Reklama

Wiadomości

Jesteśmy tylko mostem

Kiedy tragedia na Bliskim Wschodzie wstrząsnęła polskim oficerem, postanowił rzucić wszystko, by ratować ofiary wojen i terroru. Tak narodziła się fundacja, która od lat zmienia losy tych, o których świat zapomniał.

Niedziela Ogólnopolska 36/2024, str. 30-31

[ TEMATY ]

pomoc

archiwum Fundacji Orla Straż

Bartosz Rutkowski, Irak, 2016 r.

Bartosz Rutkowski, Irak, 2016 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Zaledwie czteroosobowa dziś fundacja „Orla Straż” została założona przez Bartosza Rutkowskiego. – Pod koniec 2015 r. natrafiłem na wstrząsającą informację o brutalnym morderstwie dokonanym przez terrorystów z tzw. Państwa Islamskiego (ISIS) na 12-letnim chłopcu. Mój syn miał wówczas tyle samo lat. Ja byłem oficerem i szefem szkolenia w Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w Gdyni. Chciałem jakoś pomóc tym ludziom. Chwilę biłem się z myślami. Rozważałem „za” i „przeciw”. Czy mam tam wyjechać? Jak w ogóle miałaby wyglądać moja pomoc? Przecież to wywróciłoby moje życie do góry nogami. Potem przyszła jednak refleksja i pomyślałem: służyłeś tyle lat w wojsku, znasz dobrze angielski, jeślibyś chciał, to pewnie dałbyś radę. Po chwili wahania podjąłem decyzję. Następnego dnia złożyłem wypowiedzenie w trybie przyspieszonym, a po 3 miesiącach przeszedłem na emeryturę. Kilka dni po odejściu z wojska byłem już w Iraku. To tam ISIS dopuściło się wielu zbrodni, głównie na bezbronnych cywilach. Półtora roku wcześniej terroryści zajęli dziesiątki miejscowości zamieszkiwanych przez chrześcijan. Zmusili do ucieczki tysiące ludzi, zrabowali ich mienie, a całe miasta obrócili w ruinę. W sierpniu 2014 r. dopuścili się też ludobójstwa na Jezydach, czyli mniejszości etnicznej zamieszkującej tereny przygraniczne z Syrią. Zamordowali wtedy kilka tysięcy mężczyzn, kobiet i dzieci, a kolejnych kilkanaście tysięcy, głównie młodych kobiet i dzieci, porwali.

Podczas swojego pierwszego wyjazdu w 2016 r. Rutkowski spędził prawie 2 tygodnie wśród przesiedleńców z terenów okupowanych przez ISIS. Mieszkał z nimi, jadł z nimi i godzinami rozmawiał z nimi o wydarzeniach, które ich spotkały. Dzięki tym rozmowom poznał ich potrzeby oraz zrozumiał, że są to tacy sami ludzie jak on – mają rodziny, marzenia i pragnienie normalnego życia. – Wojna brutalnie wyrwała ich z tej normalności, sprawiając, że z dnia na dzień stali się ofiarami – opowiada. – Po tym, co usłyszałem i zobaczyłem, postanowiłem zdobyć pieniądze, aby w jakiś sposób im pomóc. Tak zrodziła się idea założenia Fundacji Orla Straż.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Spotkanie w Iraku

Reklama

W czasie gdy Bartosz Rutkowski przygotowywał się do swojej pierwszej podróży do Iraku, w zupełnie innej części Polski podobną decyzję podjął Dawid Czyż. Wstrząśnięty doniesieniami o brutalnych zbrodniach ISIS, w tym o spaleniu żywcem kilkunastu młodych dziewcząt uprowadzonych przez terrorystów, zdecydował, że nie może pozostać bierny. Postanowił wyjechać do Iraku, aby dołączyć do lokalnej formacji samoobrony, która była grupą ochotników broniących swoich domów przed ISIS. Jednostka ta była wspierana przez wolontariuszy z całego świata. Dawid spędził prawie pół roku na froncie pod Mosulem, gdzie był świadkiem wydarzeń, które na zawsze odmieniły jego życie. Największe wyzwanie było jednak jeszcze przed nim. Pierwsze spotkanie Dawida i Bartosza miało miejsce właśnie w Iraku. Dwaj Polacy, którzy przybyli do obcego kraju z misją pomocy, mimo różnych metod działania mieli bardzo zbliżone cele – obaj pragnęli przeciwdziałać złu. Po powrocie do Polski Dawid związał się z organizacją Orla Straż, chcąc kontynuować swoją misję wsparcia tych, których wcześniej bronił.

Z biegiem czasu do Bartosza i Dawida dołączyli Dariusz i Szymon, a Orla Straż zaczęła poszerzać swoje działania, niosąc pomoc w coraz większej liczbie krajów, m.in. w Egipcie, gdzie jej członkowie pomagali ofiarom zamachów na kościoły i pielgrzymki, na Ukrainie oraz obecnie w Nigerii. – W Nigerii fundacja stara się pomagać ludziom, którzy padli ofiarą terrorystów z plemienia Fulani – wyjaśnia Bartosz Rutkowski. – To koczownicze plemię, w większości składające się z muzułmanów, atakuje wioski zamieszkiwane przez chrześcijan. Często dochodzi tam do masakr – mordowane są całe rodziny. Choć mało się o tym mówi, tam takie ataki zdarzają się często.

Wielka pomoc na niewielką skalę

Fundacja stara się pomagać ludziom wrócić do normalnego życia, tak jak w Iraku czy na Ukrainie, w tym celu otwiera miejsca pracy, odbudowuje i remontuje zniszczone domy, zapewnia edukację oraz wspiera gospodarstwa rolne przez zakup zwierząt hodowlanych. Zasadą jest pytanie mieszkających tam ludzi, jak można im pomóc, aby ich życie się odmieniło i mogli się usamodzielnić. – Chodzi nam o to, by oni wstali z kolan i wzięli swój los w swoje ręce – mówią członkowie Orlej Straży.

Reklama

W pracy fundacji, jak podkreśla Rutkowski, największym wyzwaniem jest dotarcie do tych, którzy mogliby wesprzeć jej misję. – Nas jest zaledwie czterech i wszystkiego musieliśmy nauczyć się sami: od prezentowania się w mediach, przez obowiązki prawne, aż po skuteczne pomaganie innym – mówi. – Nie mamy wsparcia dużych, międzynarodowych organizacji czy instytucji rządowych, a środki finansowe pozyskujemy głównie w kościołach w całej Polsce oraz wśród prywatnych darczyńców. Nie stoją za nami żadne media, więc każda możliwość opowiedzenia o naszej działalności szerszemu gronu odbiorców jest dla nas niezwykle cenna. Przez kilka lat funkcjonowania Orla Straż zdobyła wiele doświadczeń w skutecznej pomocy humanitarnej, starając się realizować ją z pełnym poszanowaniem godności ludzkiej. Dlatego unikamy pokazywania cierpienia i łez, a koncentrujemy się raczej na tym, że pomoc jest możliwa nawet przy tak niewielkiej skali działalności.

W swojej pracy Bartosz Rutkowski i jego koledzy doświadczyli wielu trudnych sytuacji i spotkań, które zapadły im w pamięć. – Szczególnie emocjonujące były rozmowy z kobietami, które były wykorzystywane seksualnie, bite i trzymane w klatkach jak zwierzęta, ale też spotkania z ludźmi, którzy dzięki wsparciu fundacji stanęli na nogi – opowiada Rutkowski. – Jednym z najtrudniejszych moich doświadczeń były pierwsze rozmowy z dziewczynami, które były w niewoli u terrorystów z ISIS. Ich szczere opowieści o tym, co je spotkało i jak były traktowane, były wstrząsające. Po takich rozmowach nie mogłem spać. Zastanawiałem się, jak mogę im pomóc i co powinienem zrobić. Zrozumiałem, że nie ma sensu rozpamiętywać tych wydarzeń, tylko trzeba działać.

Podczas jednego z wyjazdów razem z fundacją byli przedstawiciele innej polskiej organizacji. – Oni byli zaskoczeni tym, że działamy w taki sposób, iż znamy z imienia ludzi, którym pomagamy, że znamy ich historie i wiemy, co przeżyli. Niektórzy z nich uważali, że takie nasze osobiste zaangażowanie nie jest profesjonalne, jednak my wierzymy, że trzeba lubić tych, którym się pomaga, i starać się wczuć w ich sytuację na tyle, na ile to możliwe.

Nie ma idealnej recepty

Reklama

Ludzie, którym pomaga fundacja, potrzebują bardzo różnorodnej pomocy. – Każdy przypadek jest inny – wyjaśnia Bartosz Rutkowski. – Jeden potrzebuje narzędzi, aby otworzyć warsztat, inny pompy wodnej, nasion czy nawozów, aby odbudować gospodarstwo. Gdzieś indziej potrzebna jest szkoła, a w innym miejscu trzeba podłączyć prąd, ponieważ linie przesyłowe zostały zniszczone. Zawsze pytamy, co możemy zrobić, ponieważ nie ma jednej złotej recepty na pomoc.

Choć fundacja nie rości sobie monopolu na wiedzę, jaka pomoc jest najlepsza, to jej członkowie mają już kilka lat doświadczenia z taką formą wsparcia, jaką stosują, i widzą jej efekty. Ci, do których docierają, chcą przede wszystkim żyć tak jak my – chcą móc pójść do pracy, posłać dzieci do szkoły i mieszkać w godnych warunkach. Nie chcą być zależni od organizacji pomocowych, wolą sami zapracować na swoje utrzymanie. Dlatego fundacja stara się im pomóc w uzyskaniu samodzielności.

– Za każdym razem podkreślamy, że wsparcie, które od nas otrzymują, to tak naprawdę dobre serce Polaków – zaznacza Rutkowski. – My jesteśmy jedynie mostem łączącym potrzebujących w różnych częściach świata. Każdy może się włączyć w te działania, np. może przekazać dalej informacje o sytuacji i potrzebach ludzi, którym pomagamy. Zawsze zachęcamy, aby wejść na naszą stronę, poczytać o tym, co robimy, i samemu ocenić, czy taka pomoc ma sens i jest najskuteczniejsza – dodaje.

Każdy, kto chciałby wesprzeć działania fundacji, może to zrobić, wchodząc na stronę: www.orlastraz.org .

2024-09-03 13:19

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Indie: Misjonarki Miłości mają problemy po cofnięciu licencji na fundusze zagraniczne

[ TEMATY ]

pomoc

Indie

misjonarki

Archiwum prywatne

Od Bożego Narodzenia Misjonarki Miłosierdzia ściśle racjonują żywność i artykuły codziennego użytku dla swoich stałych 600 beneficjentów w domu macierzystym i sierocińcu dla dzieci Shishu Bhavan w Kalkucie.

Związane jest to z decyzją rządu o ograniczeniu zagranicznych funduszy dla ich organizacji charytatywnej. „To sposób na uniemożliwienie niezależnej pracy w Indiach. Rząd sieje dezinformację przeciwko chrześcijanom” – uważa John Dayal, działacz na rzecz praw człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Otwarcie wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”

2025-04-18 22:25

Muzeum AK

    W samo południe we wtorek 15 kwietnia w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie odbył się wernisaż wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”.

Ekspozycja została przygotowana z okazji obchodów 1000-lecia Korony Polskiej. Prezentuje dzieje dwóch oddziałów walczących w Powstaniu Warszawskim: Batalionu „Chrobry I” oraz Zgrupowania „Chrobry II”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję