Reklama

Zmartwychwstanie - fundament naszej wiary (1)

Niedziela płocka 19/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy uczestniczymy w Mszy św. niedzielnej i gdy po homilii składamy wspólnie wyznanie wiary, wyznajemy także wiarę w zmartwychwstanie zmarłych i w życie wieczne.
Od dwóch tysięcy lat prawdę tę wyznają wszyscy chrześcijanie. Bez wiary w przyszłe zmartwychwstanie naszych ciał nie ma chrześcijaństwa. Może być jakaś inna religia, ale nie chrześcijaństwo.
Przekonanie o tym, że śmierć cielesna nie jest kresem ludzkiego życia, lecz że jest początkiem życia nowego, odmienionego i nieskończonego, przyjmowane było powszechnie we wszystkich cywilizacjach od pradawnych, sięgających dziesiątki tysięcy lat w prehistorię człowieka, czasów.
W wieczne pozagrobowe życie ludzkiej duszy wierzyli starożytni Sumerowie, Egipcjanie, Babilończycy, Asyryjczycy, Hindusi i inni.
Te przekonania potwierdzają także późne księgi Starego Testamentu, gdzie prawda w życie duszy po śmierci ciała, a także w przyszłe zmartwychwstanie ludzkiego ciała, wyrażona jest jednoznacznie i bez żadnych zastrzeżeń. Prawda ta połączona była z głębokim przekonaniem Izraelczyków, o nieuchronnej sprawiedliwości wszechmogącego i miłosiernego Boga, która w całej pełni może się objawić dopiero po śmierci człowieka, kiedy stanie on przed Bożym Sądem, aby odpowiedzieć za swoje życie. Wtedy to w całej pełni ukarana zostanie wszelka niesprawiedliwość i wyrównana zostanie ułomna sprawiedliwość ludzka.
Wspaniale wyraża to Księga Mądrości, gdzie czytamy następujące słowa: "Bo dla nieśmiertelności Bóg stworzył człowieka - uczynił go obrazem swojej własnej wieczności. A śmierć weszła na świat przez zawiść diabła i doświadczają jej ci, którzy do niego należą (Mdr 2, 23-24).
Nie wszyscy Żydzi wierzyli jednak w zmartwychwstanie zmarłych. Byli nimi zwłaszcza ci, którzy należeli do stronnictwa religijno-politycznego saduceuszów. Owi, gdy pewnego dnia podjęli z Jezusem dyskusję na ten temat, usłyszeli od Niego jasne stwierdzenie: "Co zaś dotyczy umarłych, że zmartwychwstaną, czyż nie czytaliście w księdze Mojżesza (...), jak Bóg powiedział do niego: «Ja jestem Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba». Nie jest On Bogiem umarłych, lecz żywych. Jesteście w wielkim błędzie" (Mk 12, 26) nie wierząc w zmartwychwstanie.
Te jasne słowa skierowane do saduceuszów, a także słowa, które powiedział do Marty przed wskrzeszeniem jej brata Łazarza: "Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie" (J 11, 25), były podstawą chrześcijańskiej wiary w zmartwychwstanie zmarłych, wiary popartej najbardziej oczywistym argumentem, jaki stanowiło samo zmartwychwstanie Chrystusa.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy sekretarz generalny Episkopatu: nowa funkcja bardzo zmieni moje dotychczasowe życie

2024-06-13 07:15

[ TEMATY ]

bp Marek Marczak

PAP/Marcin Obara

Nowa funkcja bardzo zmieni moje dotychczasowe życie - przyznał w środę nowy sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski bp Marek Marczak. Dodał, że dotąd był biskupem żyjącym blisko ludzi i nie ma dużego doświadczenia w kontaktach z mediami.

W środę w Warszawie zakończyły się trzydniowe obrady 398. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski.

CZYTAJ DALEJ

Zebranie KEP: Kościół planuje badania na temat posługi wikariuszy parafialnych

2024-06-12 13:01

[ TEMATY ]

KEP

księża

Karol Porwich/Niedziela

O stanie prac nad wskazaniami dotyczącymi formacji kapłańskiej w Polsce mówił podczas zebrania Episkopatu bp Damian Bryl. Planowane są m.in. badania dotyczące życia, formacji i posługi wikariuszy parafialnych - przekazał KAI przewodniczący Zespołu opracowującego dokument na temat formacji księży.

Zadaniem tego gremium jest przygotowanie wskazań dotyczących formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce. Jak wskazano, Zespół powinien uwzględnić ducha i normy dokumentu Konferencji Episkopatu Polski „Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia” z 2021 roku oraz aktualny kontekst społeczno-kulturowy.

CZYTAJ DALEJ

Rodzina najpiękniejszą wspólnotą. Rubinowy jubileusz papieskiej parafii w Lublinie

2024-06-16 08:13

Katarzyna Artymiak

Parafia Świętej Rodziny w Lublinie potocznie jest nazywana papieską parafią, a to dzięki wizycie papieża Jana Pawła II w 1987 roku w Lublinie i Mszy św. sprawowanej przez naszego Rodaka przy budującej się wówczas świątyni na Czubach. Niemym świadkiem tych wydarzeń po dziś dzień jest metalowy krzyż, który miał widnieć na frontonie kościoła, ale ostatecznie pozostał na tym samym miejscu, co podczas historycznej liturgii. W tym roku parafia świętuje 40-lecie. Z tej okazji odbyły się misje prowadzone przez ojców misjonarzy Świętej Rodziny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję