Reklama

Kultura

Romantyzm nasz narodowy

Obecny rok jest ważny szczególnie dla tych wszystkich, którym „czucie i wiara” są znacznie bliższe niż „mędrca szkiełko i oko”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie znaczy to bynajmniej, że Mickiewiczowskie „czucie i wiara” zaprzecza wartościom nauki i jej osiągnięciom. Poeta rozróżniał „prawdy martwe” i „żywe”, które świadczą jedynie o tym, że „szkiełko i oko” nie mogą być ostateczną miarą poznawania świata. Romantycy próbowali bowiem rozwikłać tajemnicę świata, którego nie da się zamknąć w kategoriach rozumowych, jedynie uruchamiając wyobraźnię.

W nawiązaniu m.in. do spuścizny literackiej i kulturowej tradycji romantycznej Sejm RP ustanowił rok 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego. W uzasadnieniu twórcy uchwały wskazali, że to właśnie w tym roku świętujemy okrągłe, 200. urodziny jednej z najważniejszych epok w polskiej literaturze. Choć nie można ustalić dokładnej daty, kiedy na ziemiach polskich rozpoczął się romantyzm, umownie przyjmuje się, że w 1822 r. Właśnie wtedy drukiem ukazały się Ballady i romanse Adama Mickiewicza, a wśród nich – utwór Romantyczność, który uznawany jest za manifest polskiego romantyzmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdefiniował na nowo Polaków

Romantyzm bywa uznawany za źródło polskiej tożsamości kulturowej. Okres ten w szczególny sposób łączy w sobie twórczość literacką z zaangażowaniem politycznym. Z powstającymi wówczas koncepcjami i dziełami do dziś toczymy dyskusje i próbujemy odczytywać je na nowo. W Roku Romantyzmu Polskiego mamy zatem przypomnieć sobie o duchowym depozycie, który pozostawili nam romantyczni bohaterowie i twórcy.

„Zrodziła się epoka, w której tworzyli genialni artyści, myśliciele i działacze polityczni, którzy w sytuacji narodowej niewoli stworzyli kraj duchowej wolności, rozwinęli programy niepodległościowe, a zarazem wynieśli polską literaturę, muzykę i malarstwo do rangi czołowych osiągnięć kultury europejskiej” – podkreślono w sejmowej uchwale. Najważniejsze dla polskiej kultury i literatury dzieła polskich wieszczów powstały w trudnym czasie zaborów i niewoli narodowej. Utwory te zawierały potężny ładunek patriotyzmu i tęsknoty za wolną ojczyzną. Budziły poczucie narodowej dumy i pokrzepiały serca Polaków. Dzięki literaturze naród mógł nadal kultywować swą kulturę i umacniać tożsamość.

Reklama

Dokonania epoki romantyzmu podkreślają również twórcy uchwały sejmowej, pisząc m.in.: „Honor, waleczność, patriotyzm, przywiązanie do tradycji, empatia wobec losu innych i gotowość do ofiar, otwartość na inne kultury oraz przywiązanie do wolności – ten kanon wartości narodowej wspólnoty romantyzm przeniósł z dawnej Rzeczypospolitej i zdefiniował na nowo”. Postawy i idee romantyczne przyświecały najważniejszym dowódcom, politykom i duchownym podczas kolejnych prób odzyskania przez Polskę suwerenności.

Nie bylibyśmy dziś tym, kim jesteśmy

Romantyzm, jak przypomniano w uchwale, „przyniósł genialne dokonania w literaturze Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego i Cypriana Norwida, w muzyce Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, w malarstwie Piotra Michałowskiego i Jana Matejki”. Mickiewiczowski „kraj lat dziecinnych” stał się jedną z najważniejszych przestrzeni, którą redefiniowało wielu twórców w oparciu o własne doświadczenia. Nie można zapomnieć, że Mickiewicz w Panu Tadeuszu poszukiwał recepty, która by ukoiła cierpienia Polaków w związku z trudną historią naszego narodu. W okresie zaborów w epopei napisanej przez poetę większość społeczeństwa odnajdywała własne tęsknoty i szukała pocieszenia. Romantyczny model lektury – w powyższym rozumieniu – uformował nowe zjawisko literackie i społeczne, a mianowicie kult wieszcza. Literatura i poezja stały się odpowiedzią na poszukiwane przez naród wartości i idee, stąd wiara w cudowną moc słowa.

Twórcy romantyczni, z Mickiewiczem na czele, udowodnili, że zainteresowanie sztuką ludową i lokalnością może być siłą zdolną odnowić kulturę narodową. Romantyzm stał się zatem punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń artystów, stwarzając idee i wartości, które pomagały im przetrwać trudny czas niewoli narodowej i podtrzymywać miłość do ojczyzny.

Reklama

Bez polskich wieszczów narodowych, a także bez twórczości „Maurycego Mochnackiego, Aleksandra Fredry, Antoniego Malczewskiego, Seweryna Goszczyńskiego, Wincentego Pola, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Teofila Lenartowicza, Kornela Ujejskiego, Artura Grottgera, Marii Szymanowskiej i Narcyzy Żmichowskiej nie bylibyśmy dziś tym, kim jesteśmy” – oceniono w uchwale. Artyści ci ukazywali najważniejsze romantyczne i uniwersalne wartości, które niosą polska literatura, sztuka i tradycja.

W uchwale wskazano również, że to „z romantyzmu wyrósł nowoczesny mesjanizm Jana Pawła II i unikatowy w dziejach świata ruch «Solidarność». Pamięć romantyzmu polskiego jest zatem pamięcią najważniejszych znaków określających narodową tożsamość”.

Mickiewicz czytany narodowo

Ogłoszenie roku 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego niewątpliwie będzie miało duży wpływ na organizowane w tym roku wydarzenia, festiwale literackie, konferencje naukowe oraz liczne konkursy. Znana jest także lektura tegorocznego Narodowego Czytania. Będą nią – chyba bez większego zaskoczenia – Mickiewiczowskie Ballady i romanse. W 2012 r. na Narodowym Czytaniu pojawił się już Pan Tadeusz, który był pierwszą lekturą wybraną przez ówczesnego prezydenta RP.

Dziedzictwo romantyczne

Co nam zostało z epoki, która mocno określała naszą narodowość, i jak wiele z niej jesteśmy w stanie przełożyć na współczesność? Romantyzm w naszej kulturze jest czymś więcej niż tylko jedną z epok literackich. To światopogląd, sposób patrzenia na świat, który wpłynął na wiele późniejszych pokoleń. Praktycznie wszystkie nurty następujące po romantyzmie nawiązywały w jakiś sposób do tej epoki. Podejmowały z nim dialog pozytywizm i Młoda Polska (zwana także neoromantyzmem), dwudziestolecie międzywojenne i nasza współczesność. Nie zawsze były to głosy akceptacji czy zachwytu. Równie często spotykano się z próbami „odbrązowienia” epoki i jej twórców.

W romantyzmie przede wszystkim należy szukać początków naszej tożsamości narodowej. Podejście to ujawnia, jak dzieło literackie, przekraczając ramy swej epoki, funkcjonuje w świadomości następnych pokoleń, a tym samym otwiera historyczną spuściznę na przyszłość, historią objaśnia teraźniejszość. Chociaż idee i postawy romantyczne zagościły na dobre w polskiej kulturze i literaturze, równie łatwo z nich... zrezygnowano. Współczesna kultura została zdegradowana do rozrywki, nie rozwija tego, co najważniejsze. Jesteśmy nastawieni na wartości konsumpcyjne, które nie pobudzają aktywności twórczej. Historia pokazuje, że jeszcze w okresie II RP kolejne pokolenia Polaków podejmowały próbę odbudowy wielkiej kultury, która istniała jako narodowy testament, zapisany w literaturze. Ważnym przesłaniem romantyzmu dla współczesności jest nadal jego misja: rozwijać to, co zaczęli nasi przodkowie, i stać na straży narodowych wartości.

2022-02-01 12:29

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krym – Śladami Adama Mickiewicza (2)

Niedziela rzeszowska 28/2019, str. IV

[ TEMATY ]

Adam Mickiewicz

Mirek i Magda Osip-Pokrywka

Dziś nasza kresowa wyprawa wiedzie na Krym śladami podróży Adama Mickiewicza. Poeta po procesie Filaretów w Wilnie został zesłany w głąb Rosji. Lata 1824-29 spędzi w: Petersburgu, Odessie i Moskwie. Mieszkając w Odessie, Mickiewicz prawdopodobnie kilka razy odwiedził Krym. Ta najbardziej znana i najdłuższa wyprawa miała miejsce latem i jesienią 1825 r. Wiadomo, że wówczas poeta udał się na Krym promem w towarzystwie gen. Jana Witta, Karoliny Sobańskiej z Rzewuskich i jej męża Hieronima Sobańskiego. Literackim owocem z tej podróży były cykl „Sonetów krymskich”, jednak nie wiadomo, czy te utwory powstały na Krymie, później w Odessie, a może dopiero w Moskwie, gdzie zostały opublikowane w 1826 r. „Kto poetę chce zrozumieć, musi pójść w kraj poety”, takie motto dał Mickiewicz sonetom. Zatem wyruszając w wędrówkę krymskimi śladami Mickiewicza, będziemy podpierać się frazami z poszczególnych utworów.

CZYTAJ DALEJ

Bóg daje nam miłość, wolność i nieskończenie więcej

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 1-6.

Piątek, 26 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję