Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Dźwięk trąby Bożej

Niedziela Ogólnopolska 46/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Michał Anioł, fragm. fresku Sąd Ostateczny, pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tematyka Pierwszego Listu św. Pawła do Tesaloniczan dotyczy Paruzji – powtórnego przyjścia Chrystusa, określanego mianem dnia Pańskiego. Autor odnosi się do konkretnych oczekiwań eschatologicznych pierwszego pokolenia chrześcijan, którzy spodziewali się rychłego końca rzeczywistości ziemskiej. Język pisma zaczerpnięty jest z tradycji apokaliptycznej – ma on charakter symboliczny. W związku z tym opisywane przez św. Pawła wydarzenia ostateczne nie mogą być odczytywane jako dosłowny opis końca. Elementy eschatologiczne powinny być interpretowane w kontekście całego listu. Autor dziękuje w nim Tesaloniczanom za to, że przyjęli Ewangelię, i zachęca ich do życia w świętości, w praktykowaniu czystości i miłości. To z tych refleksji naturalnie wypływa nauczanie o powtórnym przyjściu Chrystusa.

W czwartym rozdziale wspomnianego listu św. Paweł rozwija naukę o Paruzji. Był to istotny element katechezy wczesnochrześcijańskiej. Oczekiwania pierwszych chrześcijan dotyczące powtórnego przyjścia Chrystusa ukształtowane były przez wyobrażenia judaistyczne: koniec czasów i całkowita metamorfoza rzeczywistości ziemskiej. W nauczaniu św. Pawła zasadniczy akcent spoczywa nie na fakcie nadchodzącej w najbliższej przyszłości Paruzji, ale na tajemnicy obecności: „i w ten sposób zawsze będziemy z Panem” (por. 1 Tes 4, 17). Zarówno tajemnica śmierci, jak i tajemnica powtórnego przyjścia muszą być odczytywane w perspektywie życia w Chrystusie – życia trwałego, które nie przemija. Pawłowa wykładnia składa się z czterech części: wprowadzenia w tematykę z odwołaniem do nadziei jako fundamentu chrześcijańskiego życia; odwołania do treści wyznania wiary – „Jezus istotnie umarł i zmartwychwstał” (1 Tes 4, 14); proklamacji nauki o powtórnym przyjściu Chrystusa opartej na słowie Pańskim; końcowej zachęty do odnalezienia pocieszenia i nadziei w przedstawionym nauczaniu.

Święty Paweł pisze: „Sam bowiem Pan zstąpi z nieba na hasło i na głos archanioła, i na dźwięk trąby Bożej” (1 Tes 4, 16). Symbol trąby Bożej zakorzeniony jest trwale w Starym Testamencie. Szczególną rolę odgrywa w opisie objawienia się Boga Izraelowi na górze Synaj: „Trzeciego dnia rano rozległy się grzmoty z błyskawicami, a gęsty obłok rozpostarł się nad górą i rozległ się głos potężnej trąby, tak że cały lud przebywający w obozie drżał ze strachu” (Wj 19, 16). „Głos trąby” to zewnętrzny przejaw Bożej obecności, która ma się objawić. Wskazuje z jednej strony na królewski majestat Boga, a z drugiej – na nadprzyrodzony charakter rozgrywających się wydarzeń, które całkowicie wykraczają poza ludzkie rozumienie. Święty Paweł, gdy pisze o zstąpieniu Chrystusa na dźwięk trąby Bożej, nawiązuje właśnie do tej tradycji. Powtórne przyjście Zbawiciela to ostatni akt dziejów, w którym On ukaże się jako Władca historii. Będzie to także moment powszechnego zmartwychwstania, kiedy to śmierć zostanie ostatecznie pokonana – przychodzący Chrystus jest bowiem jedynym Panem życia, i właśnie dlatego jest źródłem naszej nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-11-07 09:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Naaman

Niedziela Ogólnopolska 41/2022, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Lambert Jacobsz, Elizeusz odrzucający dary Naamana

Nasz bohater był dowódcą wojska króla syryjskiego. Biblia opisuje go jako człowieka szanowanego z powodu zwycięstw odniesionych przez Aramejczyków. Cierpiał on jednakże na chorobę skóry, która została określona mianem trądu. Objawem tej choroby są dolegliwości skórne, takie jak wysypka, zniekształcenie, świąd. Nie jesteśmy jednak w stanie dokładnie określić, z jakim konkretnie schorzeniem zmagał się Naaman. Narracja biblijna ukazuje rozdźwięk w życiu dowódcy między militarnymi sukcesami z jednej strony a uciążliwą kondycją zdrowotną, skutkującą społecznym wykluczeniem z drugiej.

CZYTAJ DALEJ

Była sumieniem pielęgniarek

Niedziela rzeszowska 19/2018, str. IV

[ TEMATY ]

bp Kaziemierz Górny

Hanna Chrzanowska

Jerzy Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie, s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie,
s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Katarzyna Czerniawska: – Ksiądz Biskup był świadkiem życia bł. Hanny Chrzanowskiej. W jakich okolicznościach miał Ksiądz Biskup okazję poznać Hannę Chrzanowską?

CZYTAJ DALEJ

Ks. dr hab. Sławomir Zych - zasłużony dla Powiatu Kolbuszowskiego

2024-04-28 22:10

Bartosz Walicki

Zasłużeni dla Powiatu Kolbuszowskiego

Zasłużeni dla Powiatu Kolbuszowskiego

Przyznaje się je osobom fizycznym lub prawnym, a także instytucjom państwowym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym i zawodowym, które poprzez swoją działalność zawodową i społeczną przyczyniły się do gospodarczego, kulturalnego i społecznego rozwoju powiatu kolbuszowskiego. Zaznaczyć należy, że wzór odznaki został zaopiniowany przez Komisję Heraldyczną działającą przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz uzyskał zgodę Prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Jednym z wyróżnionych odznaką został kapłan diecezji rzeszowskiej, ks. dr hab. Sławomir Zych, dyrektor Ośrodka Badań nad Polonią i Duszpasterstwem Polonijnym KUL. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Komisję Odznaki Honorowej Powiatu Kolbuszowskiego postanowienie o przyznaniu odznaki podjął w dniu 27 marca br. Zarząd Powiatu w Kolbuszowej. Razem z ks. S. Zychem uhonorowani zostali: Józef Kardyś, Zbigniew Chmielowiec, Władysław Ortyl, Maciej Szymański, Zbigniew Strzelczyk i Andrzej Jagodziński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję