Wyrażenie „w Jakubie rozbij namiot” znajduje się w Księdze Mądrości Syracha. Jest to głęboka refleksja nad pochodzeniem i znaczeniem biblijnie pojętej mądrości. Warto zwrócić uwagę na to, że mądrość wypowiada się w pierwszej osobie, jest uosobiona i pozostaje w szczególnie zażyłej relacji z Bogiem. Została stworzona – jak sama wyznaje – przed wszystkimi rzeczami i od początku zakorzeniona jest w Bożej obecności. Mądrość stanowi zatem fundamentalny aspekt stworzenia – spleciony z porządkiem wszechświata. Została ustanowiona jako trwały i stabilny fundament rzeczywistości naturalnej i duchowej. Nie jest ona jedynie przemijającą cechą, ale to wieczna prawda, niezmiennie aktualna.
Mądrość związana jest ze świątynią, w której pełni służbę. Jerozolima to bijące serce ludu wybranego, święte miasto. Obraz ten wyraża sakralny charakter mądrości oraz jej związek z Izraelem. Mądrość pochodząca od Boga jest towarzyszką człowieka na drogach historii zbawienia – nie tylko w stworzeniu, ale także w dziejach Przymierza. Przebywa na Syjonie, pośród wybranego ludu, który jest dziedzictwem Boga i Jego własnością. Mądrość jest z jednej strony integralną częścią stworzenia, jako Boski pierwiastek, i jednocześnie fundamentalnym elementem relacji między Stwórcą a człowiekiem, jako kontekst zbawczego dialogu toczącego się w historii.
Syrach w swojej refleksji nad naturą mądrości podkreśla jej związek z wybranym ludem, Izraelem. Bóg zwraca się do mądrości: „W Jakubie rozbij namiot i w Izraelu obejmij dziedzictwo!” (Syr 24, 8). Jakub, który później został nazwany Izraelem, reprezentuje korzenie izraelskiej wspólnoty i przypomina początki historii ludu wybranego pochodzącego od Abrahama. Dzieje patriarchy Jakuba to historia zmagania i jednocześnie przemieniającego spotkania z Bogiem. Tekst z Księgi Syracha podkreśla zasadniczy związek między poszukiwaniem mądrości a tożsamością Izraelitów jako ludu Przymierza. Bóg przez jego zawarcie powierzył potomkom Jakuba Prawo i obietnice. To one są budulcem i fundamentem prawdziwej mądrości. Jest ona wpleciona w duchową tkankę Izraela, a jej ślady można znaleźć w historii dialogu Boga z wybranym ludem. Idea rozbicia namiotu podkreśla koncepcję obecności Boga pośród ludu, sugerując zarazem wspólnotowy charakter mądrości. Ta mądrość obecna w Jakubie stanowi jednocześnie cenne dziedzictwo, które powinno być przekazywane jako model i środek prawego życia – życia w wierności Przymierzu, na miarę otrzymanej obietnicy.
Mądrość, której źródłem jest sam Bóg, objawia się w stworzeniu i historii jako jeden z przejawów Bożej obecności w świecie. Nie ma tu mowy o jakiejś abstrakcyjnej idei. Mądrość można osiągnąć przez wytrwałe dążenie do zachowania wierności Bogu. Jest ona przewodniczką prawego i harmonijnego życia. Ślady jej obecności w historii Izraela stanowią inspirację do poszukiwania jej także dziś, w kontekście naszego życia.
Prorocy Starego Testamentu często posługują się pojęciem „dnia Pańskiego” na określenie zbawczej interwencji Boga. Najstarszym przykładem użycia tego pojęcia są słowa Amosa: „Biada oczekującym dnia Pańskiego. Cóż wam po dniu Pańskim? On jest ciemnością, a nie światłem” (Am 5, 18). Prorok ostrzega tu przed rychłą karą niewoli asyryjskiej (722 r. przed Chr.), która dotknie beztroskich mieszkańców kraju Izraela.
14 września Kościół w sposób szczególny czci Chrystusowy Krzyż, narzędzie męczeństwa, ale i hańby oraz pogardy w antycznym świecie.
W 324 r. matka cesarza Konstantyna - Helena, wówczas 78-letnia już kobieta, wyrusza celem ekspiacji za uczynki syna do Ziemi Świętej. Ówczesny biskup Jerozolimy - Makary - miał okazję rozmawiać z cesarzem o sytuacji, w jakiej znajdowały się święte miejsca i nakłaniał go do podjęcia na tych terenach prac badawczych. Na miejscu dawnej Jerozolimy po zburzeniu przez cesarza Hadriana w 135 r. Świątyni Jerozolimskiej powstała Aelia Capitolina. W miejscu Świętego Grobu powstała świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Autor Historii Kościoła Euzebiusz z Cezarei mówi, iż po przybyciu na miejsce cesarzowa Helena kazała zwołać komisję, w skład której weszli kapłani i archeologowie w celu zakreślenia dokładnego planu prac wykopaliskowych. Szczęśliwie zachowane dokumenty w pewnej żydowskiej rodzinie pozwoliły na ustalenie topografii Jerozolimy przed jej zburzeniem. Koszty robót nie grały roli - Konstantyn dostarczył na te cele ogromne sumy pieniędzy. Po kilku tygodniach prac ukazał się wreszcie garb Kalwarii i grota grobu Chrystusa. Wzruszenie ogarnęło wszystkich. W częściowo zasypanym rowie odnaleziono trzy krzyże. Biskup Makary modlił się o możność poznania, na którym krzyżu Zbawiciel dokonał żywota. Podobno przyniesiono umierającą niewiastę, którą dotknięto drzewem krzyża. Przy trzecim dotknięciu kobieta wstała. Wiadomość dotarła do Konstantyna, który każe wybudować na świętym miejscu bazylikę. 14 września 335 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi bazyliki, do której wniesiono relikwie Krzyża. Obecna Bazylika Grobu Świętego wybudowana przez krzyżowców zajmuje miejsce trzech budowli wzniesionych przez Helenę: kościoła na cześć Męki Pańskiej, na cześć Krzyża i Grobu Świętego.
- Nie sama władza, nie sama moc ludzka i nie sam geniusz dowódczy decyduje o tak ważnych bataliach. W tym wszystkim trzeba uznać moc Bożą, do której się zmierza pod kierunkiem Najświętszej Dziewicy – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św., odprawionej w bazylice Mariackiej w Krakowie z okazji obchodów Święta Wojsk Lądowych.
W tej przezacnej mariackiej świątyni, wobec tych dzieł poczynionych na chwałę Stwórcy, gromadzi nas dzisiaj sztandar — znak, którego moc i wartość jest nieoceniona, a jego wagę mierzy się kroplami krwi i potu, przelanymi na polach chwały. Jego trzepot śpiewa o historii wojsk i historii każdego żołnierza. On nas jednoczy dzisiaj wokół wartości, jakimi są dla nas Bóg, Honor i Ojczyzna — powiedział na rozpoczęcie administrator parafii mariackiej, ks. Mariusz Słonina. Powitał abp. Marka Jędraszewskiego oraz licznie przybyłych gości, w tym przedstawicieli władz państwowych, samorządowych i wojskowych, fundatorów i matkę chrzestną sztandaru, a także żołnierzy Wojska Polskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.