...kościół świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wilnie na Litwie jest unikatowym przykładem barokowego wystroju wnętrza? Niemal w całości zdobią go wysokiej klasy sztukaterie wykonane przez XVII-wiecznych artystów. Jest to ponad 2 tys. misternych rzeźb stiukowych o tematyce biblijnej i historycznej, rozlokowanych na suficie i ścianach tej wyjątkowej świątyni. Całości wystroju dopełniają przepiękne iluzjonistyczne obrazy autorstwa Michelangelo Palloniego, nadwornego malarza króla Jana III Sobieskiego.
Nie tylko monumentalne i kunsztowne sztukaterie stanowią o wyjątkowości wileńskiego kościoła. Nie znajdziemy w niej typowej barokowej nastawy ołtarzowej – zamiast tego na ścianie zobaczymy pokaźnych rozmiarów obraz przedstawiający pożegnanie świętych Piotra i Pawła autorstwa polskiego malarza Franciszka Smuglewicza. Dzieło otaczają rzeźby starotestamentalnych proroków dłuta Kazimierza Jelskiego, polskiego rzeźbiarza. Nastawa ołtarzowa, która miała stanąć w tym miejscu, została zamówiona we Włoszech, ale zatonęła wraz z transportującym ją okrętem. To smutne wydarzenie upamiętnia ogromny kryształowy żyrandol w kształcie łodzi, który znajduje się w centralnym miejscu świątyni.
Kościół został ufundowany przez Michała Kazimierza Paca – jednego z najbardziej wpływowych magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów, jako wotum za pomyślne zakończenie wojny z Moskwą (1654-67). Kamień węgielny pod budowę świątyni przywieziono z Krakowa. Prace budowlane, w oparciu o plany krakowskiego architekta Jana Zaora, rozpoczęto w 1668 r. Kościół zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej sztuki sakralnej.
Zaangażowanie środków spoza komitetów wyborczych pochodzących zza granicy to największa afera tej kampanii wyborczej. Za nielegalnym wspieraniem Rafała Trzaskowskiego stoi m. in. fundacja, która od lat aktywnie wspiera Platformę Obywatelską oraz organizację Campus Polska.
Afera, w którą zaangażowana jest m. in. Fundacja Akcja Demokracja to dopiero początek śnieżnej lawiny. Pozyskiwanie pieniędzy od zachodnich organizacji po to, by ingerować w kampanię wyborczą w Polsce ma długa tradycję i angażuje coraz więcej fundacji i stowarzyszeń. Dlatego też ta afera jest o wiele większa niż akcja medialna z kawalerką Karola Nawrockiego, bo po pierwsze dotycz o wiele większych pieniędzy, a po drugie dotyczy nielegalnego finasowania kampanii, za co Prawo i Sprawiedliwość ma odebrane pieniądze. Prezydencka rywalizacja miedzy Nawrockim i Trzaskowskim i tak jest nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadza to ludziom związanym z PO i popierającymi Trzaskowskiego w korzystaniu z nielegalnych dopalaczy finansowych.
Papież Leon XIV na tle katedry Santa María w Chiclayo w Peru, gdzie był biskupem – tak wygląda pierwszy obraz nowego Papieża, który namalowała Mercedes Fariña, artystka pochodząca z Argentyny, która malowała także portrety Papieża Franciszka.
Mercedes Fariña ma ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w malarstwie, potrafi pracować z taką szybkością, że jedynie czas schnięcia farb olejnych może spowolnić jej twórczy proces. Jej motywacja, gdy postanowiła upamiętnić wybór Papieża, była kluczowa; niczym kronikarka, której pędzel pełni rolę pióra.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.