Reklama

Częściej pojedziemy koleją

Sporo się dzieje wokół planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). I to nieprzypadkowo – zbliża się czas rozstrzygnięć.

Niedziela Ogólnopolska 49/2022, str. 34-35

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemal każdy dzień przynosi jakieś nowe wydarzenia związane z CPK – i te ważniejsze, i te mniej ważne: spółka CPK, w 100% własność Skarbu Państwa, przygotowała dokument dotyczący perspektyw rozwoju do 2040 r. sąsiedztwa przyszłego lotniska nazywanego Portem Solidarność; spółka skierowała do konsultacji koncepcję rozwoju lotniska do 2060 r. i zapowiedziała rychłe wystąpienie o decyzję środowiskową; podpisano list intencyjny z Polskim Holdingiem Hotelowym, dotyczący budowy hoteli w sąsiedztwie planowanego portu; ogłoszono przetarg na projektowanie hoteli, biur i terminali cargo; wreszcie – złożono wniosek o decyzję środowiskową dla linii szybkiej kolei Warszawa – Łódź, a pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapowiedział, że powstanie centralnego portu spowoduje, iż będziemy coraz częściej podróżowali koleją. Bo – wbrew pozorom – pomysł na CPK nie ogranicza się tylko do budowy wielkiego lotniska.

Pieśń przyszłości

W przedstawionej 5 lat temu koncepcji Port Solidarność jest najważniejszy. Według wspomnianego planu, już w pierwszej fazie – od 2028 r. (uruchomienie lotniska) do 2035 r. przewidziano na powierzchni ok. 2 150 ha budowę lotniska z dwoma pasami startowymi, infrastrukturą na mniej więcej 330 tys. startów i lądowań rocznie oraz z terminalem dostosowanym do przepustowości na poziomie 40 mln pasażerów w ciągu roku. W kolejnych etapach – choć to „pieśń” przyszłości – przewidziano budowę trzeciego pasa startowego i terminala dostosowanego do odprawy 50-65 mln pasażerów. Docelowo Port Solidarność ma zajmować powierzchnię prawie 4 tys. ha. Port jest najważniejszy, jednak przebudowana kolej ma być istotną częścią projektu, która zapewni dotarcie do niego. W koncepcji „Centralnego” jest mowa o budowie węzła transportowego w okolicach Baranowa pod Grodziskiem Mazowieckim, opartego na węzłach lotniczym (lotnisku przesiadkowym) i kolejowym oraz pełną integrację z krajową i międzynarodową siecią tras kolejowych i drogowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pomysł na kolej

Gdy w końcu września złożono wniosek o decyzję środowiskową dla 130-kilometrowego odcinka linii szybkiej kolei Warszawa – Łódź (później ma być ona przedłużona do Poznania i Wrocławia), uznano to za pierwszy etap procesu zgód i pozwoleń na budowę nowej linii. – To pierwszy w historii wniosek o decyzję środowiskową dla najważniejszego elementu Programu Kolejowego CPK. To zdecydowany krok naprzód w ramach inwestycji – cieszył się prezes Horała.

Pomysłodawcy CPK, uzasadniając rolę kolei w projekcie, wskazali, że dotychczasowy system jest nieefektywny. Brakuje węzłowego fragmentu sieci kolejowej, bez którego organizacja sprawnego systemu transportu jest znacząco utrudniona. „Skutkiem jest niekonkurencyjność transportu kolejowego” – napisano w „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji...”. W efekcie Polacy jeżdżą koleją znacznie rzadziej niż sąsiedzi. Przy czym wykluczenie kolejowe dotyczy ważnych obszarów turystycznych, takich jak: Mazury, Pomorze Środkowe, Kaszuby, Sudety, Bieszczady i Zamojszczyzna.

Szybkie linie

Konkretny przebieg szybkiej linii Łódź – Warszawa przez CPK został wybrany spośród kilku wariantów na podstawie wszechstronnych analiz. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność z Warszawy w mniej więcej 15 min, a z Łodzi – w mniej więcej pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ciągu mniej więcej 45 min – to prawie dwa razy szybciej niż obecnie! Linia KDP zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, gdzie powstanie multimodalny dworzec kolejowy, zintegrowany z krajowym systemem transportu kolejowego. Tory wiodące do dworca będą umieszczone pod lotniskiem w tunelu o długości ok. 2,5 km.

System kolei ulegnie etapowej przebudowie. Standardem ma być połączenie kolejowe CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie początkowo do 2,5 godz., a docelowo – do 2 godz. W dalszej przyszłości mają zostać wybudowane setki kilometrów nowych linii kolejowych i do 250 km dróg ekspresowych i autostrad. Obok budowy nowych linii konieczna będzie modernizacja tych istniejących, a także dworców i obiektów infrastrukturalnych. Trasy, które powstają albo są modernizowane, posłużą nie tylko osobom lecącym za granicę, ale również tym jeżdżącym po kraju. Dla wielu z nich trwają prace przygotowawcze.

Reklama

Z Baranowa, a nie z Frankfurtu

Tego, że trzeba zbudować nowe centralne lotnisko, prawie nikt nie kwestionuje. Nie ma możliwości rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie, które ze względu na różne ograniczenia nie jest w stanie sprostać rosnącemu popytowi na usługi lotnicze, co ma zapewnić CPK. Upadł też pomysł duoportu – rozbudowane Lotnisko Chopina miałoby funkcjonować wspólnie z tym w Modlinie. Potrzebny jest port, który będzie swobodnie obsługiwał połączenia dalekodystansowe, w tym te wykonywane samolotami szerokokadłubowymi, co umożliwi połączenia z najdalszymi zakątkami świata, a tym samym ułatwi życie i Polakom, i pasażerom z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, którzy dziś muszą się przesiadać we Frankfurcie nad Menem, w Paryżu czy Londynie. Z założenia Port Solidarność ma być dochodowy. I będzie, jeśli ludzie będą chcieli z niego korzystać, a takie są prognozy.

Czas rozstrzygnięć

Na potrzeby lotniska mają być zajęte, w ogromnej większości, ziemie uprawne i pastwiska. Ale jest także kilkaset gospodarstw i są mieszkający w nich ludzie. Wielu z nich nie chce słyszeć o przeprowadzce ani o uruchomionym programie dobrowolnych nabyć. Podobnie jak wielu z tych, których mogą dotknąć wywłaszczenia związane z budową nowych linii kolejowych. Niektórzy blokują drogi i manifestują w Warszawie. Inwestycje CPK – jak zastrzegają władze spółki – przyniosą korzyści całemu społeczeństwu, a nie tylko jego wąskiej elicie – szczególnie tym, którzy dotychczas musieli ograniczać swoje możliwości rozwoju czy zarobków przez wykluczenie komunikacyjne. Nie zapominamy o samym rynku pracy, który będzie rósł wraz z budową lotniska i nowych linii kolejowych.

W rejonie CPK ma powstać Airport City, w którego skład wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie docelowo 200 tys. miejsc pracy. Sporo się dzieje wokół planowanej budowy, co sugeruje, że zbliżamy się do punktu zwrotnego. I rzeczywiście: władze spółki CPK zapowiedziały rychłe wystąpienie o decyzję środowiskową. Jeśli projekt ją dostanie (możliwe, że na początku przyszłego roku), sprawa będzie raczej przesądzona. Czas rozstrzygnięć zbliża się wielkimi krokami.

2022-11-29 13:33

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier Włoch: papież weźmie udział w szczycie G-7

2024-04-26 18:35

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

grupa G7

PAP/GIUSEPPE LAMI

Papież Franciszek weźmie udział w szczycie G7 w dniach 13-15 czerwca, który odbędzie się w Borgo Egnazia w Apulii - ogłosiła premier Włoch Giorgia Meloni. Włochy obecnie przewodniczą Radzie G7.

Jak wiadomo, Stolica Apostolska nie należy do G7. Papież weźmie zatem udział w sekcji poświęconej krajom zaproszonym, która zajmie się sztuczną inteligencją. Stolica Apostolska wezwała do powołania światowego organu ds. sztucznej inteligencji na ostatnim Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, a papież Franciszek poświęcił temu tematowi orędzia na Światowy Dzień Pokoju i Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu w 2024 roku.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Jak udzielić pasterskiego wsparcia

2024-04-27 12:45

[ TEMATY ]

warsztaty

Świebodzin

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

dekanalny ojciec duchowny

Archiwum organizatora

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

W sobotę 27 kwietnia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie odbyły się warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych, które poprowadził ks. dr Dariusz Wołczecki. Tematem ćwiczeń było, jak rozmawiać, żeby się spotkać relacyjnie i udzielić pasterskiego wsparcia.

Dekanalny ojciec duchowny jest kapłanem wybranym przez biskupa diecezjalnego spośród księży posługujących w dekanacie, który troszczy się o odpowiedni poziom życia duchowego kapłanów. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą brewiarzową i wzajemnym podzieleniem się dylematami i radościami płynącymi z posługi dekanalnego ojca duchownego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję