Reklama

Niedziela Kielecka

Fenomen szopek trwa

Okazałe i skromne, z bogactwem postaci i feerią barw powodują zakorzenienie świąt Bożego Narodzenia w tradycji i folklorze. Kochają je dzieci i dorośli, bo w najprostszy sposób opowiadają tę jedną z najważniejszych historii, jaka wydarzyła się wśród ludzi i dla ludzi – narodziny Bożego Syna w Betlejem.

Niedziela kielecka 52/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Muzeum Wsi Kieleckiej

T.D.

Pracownicy MWK przygotowują szopki na wystawę

Pracownicy MWK przygotowują szopki na wystawę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szopki krakowskie, ale i te powstałe w regionie częstochowskim i kieleckim, możemy w tym roku zobaczyć na świątecznej wystawie w Dworku Laszczyków, którą przygotował zespół Działu Badań Etnograficznych Muzeum Wsi Kieleckiej. Wystawa o tytule zaczerpniętym z kantyczki „Pojdźmyż teraz do szopki pokłonić się Panu” potrwa do 2 lutego, a jej wernisaż odbył się 18 grudnia.

Nasze i sąsiedzkie – w dworskiej scenerii u Laszczyków

Damian Kozłowski, kurator wystawy przypomina, że Muzeum Wsi Kieleckiej organizuje co roku wystawę bożonarodzeniową i wśród prezentowanych eksponatów szopki znajdują się prawie zawsze. – W tym roku to one są głównym bohaterem. W sześciu salach wystawienniczych prezentujemy eksponaty, które przedstawiają różnorodną formę i technikę wykonania. Szopki nierozerwalnie związane są z polską tradycją. Przez wieki kolędnicy w okresie Bożego Narodzenia przemierzali ulice wiosek i miast w barwnych korowodach, gdzie jednym z elementów tego niezwykłego spektaklu były właśnie szopki. Tradycja ta coraz bardziej zanika. Na szczęście temat szopek bożonarodzeniowych podejmowany jest nadal chętnie przez twórców ludowych – uważa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ich prace, zdaniem Kozłowskiego, charakteryzują się dużym indywidualizmem i wyobraźnią artystów. Są wśród nich dzieła takich znanych twórców, jak: Grzegorz Król, Bogdan Gębski, Mirosław Żak, Marianna Wiśnios. – Oprócz tradycyjnych przedstawień szopki – wolnostojących, drewnianych budynków, przypominających stajenkę lub grotę betlejemską – posiadamy również obrazy, ceramikę, płaskorzeźby, pocztówki bożonarodzeniowe i wycinanki przedstawiające szopki bożonarodzeniowe – dodaje.

O tym, jak różnorodne szopki udało zgromadzić, świadczy rozpiętość rozmiarów, od największej eksponowanej 2-metrowej, natomiast najmniejsza liczy zaledwie kilka centymetrów.

U Laszczyków możemy obejrzeć szopkarskie cudeńka z kilku ośrodków muzealnych: Muzeum Częstochowskiego, Muzeum Krakowa, Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach, Muzeum Wsi Kieleckiej.

Reklama

Szopki są przeróżne, od rzeźb wolno stojących – te są w większości, po płaskorzeźby, obrazy malowane na płótnie i szkle, przedstawienia ceramiczne. Łączy je jedno – narracja o Bożym Narodzeniu, z głównymi Osobami tej historii w centrum figuralnej kompozycji: Maryją, Józefem i Dzieciątkiem.

Małgorzata Niechaj, kustosz Muzeum Krakowa, kierownik Działu Szopek Krakowskich, wyjaśnia, że szopki krakowskie bywają wypożyczane dla celów ekspozycyjnych, m.in. na Kielecczyznę. – Bodaj pięciokrotnie szopki krakowskie były prezentowane w Muzeum Parafialnym w Szańcu, były także w Muzeum Historii Kielc, w Sandomierzu i Pińczowie, a obecnie w Muzeum Wsi Kieleckiej – mówi. Podkreślając wyjątkowość tych szczególnych wytworów zdolności i myśli ludzkiej, nazywa twórców szopek mistrzami, unikając określenia „artyści ludowi”. – Z ludowością mają tylko wspólne korzenie w tradycji jasełkowej – tłumaczy.

Ewenement na światową skalę

To szopka krakowska – smukła, wielopoziomowa, wieżowa, bogato zdobiona budowla, skonstruowana z lekkich, nietrwałych materiałów. Charakteryzuje się nagromadzeniem fantazyjnie przetworzonych i połączonych ze sobą zminiaturyzowanych elementów zabytkowej architektury Krakowa, w którą włączono scenę Bożego Narodzenia. Osadzenie w topografii miasta wyróżnia te wyjątkowe szopki spośród innych na całym świecie.

W XIX wieku w Krakowie szopki wykonywali murarze (bezrobotni zimą), którzy w okresie Bożego Narodzenia kolędowali z nimi, zarabiając w ten sposób na życie. Tradycja wykonywania szopek krakowskich jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Krakowska szopka to budowla wieżowa, zawierająca charakterystyczne dla architektury miasta elementy, np. kościoły, Sukiennice, Bramę Floriańską, wieże i kopuły katedry na Wawelu.

Liczne arkady, attyki, godła i chorągwie, łączenie elementów gotyckich, renesansowych i barokowych, a wśród postaci – obok Świętej Rodziny – anioły, Trzej Królowie, ale także Wawelski Smok, Pan Twardowski, Lajkoniki – takie są krakowskie szopki. Są w nich także postacie z polskiej historii, przedstawiciele grup etnicznych, Cyganów, Żydów, maszkary zwierzęce i przeróżne inne. Twórcy nawiązują w swych dziełach także do ważnych w mijającym roku wydarzeń w mieście i Polsce.

Reklama

Typowe szopki krakowskie pojawiły się w drugiej połowie XIX stulecia, sięgając korzeniami znacznie głębiej. Pierwszym mistrzem ich budowania był Michał Ezenekier.

W tym roku przypada ważny jubileusz – po raz 80. organizowany jest Konkurs Szopek Krakowskich.

Skąd się wzięła?

Otóż krakowski zwyczaj „chodzenia” z szopką po domach sięga XIX wieku. Jednak po I wojnie światowej zaczął powoli zanikać. By szopkarskie tradycje zachować dla następnych pokoleń, dr Jerzy Dobrzycki, kierujący magistrackim działem propagandy, w 1937 r. zorganizował pierwszy Konkurs Szopek Krakowskich. Po II wojnie światowej konkursy wznowiono, a ich organizacji podjęło się Muzeum Krakowa, kontynuujące tę tradycję do dziś. Celem konkursu jest zachowanie i rozwijanie szopkarskich tradycji Krakowa, których wykrystalizowany w ciągu kilkudziesięciu lat efekt – szopka krakowska – stał się światowym fenomenem o ustalonej międzynarodowej renomie i popularności. Konkurs ma wielkie znaczenie dla promocji i popularyzacji tego wyjątkowego wytworu tradycji niematerialnego dziedzictwa.

Jak podkreślają organizatorzy i wykonawcy, prawdziwa krakowska szopka jest wykonana z drewna, tektury, papieru i kolorowych, błyszczących stanioli.

Wyjątkowość zjawiska podkreśla wpisanie go w 2014 r. na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Ponadto od 2018 r. tradycja wykonywania szopek jest pierwszym wpisem z Polski na Liście reprezentatywnej Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

Szopki, szopeczki, czyli, co możemy zobaczyć?

W Dworku Laszczyków zgromadzono ponad sto szopek, dużych i małych – są w każdym dworkowym pomieszczeniu, w scenerii Godnich świąt – z podłaźniczkami, światami u pułapu, tu i ówdzie stojącym snopem słomy. Wśród nich te rozpoznawalne krakowskie, z charakterystycznymi elementami architektury i postaciami Krakowa. Wśród tych o świętokrzyskim rodowodzie odnajdziemy m.in. na tle obrazów o tematyce szopkarskiej Zdzisława Purchały, Eugeniusz Brożka czy Marianny Wiśnios – szopki Tadeusza Żaka, Mariana Porady, Zbigniewa Łabudy i in. Częstochowska płaskorzeźba „Anioł pasterzom mówił...” nawiązuje do tej właśnie sceny z Nowego Testamentu; jest stajenka z gwiazdą w formie papieskiego herbu, są wielopostaciowe kompozycje z kolędnikami i typowym przedstawieniem sceny z szopki z wielu krajów europejskich, np. z Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Węgier, Niemiec, Czech, Włoch, Irlandii, Austrii, Szkocji, ale i z Meksyku, wykonane w najróżnorodniejszym tworzywie. Zbudowane w świeczniku lub w butelce.

Reklama

– Szopka jest nadal ważnym elementem w tradycji świętowania Bożego Narodzenia, ze względu na jej aspekt religijny, rodzinny – budowa szopek i ich oglądanie integruje często rodziny, szczególnie dziadków i wnuków oraz na walor obrazkowy, a przecież żyjemy w epoce kultury obrazkowej – tłumaczy Leszek Gawlik, kustosz w Muzeum Wsi Kieleckiej.

Proces budowy szopek trwa i łączy kolejne pokolenia. Konkursy szopek organizują muzea, domy kultur, szkoły i parafie. Tradycjo, trwaj.

2022-12-19 16:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hej, hej lelija…

[ TEMATY ]

diecezja kielecka

Muzeum Wsi Kieleckiej

Agnieszka Dziarmaga

„Hej, Hej lelija. Panna Maryja porodziła Syna” – to tytuł wystawy w Dworku Laszczyków – siedzibie muzeum Wsi Kieleckiej, która poprzez dobór ciekawych eksponatów i etnograficzne aranżacje prezentuje Boże Narodzenie i czas kolędowania w tradycji ludowej na Kielecczyźnie.

Wystawa jest dostępna w Kielcach do 6 lutego, a jej otwarciu w przedświątecznym tygodniu towarzyszył kiermasz świąteczny ze wspólnym śpiewem kolęd. Lubiane w Kielcach wydarzenie powróciło po rocznej przerwie, spowodowanej pandemią. Clou wystawy w Dworku stanowi zaaranżowana izba chłopska, z wybranymi elementami obrzędowości i tradycji okołobożonarodzeniowej.

CZYTAJ DALEJ

Patron jedności ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 18/2018, str. 8

[ TEMATY ]

św. Stanisław

Wikipedia

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

O kim mowa? Oczywiście, o św. Stanisławie (ok. 1030-79) – biskupie i męczenniku. Dlaczego patron jedności Polski? Zapraszam do lektury

Według legendy, ciało dzielnego biskupa zostało pocięte na kawałki przez siepaczy króla Bolesława II Szczodrego (ok. 1042-1082), zwanego też Śmiałym. Miało jednak cudownie się zrosnąć, co było zapowiedzią zjednoczenia się państwa polskiego po okresie rozbicia dzielnicowego, które nastąpiło po śmierci króla Bolesława III Krzywoustego (1086 –1138). Ostatecznie do ponownego scalenia naszych ziem doszło za czasów króla Władysława Łokietka (ok.1260 – 1333). Przypisywano to właśnie św. Stanisławowi ze Szczepanowa.

CZYTAJ DALEJ

Polanica-Zdrój. XIII Ekstremalna Noc Fatimska już 10-11 maja

2024-05-08 20:45

[ TEMATY ]

Fatima

Noc Fatimska

Polanica‑Zdrój

o. Zdzisław Świniarski

Polanica Sokołówka

sercanie biali

ks. Mirosław Benedyk

Ekstremalna Noc Fatimska

Ekstremalna Noc Fatimska

Ojcowie sercanie biali zapraszają na XIII Ekstremalną Noc Fatimską, z piątku na sobotę, 10-11 maja br. Jest to jednocześnie zakończenie Jerycha Różańcowego, które będzie trwa od 4 do 10 maja do godz. 20.

PRZEBIEG:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję