Reklama

Wiara

To nabożeństwo zmieni świat

„Dziś jest czas Fatimy...”; „Świat uratuje nabożeństwo fatimskie...” – kiedy słyszę tego typu twierdzenia, przypomina mi się rozmowa, którą odbyłem kiedyś w podróży. Siedzący obok mnie mężczyzna zobaczył, że czytam książkę o Fatimie, i zagaił: „Dobrze, że pan to czyta. Najważniejsza jest dziś Fatima”.

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 16-17

[ TEMATY ]

Fatima

Grażyna Kołek/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

A nie Eucharystia?” – zapytałem prowokacyjnie. W odpowiedzi usłyszałem, że „ona też, bo jest częścią Fatimy”.

Najważniejsza jest Fatima, a dopiero potem Eucharystia? Najważniejsza jest Maryja, a dopiero potem Jezus? Najważniejsze są objawienia prywatne, a dopiero potem Objawienie Boże?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zastanawiałem się, jak wytłumaczyć współpasażerowi, że uczynił krok na błędnej ścieżce.

Czego Maryja od nas chce?

Byłem ciekawy, czy mój towarzysz podróży zna dobrze orędzie fatimskie. Gdy potwierdził, poprosiłem: „Proszę więc powiedzieć, czego chce Maryja z Fatimy”. Powrócił on do swej mantry o roli kultu fatimskiego. „To nabożeństwo ocali świat” – zapewnił.

Zapytałem, czy – skoro zna przesłanie z Fatimy – zauważył, że moje pytanie o to, „czego chce Maryja”, jest przywołaniem słów Matki Bożej Fatimskiej. Celowo ułożyłem je koślawo, by pobrzmiewał w nim cytat fatimski. „Może wskaże mi pan miejsce tego cytatu?”.

Cisza... Po raz pierwszy w naszej wymianie zdań.

Są to słowa z pierwszego objawienia – odpowiedź na pytanie Łucji, czego Maryja sobie życzy. Prosiła Ona, by dzieci przychodziły w to samo miejsce 13. dnia każdego miesiąca i codziennie odmawiały Różaniec. Dodała jeszcze: „W październiku powiem, kim jestem i czego chcę”.

„Czy to nie wspaniałe?! – zawołałem. – Będziemy wiedzieć, kim Ona jest! Czy wie pan, kim jest Maryja z Fatimy?”.

Kim jest?

„Matką Bożą Fatimską?” – zapytał niepewnie.

„Nie” – odparłem. W październiku Maryja ogłosiła: „Jestem Matką Bożą Różańcową”. Wcale nie „Fatimską”. Przyszła do Fatimy, by pokazać, że Jej tożsamość jest różańcowa – zasadza się na nieustannym rozważaniu tajemnic życia Zbawiciela. Kto tak odmawia Różaniec, ten upodabnia się do Najświętszej. Tak jak Ona jest wpisany w misterium Jezusa – zjednoczony z Nim, nieustannie przy Nim obecny. Jezus jest mu bliższy niż najbliżsi...

Reklama

To sprawdzona droga świętych. Kościół uczy, że rozważanie życia Jezusa, szczególnie Jego męki, to droga do świętości.

Podczas jednego z międzynarodowych sympozjów archiwista sanktuarium tłumaczył, że nie powinniśmy mówić o „Matce Bożej Fatimskiej”, ale o „Różańcowej” i że figurki Białej Madonny nie powinny mieć podpisu „Fatima”, ale „Różaniec”.

„W nabożeństwach fatimskich odmawiamy Różaniec!” – wykrzyknął wtedy mój rozmówca.

„Dlatego mają sens – potwierdziłem. – Pozostaje pytanie, czy te nabożeństwa są szkołą Różańca, czy budują w nas tożsamość różańcową. „Niech pan zobaczy: Ona przedstawiła się nam z imienia i nazwiska! Nazywa się «Różańcowa». My, jako Jej dzieci, powinniśmy nazywać się tak samo...”.

Zostawiliśmy ten temat. Chciałem jeszcze usłyszeć, czego – zdaniem współpasażera – Matka Boża, która objawiała się w Fatimie, chce.

Klucz do ocalenia

Gdy o to zapytałem, wyraźnie czekał na moją odpowiedź. Zacytowałem mu słowa, którymi Maryja zakończyła objawienia: „Niech ludzie więcej nie obrażają Boga swymi grzechami. Już dość jest obrażony”.

Najważniejsze jest nawrócenie. To ono jest kluczem do ocalenia świata. Ciekawe, że Pani Fatimska zapowiada, iż kiedy po wszystkich katastrofach, które mogą nas spotkać, zło zostanie pokonane, będzie to zwycięstwo Niepokalanego Serca. Tłumaczono mi w Fatimie, że wzmianka o Sercu Maryi jest znakiem, iż panowanie szatańskie zostanie złamane nie przez bezpośrednią interwencję Boga, ale przez obecność Boga w ludzkich sercach – naśladujących Serce Maryi.

To zwycięstwo będzie długim procesem. Już się zaczęło. Biegnie przez uczenie się od Maryi, jak trwać w zjednoczeniu z Chrystusem i jak prowadzić życie święte i nieskalane.

Cud pobożności fatimskiej

W tym kontekście nabożeństwo fatimskie jest cudownym darem. Szczególnie nabożeństwo pierwszych sobót. Przecież jest w nim wszystko! Jest spowiedź, a w niej, poza otrzymaniem rozgrzeszenia, rozbrzmiewa nasza obietnica, że z Bożą pomocą zrobimy wszystko, by nie grzeszyć. Tą Bożą pomocą jest przede wszystkim łaska Najświętszego Sakramentu. Tu Eucharystia znajduje się w centrum; zresztą Maryja nazywała to nabożeństwo „Komunią wynagradzającą w pierwsze soboty”. Jest także Różaniec, uczący nas naszej chrześcijańskiej tożsamości, a do tego kwadrans rozważania tajemnic życia Jezusa.

Reklama

Zakończyliśmy naszą rozmowę uwagą, że kiedy ludzie przychodzą na nabożeństwo fatimskie, to jakby znaleźli się na miejscu objawień, by usłyszeć wołanie Maryi: „Mówię wam, kim jestem i czego chcę!”.

„I tu – dodałem – ma pan rację: to zmieni świat”.

Ile Fatimy w nabożeństwie fatimskim?

W ludziach jest głęboki „zmysł wiary” – czasem nawet nie wiedzą, dlaczego do czegoś lgną, czemu coś jest dla nich ważne. Popularność nabożeństwa fatimskiego nie wynika z duchowej mody. To znak czasu i potrzeba naszych dusz. Intuicyjnie czujemy, że w Fatimie ukryte są odpowiedzi na nasze pytania i lekarstwo na nasze choroby.

Biegniemy ku temu nabożeństwu, bo jest w nas strach przed jutrem, a skoro przyszłość jest w rękach Boga, a Fatima ją ukazuje, to w niej jest recepta na cud.

Czekamy na niego. Przywołujemy go naszą fatimską pobożnością.

Nie wszystko do końca dobrze rozumiemy, nie wszystko wiemy. Kiedy przychodzimy na nabożeństwa fatimskie, chcemy, by Kościół nas katechizował, a gdy trzeba – prostował nasze myślenie, które czasem wybiera drogę na skróty.

Fatima może się stać magiczna... Wtedy orędzie, które jest już przecież częścią Tradycji Kościoła, wpisuje się w krąg nowej fałszywej pobożności – budowanej nie na Ewangelii i nauce Kościoła, ale na prywatnych objawieniach, gdzie podkreśla się wątek sensacji, gdzie dopatruje się zapewnień o wielkich interwencjach z nieba, a co gorsza – przyjmuje się bezkrytycznie słowa o Kościele, który „zdradził” Chrystusa.

Reklama

Trzy dni ciemności, oczyszczenie sumień, Antychryst, koniec świata... Wszystko to – kiedy jest rozumiane dosłownie i liczone według ziemskich zegarów, bez teologicznej głębi – oddala nas od źródeł łaski i rodzi pęknięcia w Kościele.

To fałszywy trop.

Cóż z tego, że Kościół sam głosi, iż czeka go Triduum Paschalne, które będzie podobne do pierwszych „trzech dni ciemności” – dni męki i śmierci Chrystusa? Cóż z tego, że Kościół mówi nam o zdradzie, o opuszczeniu, cierpieniu i śmierci, po ludzku o przegraniu wszystkiego; że trzeba cierpliwości i świadectwa, że będzie się nam zdawało, iż „Bóg nas opuścił”. Nie słuchamy...

Ma „się dziać”. Ma być kolorowo. Chcemy zobaczyć wielkie dzieła Boże.

Nie wpisujmy Fatimy w ten błędny krąg. Nie dajmy głosu tym, którzy podsuwają nam fałszywki: nieprawdziwe wypowiedzi s. Łucji, „dowody” na jej śmierć w latach 50. ubiegłego wieku, na nieważność poświęcenia z 1984 r. i manipulacje ze strony Kościoła. Pomyślmy: komu zależy na tym, by zneutralizować potęgę tego orędzia? Wystarczy odwrócić naszą uwagę od tego, co jest sercem Fatimy, by nasze nabożeństwa stały się tylko głośną paradą...

2021-05-05 07:42

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukraina, Rosja i – Fatima

W portugalskiej Fatimie w 1917 r. podczas objawień Matki Najświętszej padło słowo: „Rosja”. Małe jeszcze dzieci – 7-letnia Hiacynta, 9-letni Franciszek i 10-letnia Łucja – nie znały tego terminu. Mechanicznie niejako przekazały światu, że Matka Boża mówiła im o potrzebie nawrócenia Rosji, bo ten kraj może być siewcą wojny. Od tamtego czasu świat przeżył dwie wielkie wojny światowe, w których uczestniczyło wiele narodów. Wiele z nich zostało bardzo pokrzywdzonych, zginęły miliony ludzi. To wielka tragedia ludzkości. Uświadomiliśmy sobie też ogromną w tym rolę światowego ateizmu.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Dar przyjaźni

2024-04-24 10:17

Magdalena Lewandowska

O przyjaźni w małżeństwie i między małżeństwami mówili Monika i Marcin Gomułkowie.

O przyjaźni w małżeństwie i między małżeństwami mówili Monika i Marcin Gomułkowie.

– Duchowość chrześcijańska jest duchowością przyjaźni – mówił podczas Inspiratora Małżeńskiego ks. Mirosław Maliński.

Duży kościół w parafii NMP Królowej Pokoju u ojców oblatów na wrocławskich Popowicach wypełnił się małżeństwami wspólnie się modlącymi i słuchającymi o przyjaźni z Bogiem i drugim człowiekiem. Wszystko za sprawą projektu "Inspirator Małżeński". O przyjaźni mówił ks. Mirosław Maliński – znany wrocławski duszpasterz akademicki związany m.in. z ruchem wspólnoty Spotkań Małżeńskich – oraz Monika i Marcin Gomułkowie – autorzy projektu „Początek Wieczności” prowadzący liczne warsztaty i rekolekcje. Z koncertem wystąpił duet „Jedno ciało”, a zwieńczeniem spotkania była Eucharystia, której oprawę muzyczną zapewni zespół BŁOGOsfera.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję