Reklama

Aspekty

Każdy ma swój talent

Jak pomóc dzieciom odkryć, w czym są dobre, jakie mają uzdolnienia i mocne strony? Nie jest to łatwe, ale warto. Dlatego zielonogórski Katolik stawia na Talenciaki.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 12/2022, str. IV

[ TEMATY ]

dzieci

nauka

Maciej Krawcewicz

Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze

Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła katolicka wśród innych placówek wyróżnia się – to oczywiste – prowadzeniem dzieci i młodzieży w duchu chrześcijańskich wartości. Ale nie tylko. Ponieważ w takich szkołach klasy zwykle nie są przepełnione, nauczycielom łatwiej jest zauważyć, jakie są potrzeby wychowanków, widzą, co warto rozwijać, na czym skupić uwagę. W ten sposób powstają ciekawe zajęcia – czasami są to jednorazowe inicjatywy, a czasami całe programy innowacyjne. I taki właśnie program realizowany jest w Zespole Szkół Katolickich w Zielonej Górze. Nosi nazwę Talenciaki.

– Innowacja to takie działanie, które nie było dotąd podejmowane w żadnej placówce, tworzone przez nauczycieli na potrzeby szkoły – wyjaśnia Ewa Pogorzelska, pomysłodawczyni programu. – Celem jest podniesienie jakości nauczania i wychowania uczniów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odkrywają siebie

Realizowana w klasach 1-3 innowacja Talenciaki Podróżują pomaga odkrywać już od pierwszej klasy uzdolnienia oraz indywidualne cechy dzieci, a także wspierać je w sposobach wykorzystywania tego w życiu codziennym. Program dla klas 4-8, czyli Talenciaki Pracują, ma wspomagać rozwijanie w dzieciach kompetencji kluczowych, czyli wiedzy, umiejętności i postaw dających odpowiednie przygotowanie do życia dorosłego. Uczniowie mają możliwość odkrywania talentów oraz rozwijania własnych możliwości w samodzielnym działaniu. To ważne, bo dzisiejsze dzieci często nie potrafią same powiedzieć, w czym są dobre, albo wprost mówią, że nie są dobre w niczym. Dobrze prowadzone zajęcia pomagają zmienić takie myślenie o sobie.

Talenciaki Podróżują to zajęcia w specjalnych blokach, które odbywają się raz w tygodniu. – Każdy semestr to zaproszenie w podróż do nowej Krainy. A są to: Moc Emocji, Deutschlandia, Kraina Olimpijska, Razem na Scenie, Artystyczne Szaleństwa i Sprzętownia. Po każdym semestrze następuje podsumowanie działań i obserwacji z prowadzącym i wychowawcą oraz przedstawienie wniosków rodzicom i opiekunom – tłumaczy Ewa Pogorzelska. Talenciaki Pracują to kontynuacja tego, co robiono w klasach 1-3. Pierwsza innowacja skupia się na obserwacji, odkrywaniu i nazywaniu talentów, natomiast druga daje już możliwość pracy nad nimi poprzez konkretne działania i nabywanie umiejętności potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu. – Dzisiejsi uczniowie kilka razy w swoim życiu zmienią zawód, dlatego będą potrzebowali różnorodnych sprawności, aby być przygotowanym do radzenia sobie w stale zmieniającym się świecie. Wiąże się to przede wszystkim z koniecznością wyposażenia młodzieży w odpowiednie kompetencje. Ten program stawia na samodzielność w działaniu pod okiem nauczycieli, jak możliwość poznania i rozwijania różnorodnych kompetencji kluczowych. Na pewno Talenciaki Pracują mają dać dzieciakom możliwość samodzielnych działań, które od początku do końca mogą tworzyć. W dzisiejszym, dość szybko pędzącym świecie, dzieci dostają często gotowy produkt, a my chcemy, aby poznały, jaka jest droga tego gotowego produktu, ile trzeba wysiłku i pracy, aby on powstał.

Reklama

Rozwijają się

Udział w zajęciach jest obowiązkowy, ale nie wystawia się tu ocen, nie ma odpytywania ani zadań domowych. I tak naprawdę nie ma dwóch identycznie prowadzonych grup. – Doświadczenie i kreatywność naszych nauczycieli, jak i proponowane przez nich działania są elastyczne, wynikają z obserwacji grupy – mówi p. Ewa.

Podstawą jest tworzenie przyjaznej atmosfery na zajęciach. Nikogo nie powinno to dziwić, w końcu człowiek najlepiej rozwija się i uczy w przestrzeni, w której czuje się bezpieczny, nie jest wyśmiewany, poddawany krytyce czy narażany na stres. Prowadzący zajęcia starają się dostrzegać i doceniać różne cechy dzieci, a to pomaga stawiać kolejne kroki. – Ważne są nie tylko konkretne talenty, takie jak muzyczne czy plastyczne. Bazujemy również na naturalnych wzorcach myślenia i reagowania, np. takich jak chęć osiągania, dowodzenie, dyscyplina, empatia, rywalizacja, optymizm itp. Zauważanie takich cech można wykorzystać jako atut. Kiedy widzę, że dziecko lubi rywalizację, mogę to wykorzystać zapisując je w przyszłości na konkursy lub stwarzając mu okazję do zdrowej rywalizacji, która je motywuje do osiągnięcia celu.

Reklama

Nie ma ocen, ale praca, szczególnie w grupie starszej, doceniana jest w inny sposób. I tak chociażby program Talenciaki Pracują jest dla uczniów 8 klasy okazją do zdobycia punktów za wolontariat, które są wpisywane na świadectwie. Podczas zajęć uczniowie mają okazję do organizowania zbiórek, kiermaszów i innych działań na rzecz drugiego człowieka. W ten sposób rozwijają swoje kompetencje społeczne i obywatelskie.

Wchodzą w to

Ważne pytanie – czy dzieciom się to wszystko podoba? – Widzimy, że tak. Zwłaszcza dzieci młodsze podchodzą do zajęć z ogromnym entuzjazmem. Ciekawość świata w tym wieku jest bardzo duża, nauczyciele prowadzący są ze starszych klas, to jest dodatkowy atut. Na tych zajęciach jest zawsze sporo zabawy, nowych aktywności, ciekawych zadań. Kiedy dzieci wracają z zajęć, to często słyszymy pytania, czemu tak krótko – opowiada Ewa Pogorzelska.

A czy widać już efekty innowacji, mimo krótkiego czasu? – Prawdziwe podsumowanie dopiero przed nami, tym bardziej, że starszaki dopiero od września rozpoczęły swoją przygodę. Dobrym sygnałem było to, że podczas nauczania zdalnego niektóre dzieci pytały: dlaczego nie było Talenciaków zdalnie? – mówi p. Ewa. – Zdaję sobie też sprawę, że czasami nie będzie widać od razu efektów naszych działań, nie będą być może widzieli tego sami uczniowie. Jest to związane chociażby z okresem dorastania; sama pamiętam, jak niektóre rzeczy doceniłam dopiero po długim czasie.

Więcej o Talenciakach i innych ciekawych propozycjach zielonogórskiego Katolika można będzie dowiedzieć się podczas Dni Otwartych, już 6 kwietnia o godz. 17.00.

2022-03-15 11:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Eksperci apelują do polskich władz: żłobki nie są optymalną formą opieki nad małymi dziećmi!

[ TEMATY ]

dzieci

żłobek

Alterfines /pixabay.com

Bon opiekuńczo wychowawczy dla rodziców dzieci do lat 3, z możliwością wykorzystania go jako wsparcia finansowego opieki nad dzieckiem w domu lub jako opłaty za żłobek – proponują psychologowie, pedagodzy i lekarze w liście otwartym skierowanym do władz RP. Eksperci wyrażają zaniepokojenie programami rządowymi, w których żłobki są rozwiązaniem faworyzowanym, jeśli chodzi o możliwe formy opieki nad małymi dziećmi. Tymczasem – jak przekonują – żłobki nie są optymalną formą opieki nad małymi dziećmi.

Grono 50 znanych polskich psychologów i pedagogów oraz lekarzy zwraca uwagę władzom Rzeczypospolitej, że zgodnie ze współczesną wiedzą kluczowym elementem w rozwoju dziecka do lat trzech jest bezpieczna więź z rodzicami a jej zachwianie ma często nieodwracalne negatywne skutki. „Niestety, wciąż brak rozwiązań wspierających rodziców, którzy sami chcą wychowywać swoje potomstwo. Państwo nie wspiera ekonomicznie najkorzystniejszego z punktu widzenia rozwoju dziecka rozwiązania” – czytamy w liście.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję