Reklama

Wiadomości

Szkoła w likwidacji?

Nowa władza coraz częściej oznajmia zamiar rezygnacji z czegoś: lokalnych rozgłośni, elektrowni, CPK itd. Nieuchronnie zmierza to w stronę redukcji szkolnictwa.

Niedziela Ogólnopolska 15/2024, str. 30-31

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock, montaż: M. Pijewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mniejsze szkoły wiejskie, do których dzieci mają blisko, miałyby obejmować tylko pierwsze trzy klasy. To znaczy, że większe dzieci będą zmuszone uczyć się w usytuowanych daleko od miejsca zamieszkania szkołach zbiorczych, do których dojazd jest uciążliwy.

Ogłoszono zakaz zadawania w podstawówkach obowiązkowych prac domowych. Obecny system prowadził do nieprawidłowości, w postaci czy to nadmiaru tych prac, czy ich przepisywania z internetu, czy odrabiania przez rodziców. Niemniej jednak zniesienie pracy w domu doprowadzi do zaniku umiejętności pracy samodzielnej, realizacji zadań oraz uczenia się przez powtarzanie, które jest bardzo potrzebne. Łączny efekt to, oczywiście, obniżenie poziomu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Problemy te można by łatwo rozwiązać wzorem systemu brytyjskiego. Dzieci po lekcjach i obiedzie spędzają trochę czasu pod nadzorem nauczyciela, pracując samodzielnie. Do domu nie biorą zeszytów i książek; nie mają za dużo zadawane i pracują w zasadzie same. Inny wariant to przeznaczenie jednej lub części godziny lekcyjnej z danego przedmiotu na tego rodzaju pracę własną.

Przepracowanie?

Pojawia się tu inna obawa: dzieci są przepracowane. Tak – są, przynajmniej w części szkół, ale często dlatego, że niejeden nauczyciel uczy nieskutecznie, a wysiłek zwala na dom i korepetycje.

Reklama

Przepracowanie w czasie trwania nauki ma jeszcze inne przyczyny. Najważniejsza to jej zbyt krótki okres w ciągu roku. Wakacje to ponad 2 miesiące. Z powodu zbyt wczesnego wystawiania ocen końcowych przez ostatnie 2 tygodnie roku szkolnego nauki już praktycznie nie ma. Do dni wolnych na Boże Narodzenie i Wielkanoc doszła 2-tygodniowa przerwa międzysemestralna, która urządza tylko zamożnych, jeżdżących na wczasy zimowe. Dodajmy jeszcze dni na różne okienka koło świąt, egzaminy i wycieczki, a wtedy otrzymamy ponad 20 tygodni bez nauki! A wystarczyłoby 7 tygodni od 1 lipca, dwa razy po tygodniu w ciągu roku, kilka dni na egzaminy. To by pozwoliło skrócić wszystkie dni lekcyjne o godzinę i lepiej rozłożyć materiał.

Przeładowanie wprawdzie występuje, ale niekoniecznie w okrajanej obecnie podstawie programowej, a bardziej w podręcznikach, które dodają do niej zbyt wiele szczegółów. Dużo z nich z tego powodu nie powinno być w ogóle zatwierdzonych do użytku. W dodatku wielu nauczycieli traktuje wszystkie wiadomości z podręcznika jako obowiązkowe.

Opiłowywanie podstawy programowej

Na tym tle zapowiedzi znacznego zmniejszenia zakresu podstawy programowej, a tym samym wymagań, zdradzają niezrozumienie istoty problemu. Chyba że wynikają one z zamiaru obniżenia poziomu nauczania, ze wszystkimi tego konsekwencjami dla gospodarki i kultury kraju w przyszłości. Przykładów jest mnóstwo, poniżej streszczam i cytuję tylko niektóre.

Zacznę od przedmiotów, w których przypadku materiał faktycznie mógłby zostać ograniczony. Z chemii wzorów i związków jest o wiele za dużo, ale proponowane na stronie MEN cięcia dotyczą czegoś innego. W podstawówce wypadają fotosynteza oraz obieg tlenu i węgla w przyrodzie (po co wiedza, że rośliny potrzebują CO2?). Ograniczono wiadomości o usuwaniu brudu i przetwarzaniu odpadów. Nie będzie wiedzy o normach technicznych i zalecenia, by uczeń umiał oceniać wiarygodność uzyskanych danych.

Reklama

Z biologii podobnie. W podręczniku dla podstawówki roi się od naukowych terminów z genetyki opartych na źródłosłowach greckich i łacińskich, nie do przyswojenia przez dzieci. Albo nazwy fachowe kilkunastu rodzajów komórek roślinnych. A co wykreślono? W podstawówce wiedzę o chorobach przenoszonych drogą płciową oraz opis cyklu miesiączkowego (co oprotestowały również feministki). Inaczej mówiąc, 15-latka miałaby nie wiedzieć, kiedy może zajść w ciążę i że może się zarazić.

Podręczniki do geografii są przeładowane szczegółami i terminami fachowymi, ale ofiarą MEN mają paść obserwacja nieba oraz znajomość własnego regionu, a także problemów wsi i krajobrazu kulturowego (może KO sądzi, że jej śląscy wyborcy nie zauważą). Cięcia dotyczą również demografii, migracji, kolonializmu, terroryzmu, rozwoju przemysłowego, czyli tematów pomagających zrozumieć problemy współczesności. Znamienne jest wykreślenie zdania: „Uczeń jest świadomy tego, że może mieć w przyszłości wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy i kulturowy Polski”. Czyżby ktoś planował pozbawienie nas takiego wpływu?

Z matematyki w podstawówce wypadła elementarna sprawa kolejności działań. Z jej działów skracający najbardziej nie lubili rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. Z fizyki „poleciały” definicja ampera, wartość energetyczna paliw i pokarmów, ewolucja gwiazd, a z zastosowań praktycznych – skutki większych przerw w dopływie prądu. Z informatyki – mniej arkusza kalkulacyjnego, budowania stron internetowych, algorytmów, zastosowań informatyki w innych dziedzinach (!), projektowania zestawów.

Mniej kultury, patriotyzmu i chrześcijaństwa

Reklama

Ale to jeszcze nic w porównaniu z ideologiczną cenzurą w sferze humanistyki. Z języka polskiego wykreślono z lektur obowiązkowych dla szkoły średniej Quo vadis, za które Sienkiewicz dostał Nagrodę Nobla, oraz pieśni patriotyczne. Pan Tadeusz i Chłopi – tylko we fragmentach, w podstawówce brak Norwida, Konopnickiej (za Rotę?) i W pustyni i w puszczy. Znikają Jan Paweł II i kard. Stefan Wyszyński oraz literatura emigracyjna poza Miłoszem. Zofię Kossak minister edukacji narodowej uznała za „antysemitkę” (choć brała ona czynny udział w ratowaniu Żydów podczas wojny).

Z literatury światowej nie będzie znaczenia teatru greckiego, Pieśni nad Pieśniami oraz Romea i Julii. Znikły zdania na temat „świadomego odbioru programów telewizyjnych i radiowych” oraz wykrywania manipulacji. Wykreślono umiejętność „stosowania zasad poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu”, a także „odróżniania arcydzieła od kiczu”. Nawet pisania CV nie będzie.

W przypadku historii dawniejszej okrojona podstawa nie wymienia wprost chrztu Polski, wojen z Niemcami, następnie Grunwaldu, Stefana Czarnieckiego i Wiednia! W ogóle ubyło sporo nazwisk. Brak roli katolicyzmu, ustroju I RP, udziału Polaków w walkach o niepodległość Stanów Zjednoczonych, wykreślono niemiecki Kulturkampf, obronę Westerplatte, zniszczenia Warszawy podczas II wojny światowej, podróże Jana Pawła II do Polski, rozpad Układu Warszawskiego. Na to miejsce wchodzą jakieś ogólniki. Widać to też na przykładzie Holokaustu Żydów oraz Wołynia.

Z historii najnowszej (HiT) wykreślono zdania o zarządzaniu Polską przez Sowiety, o Żołnierzach Wyklętych, część aktów oporu przeciw komunizmowi, wiadomości o konfliktach po 1989 r., o unikaniu rozliczenia Niemców za zbrodnie wojenne i ewolucji UE.

Z filozofii znikła klasyczna koncepcja prawdy Arystotelesa, czyli zgodność z rzeczywistością. Z łaciny i kultury starożytnej – wzmianki o wartościach, tradycji i potrzebie kultury humanistycznej. Religię obóz lewicowo-liberalny usunąłby najchętniej w całości; na razie ogranicza liczbę jej godzin. Na szczęście o jej programach ministerstwo nie decyduje.

2024-04-09 14:22

Oceń: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła chaosu

Jakich Polaków wychowuje współczesna szkoła? Patriotów czy kosmopolitów? Ludzi Dekalogu czy obojętnych konsumentów? Pytanie o stan edukacji narodowej w Dniu Nauczyciela wydaje się zasadne. A odpowiedzi na nie podjęli się: profesor akademicki, nauczyciel, rodzic i proboszcz.

Szkoła jest rzeczywistością wielowarstwową i złożoną. Jest bez wątpienia instytucją zhierarchizowaną (minister – kurator – dyrektor – nauczyciel) o założonych celach, które są realizowane w sposób sformalizowany (programy nauczania, podręczniki, ustawy i uchwały) i tak samo egzekwowane (oceny szkolne, promocje do następnej klasy, egzaminy zewnętrzne). Wśród sformalizowanych celów działania szkoły znajdziemy obok przekazu wiedzy także liczne cele wychowawcze. Pojmowanie szkoły ograniczone do jej kształtu instytucjonalnego niewiele nam jednak o niej mówi. Dopiero porównanie jej funkcji założonej (a więc tej „formalnej”) z tą rzeczywistą (z faktycznymi, nawet niezamierzonymi rezultatami działania) może nam o niej cokolwiek powiedzieć.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Bł. ks. Jan Merlini nie bał się świętości

2025-04-05 17:30

Marzena Cyfert

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Msza dziękczynna za beatyfikację bł. ks. Jana Merliniego

Święci są po to, by świadczyć o powołaniu, jakie człowiek ma w Chrystusie. Jan był świadomy tej godności, tego powołania i swojej drogi ku Bogu. I ta świadomość kształtowała jego życie oraz posługę kapłańską. Wiedział, kim jest i dokąd zmierza – mówił abp Józef Kupny o bł. ks. Janie Merlinim.

Metropolita wrocławski przewodniczył Mszy św. dziękczynnej za beatyfikację włoskiego kapłana, współpracownika św. Kaspra del Bufalo. Wspólna modlitwa we wrocławskiej katedrze zgromadziła kapłanów archidiecezji, siostry Adoratorki Krwi Chrystusa, które przygotowały uroczystość, siostry misjonarki Krwi Chrystusa, misjonarzy klaretynów, przyjaciół i dobroczyńców zgromadzeń oraz czcicieli Przenajdroższej Krwi Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję