaki przyszło mu nieść. Od utraty w dzieciństwie ukochanej matki, przez przeżycie dramatów dwóch wojen światowych, zmagania z bezbożną ideologią komunistyczną i trzyletnie uwięzienie, po śmiertelną chorobę. Zawsze jednak bł. Stefan Wyszyński uświadamiał sobie, że nie niesie krzyża sam.

Reklama

„Może niekiedy myślę, że nie podołam, bom niemocny, słaby. Będę pamiętać i o tym, że w przeciwnościach jest moc doświadczeń i że wystarczy mi Łaska, której Bóg mi udziela. Może wydaje mi się, że jestem niezdolny do wielu zadań i trudów, do wyznania wiary, do zajęcia własnego stanowiska. Pomyślę: Nie idę sam, mój krzyż niesie mój Bóg. Jest nas dwóch: On i ja. Chrześcijanin nigdy nie jest samotny, jest z nim Chrystus. Idą razem” – mówił 4 maja 1958 r. na Jasnej Górze w czasie drogi krzyżowej dla pracowników pióra.

Prymas Tysiąclecia podkreślał, że konieczna jest współpraca z Bogiem w trudzie zbawiania świata. „W duszy człowieka nic się nie odmieni bez osobistego wysiłku, bez współdziałania z Łaską Bożą. Człowiek więc musi dźwigać krzyż odkupienia. Nie możemy się zwolnić od tego obowiązku. Nie możemy stać z boku, jako rzesza widzów. Musimy wziąć czynny udział w trudzie Boga zbawiającego świat.”

Drzewo życia

Doskonale rozumiał te słowa również św. Jan Paweł II, o którym mówiono „Papież Wielkiego Piątku”. W każdy piątek sam odprawiał Drogę Krzyżową, jako kardynał każdego roku w Wielki Piątek uczestniczył w tym nabożeństwie pasyjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej, a jako papież przewodniczył Drodze Krzyżowej w rzymskim Koloseum. Już w czasie inauguracji pontyfikatu 22 października 1978 r. podczas homilii wypowiedział słowa: „Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża”.

W Wielki Piątek 1991 r., przy rozważaniu V stacji mówił: „Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi. I tak dzieje się zawsze: ktoś przychodzi, by nieść z tobą cierpienie. Wtedy staje się ono lżejsze”.

Pamiętne pozostają również zdania wypowiedziane w Wielki Piątek 2000 roku, podczas Wielkiego Jubileuszu. Wydają się być jak streszczenie pontyfikatu św. Jana Pawła II: „Krzyż nie jest tylko narzędziem śmierci. Jest drzewem życia. W nim objawiła się najgłębsza prawda o Bogu – że jest Miłością”.

Reklama

Znana jest bardzo stara tradycja mówiąca, że drzewo, z którego zrobiono krzyż Jezusa Chrystusa, pochodzi z ziarna zasianego przez Seta, syna Adama – protoplasty rodu ludzkiego. Krzyż Jezusa Chrystusa został postawiony na Golgocie w miejscu, gdzie Set dokonał zasiewu. Nasienie tego szczególnego drzewa pochodziło z Edenu, z drzewa poznania dobra i zła.

Nawiązał do tego papież Benedykt XVI w czasie Mszy św. w kościele Świętego Krzyża w Nikozji na Cyprze. Ojciec Święty podkreślił, iż „zrządzeniem Bożej Opatrzności, dzieło szatana miało zostać zwyciężone za pomocą jego własnej broni”.

Znak nadziei

Benedykt XVI zwrócił uwagę na fakt, że „drewno krzyża stało się narzędziem naszego zbawienia, podobnie jak drzewo, z którego został on sporządzony, było przyczyną upadku pierwszych rodziców”. Podkreślił także, że krzyż przemawia do wszystkich, którzy cierpią i „daje im nadzieję, że Bóg może ich cierpienie przemienić w radość, osamotnienie – w poczucie duchowej bliskości, a śmierć – w życie. Krzyż daje upadłemu światu nieskończoną nadzieję” i dlatego właśnie świat potrzebuje krzyża.

Papież Ratzinger wskazał również, iż krzyż nie jest tylko prywatnym symbolem religijnym czy też odznaką, pokazującą przynależność do pewnej grupy społecznej. „Krzyż, w swym najgłębszym wymiarze, nie ma nic wspólnego z narzucaniem na siłę jakiegoś credo czy filozofii. Mówi o nadziei, mówi o miłości, mówi o pokonaniu ucisku bez używania przemocy, mówi o Bogu podnoszącym maluczkich, umacniającym słabych, usuwającym podziały i zwyciężającym nienawiść miłością”

Św. Zygmunt Sz. Feliński, bł. Stefan Wyszyński, św. Jan Paweł II oraz Benedykt XVI – wszyscy modlili się przed cudownym Panem Jezusem w warszawskiej archikatedrze. Ich przykład może być zachętą dla nas, dzisiejszych mieszkańców stolicy. A szczególna okazja do modlitwy będzie już w niedzielę 14 września – w święto Podwyższenia Krzyża Świętego. Mszy św. o godz. 11.00 przewodniczył będzie abp Stanisław Gądecki, metropolita senior archidiecezji poznańskiej. Eucharystię poprzedzi, o godz. 10.45, prezentacja obrazu „Krzyż Baryczkowski” Ignacego Czwartosa. Po zakończeniu Mszy św. odbędzie się konferencja ks. prof. Waldemara Chrostowskiego o Krzyżu Baryczków.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: nowe, albumowe wydanie unikatowego Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego

[ TEMATY ]

książka

Warszawa

www.piastowskakorona.pl

Złoty Kodeks Gnieźnieński

Złoty Kodeks Gnieźnieński

Złoty Kodeks Gnieźnieński to najcenniejszy rękopis średniowieczny z pierwszej stolicy Polski. Jego karty zdobią barwne iluminacje przedstawiające głównie sceny z życia i męki Chrystusa oraz przepiękne romańskie inicjały. Podczas zorganizowanej przez KAI konferencji Prymas Polski w obecności Nuncjusza Apostolskiego zaprezentował albumowe, opatrzone cennym naukowym komentarzem, wydanie tego wyjątkowego dzieła, dokonane przez Wydawnictwo M.

Na wyjątkową wartość Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego składa się wiele czynników; od niemal 300 lat jest świadkiem ważnych wydarzeń duchowych w dziejach naszego kraju, oprócz tego odznacza się ogromną wartością artystyczną: posiada wiele całostronicowych iluminacji, przedstawiające głównie sceny z życia i męki Chrystusa. Każda jego karta obramowana jest wielobarwnymi ornamentami, a tekst został napisany w całości złotem malarskim. Zdobią go również przepiękne romańskie inicjały.
CZYTAJ DALEJ

Jak często sięgam po Pismo Święte?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 19-21.

Wtorek, 23 września. Wspomnienie św. Pio z Pietrelciny, prezbitera.
CZYTAJ DALEJ

W Nigerii trwa wojna religijna przeciw chrześcijanom

2025-09-23 19:48

[ TEMATY ]

Nigeria

chrześcijanie

wojna religijna

Vatican Media

Świątynia w Nigerii

Świątynia w Nigerii

W południowej Nigerii prowadzona jest nie wprost wojna religijna przeciw chrześcijanom – powiedział Radiu Watykańskiemu prezes stowarzyszenia SIGNIS Afryka, komentując zabójstwo kolejnego kapłana w tym kraju. Jego zdaniem wszystko wskazuje na to, że zamach ten miał motywy religijne. Islamiści przemocą szerzą swoją religię. Chcą przejęć kontrolę na regionami, które w większości są zamieszkiwane przez chrześcijan – dodaje ks. Walter Ihejiriki.

Przewodniczący afrykańskiej gałęzi Międzynarodowego Stowarzyszenia Mediów Katolickich SIGNIS przypomina, że zamordowany w ubiegły piątek ks. Matthew Eya dołączył do długiej listy chrześcijan, duchownych i świeckich, którzy zginęli za wiarę w Nigerii. Jego zdaniem chodzi tu o dobrze zaplanowaną strategię islamskich terrorystów. Nasilenie porwań i zabójstw w południowej części kraju, ma na celu szerzenie religii poprzez terror – dodaje ks. Ihejiriki, podkreślając, że to właśnie w tym kontekście należy postrzegać również ostatni zamach na kapłana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję