Reklama

Niedziela Kielecka

Wielki Odpust Wiślicki

Od stuleci w święto Narodzenia Najświetszej Maryi Panny gościli tutaj monarchowie, dostojnicy Kościoła i państwa, a kapituła wiślicka liczy co najmniej 600 lat.

Niedziela kielecka 39/2021, str. I

[ TEMATY ]

odpust

Wiślica

T.D.

Uroczysta Suma podczas Wielkiego Odpustu Wiślickiego

Uroczysta Suma podczas Wielkiego Odpustu Wiślickiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki pielgrzymkom diecezjalnym do Uśmiechniętej Madonny Łokietkowej w Wiślicy przywrócono rangę Wielkiego Odpustu Wiślickiego. Uroczystości odpustowe trwały od 5 do 8 września, z konferencjami, koncertami muzyki klasycznej, specjalnymi nabożeństwami i błogosławieństwem udzielanym relikwią krwi św. Jana Pawła II.

Z Maryją zgromadzeni na Świętej Wieczerzy

Pod takim hasłem odbyła się 8 września IV pielgrzymka do Wiślicy. We Mszy św. pod przewodnictwem bp. Jana Piotrowskiego uczestniczyły grupy pielgrzymkowe, m.in. z Pińczowa (św. Jana Ap. i Ew.), Skalbmierza, Jędrzejowa (Trójcy Świętej), Nowego Korczyna, Buska-Zdroju (św. Brata Alberta), Kielc (Ducha Świętego), z Gliwic; przybyli kanonicy wiśliccy ze scholastykiem ks. Janem Staworzyńskim, strażacy. Witając zgromadzonych ks. prał. Wiesław Stępień, proboszcz i kustosz w Wiślicy przypomniał ważny w kontekście święta maryjnego i wydarzeń w Kościele fakt – koronację Matki Bożej Łokietkowej (z ok. 1300 r.), 55 lat temu przez bł. prymasa kard. S. Wyszyńskiego. Z kolei bp Jan Piotrowski nawiązał do tradycji chrzcielnej Wiślicy, zachęcając, aby „nasza wiara chrzcielna była busolą, która bezpiecznie poprowadzi nas przez Maryję do Jezusa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Dobrze, że z powrotem jest ruch pielgrzymkowy, choć nie tak duży jak niegdyś – mówi Niedzieli kobieta prowadząca sklep w podziemiach Domu Długosza, związana z Wiślicą od lat 60. XX wieku. – Obrazki z Matką Bożą Łokietkową prawie się dzisiaj rozeszły – dodaje.

Ona prowadzi do Jezusa

W homilii bp Piotrowski zastanawiał się, cytując świętych i błogosławionych, jak naśladować Maryję, jak być w Jej szkole, do czego zachęcali m.in. św. Jan Paweł II czy bł. kard. Stefan Wyszyński. Przypomniał, że Prymas Tysiąclecia dokonał koronacji Uśmiechniętej Madonny Wiślickiej i nauczał, że Maryja wkracza w nasze życie nadprzyrodzone. – Mogę powiedzieć, że jest Ona Królową mojego życia wewnętrznego, nadprzyrodzonego – mówił bp Piotrowski, cytując bł. kard. Wyszyńskiego.

– Maryja jest obecna jako dar błogosławiony, która uwierzyła. Obecna jest jako ta, która uczestniczy w pielgrzymce wiary. To Ona prowadzi nas do Jezusa – mówił bp Jan Piotrowski, zauważając, że Maryja była obecna w obietnicach danych pierwszym rodzicom w raju i w nauczaniu proroków. Nawiązał do genealogii Jezusa i Maryi, przestrzegał przez amoralnym wpływem współczesnego świata. – To Ewangelia ma modelować ludzkie życie, a nie świat ze swymi histerycznymi pomysłami. Nie dajmy się zwodzić światu, ale jak Maryja prośmy Boga, by obficie każdego dnia napełniał go swoją łaską – zachęcał biskup kielecki.

W ramach pielgrzymki diecezjalnej konferencję pt. Maryja, Matka naszej wiary w tajemnicy Narodzenia Syna wygłosił ks. prof. Stanisław Dyk (KUL). Odbyła się także modlitwa południowa z kapitułą wiślicką i wprowadzenie nowych kanoników, nieszpory i różaniec.

2021-09-22 07:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziedzictwo kreuje współczesność Wiślicy

Niedziela kielecka 36/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Wiślica

T.D.

Rzeszowska pielgrzymka rowerowa zawitała do Wiślicy

Rzeszowska pielgrzymka rowerowa zawitała do Wiślicy

Historia wiary i kultury Wiślicy to przykład niemający sobie równego w całym kraju, stąd wielość wydarzeń diecezjalnych organizowanych w Wiślicy, stąd tysiące pielgrzymów i turystów, stąd konieczność łączenia w duszpasterstwie historii ze współczesnością.

Związany z uroczystością Narodzenia NMP trwający od 6 do 8 września Wielki Odpust Wiślicki zainauguruje cykl stałych modlitw za Ojczyznę w wiślickim sanktuarium. Będzie to zarazem zapoczątkowanie obchodów stulecia reaktywowania kapituły wiślickiej – jednej z najstarszych w Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję