Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Czym są pseudoepigrafy?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Pochodzę ze Śląska Cieszyńskiego. Mieszka tu sporo ewangelików. Z ust jednego z nich usłyszałem słowo „pseudoepigraf” w kontekście naszej rozmowy o Biblii. Nie bardzo wiem, co ono tak naprawdę znaczy. Z góry dziękuję za odpowiedź.

historia powstawania wszystkich ksiąg biblijnych liczy ok. 1300 lat. Można powiedzieć, że jeśli chodzi o Kościół Chrystusowy, to już od ok. IV wieku kanon, czyli zbiór pism uznawanych za święte, był zasadniczo ukształtowany i znany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pseudoepigrafy to teksty przypisywane jakiejś konkretnej osobie, choć w rzeczywistości zostały one napisane przez kogoś innego. Według nazewnictwa stosowanego w Kościołach protestanckich, których przedstawiciele mieszkają w Polsce, m.in. na Śląsku Cieszyńskim, takimi są np.: 3. i 4. Księga Machabejska, Ewangelia Tomasza czy też Ewangelia Piotra. Dla nas zaś – katolików – wyżej wymienione dzieła zaliczane są do apokryfów, czyli literackich utworów o tematyce biblijnej, które nie znalazły miejsca w kanonie ksiąg świętych. Widzimy zatem, jak łatwo może dojść do nieporozumień w rozmowach oscylujących wokół Pisma Świętego, jeśli wcześniej nie ustalimy dokładnego znaczenia słów stosowanych w naszych międzywyznaniowych konwersacjach.

Reklama

Dlatego też, jeśli chodzi o podaną wcześniej definicję słowa „pseudoepigraf” w rozumieniu wyznawców Kościoła rzymskokatolickiego, do którego należymy, w ogólnym znaczeniu jakiś pseudoepigraf może stanowić część kanonu pism biblijnych. Jako przykład niech posłużą starotestamentowa Księga Daniela czy nowotestamentowe teksty – 2. List św. Piotra, List św. Jakuba czy List św. Judy.

Warto też w tym miejscu wspomnieć o tzw. księgach protokanonicznych, czyli takich, które od początku były zaliczane przez chrześcijańskie wspólnoty do zbioru tekstów biblijnych. Są również tzw. księgi deuterokanoniczne, czyli takie, co do których przez pewien czas istniała jakaś niepewność. Jeśli chodzi o Stary Testament, były to: Księga Tobiasza, Księga Judyty, 1. i 2. Księga Machabejska, Księga Mądrości Syracha, Księga Barucha i Księga Mądrości. W przypadku Nowego Testamentu są to pisma: List św. Jakuba, 2. List św. Piotra, 2. i 3. List św. Jana, List św. Judy i Apokalipsa św. Jana.

Dodam tylko, że jednoznaczne określenie kanonu biblijnego zostało ogłoszone w 1546 r. na soborze trydenckim, a następnie potwierdzone przez I i II Sobór Watykański w XIX i XX wieku.

Pytania do teologa prosimy przesyłać na adres: teolog@niedziela.pl .

2020-11-18 11:35

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finał ogólnopolski XXIV Olimpiady Teologii Katolickiej

[ TEMATY ]

teologia

Monika Łukaszów

Od 24 do 26 kwietnia przedstawiciele 41 diecezji uczestniczyli w ogólnopolskim etapie XXIV Olimpiady Teologii Katolickiej, którego głównym organizatorem był Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a tegorocznym gospodarzem - diecezja bydgoska.

Hasło edycji brzmiało „Męczennicy XX wieku – Świadkowie wiary”. - Olimpiada to nie tylko spotkanie się z wiedzą, w tym wypadku dotyczącą męczeństwa i konkretnych osób, które straciły życie za wiarę na naszych terenach. To również okazja do zobaczenia miejsc, w których ci bohaterowie na co dzień żyli - powiedział ks. dr hab. Mirosław Gogolik.
Pełnomocnik Komitetu Głównego OTK, dyrektor Wydziału Katechizacji i Szkół Katolickich Kurii Diecezjalnej w Bydgoszczy dodał, że organizatorom zależało, aby uczestnicy odwiedzili m.in. Stary Rynek, Dolinę Śmierci, Sanktuarium Nowych Męczenników czy Górsk, gdzie został uprowadzony bł. ks. Jerzy Popiełuszko.
Celem konkursu było zapoznanie z historią i świadectwem wiary męczenników XX wieku oraz zaznajomienie z ich życiem, działaniem i wpływem na sytuację oraz przemiany społeczno-kulturowe Europy i świata. Uczniowie poznali m.in. postacie bł. bp. Michała Kozala, bł. ks. Franciszka Dachtery, bł. ks. Antoniego Świadka, bł. kleryka Bronisława Kostkowskiego i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. - Joseph Ratzinger podkreślał, że teologia nie jest możliwa bez wiary. Więc olimpiada to zgłębianie wiedzy, ale również rozwijanie wiary tych młodych ludzi. Te 123 osoby to są najlepsi z najlepszych - powiedział dziekan Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie oraz przewodniczący Komitetu Głównego OTK, ks. dr hab. Piotr Tomasik.
Program olimpiady zakładał realizację kluczowych zadań, m.in.: zapoznanie z biblijnymi, teologicznymi, historycznymi i społecznymi aspektami męczeństwa i świadectwa wiary członków Kościoła katolickiego w XX wieku. - Wyrażam wielką radość, że mogę się z wami spotkać. Jesteście przedstawicielami tej młodzieży, której jeszcze coś się chce. Oddanie się zdobywaniu takiej wiedzy jak ta jest czymś absolutnie bezinteresownym - mówił biskup ordynariusz Jan Tyrawa.
Etap szkolny odbywał się w listopadzie ubiegłego roku, a diecezjalny - na początku marca. W pierwszym dniu etapu ogólnopolskiego olimpijczycy uczestniczyli w gali otwarcia, która miała miejsce w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej. W kolejnym dniu przystąpili do części pisemnej, którą stanowił test. Było to 35 zadań, które należało rozwiązać w ciągu sześćdziesięciu minut. „Podaj miejsce i datę urodzenia bł. ks. Franciszka Dachtery”, „Jakie środki zaradcze wobec ateizmu podaje nauczanie II Soboru Watykańskiego?” - to dwa z wielu zagadnień jakie pojawiły się w części pisemnej.
Następnie przewidziano zwiedzanie miejsc pamięci i Eucharystię w Sanktuarium Nowych Męczenników. Ostatni dzień wypełniły Msza św. w bydgoskiej katedrze pod przewodnictwem biskupa Jana Tyrawy i etap ustny laureatów w seminarium. Pozostali wzięli udział w pokazie filmu Bydgoszcz 1939 oraz w spotkaniu autorskim.
Aby zostać finalistą OTK, należało zdobyć trzydzieści proc. punktów przeznaczonych na część pisemną. Dziesiątka laureatów w kolejności zdobytych punktów to: Jakub Montewka (diecezja warszawsko-praska), Karolina Nogalska (diecezja radomska), Malwina Malinowska (diecezja koszalińsko-kołobrzeska), Martyna Piszczek (diecezja bydgoska), Kinga Kobylińska (diecezja płocka), Dominik Szura (diecezja rzeszowska), Kinga Grzegolec (diecezja warszawsko-praska), Marta Mońko (archidiecezja wrocławska), Aleksandra Kozerska (diecezja radomska) oraz Klaudia Wójtowicz (diecezja kielecka). - Czuję się bardzo szczęśliwy. Widzę jak Pan Bóg działa w moim życiu i teologia pozwala mi Go bardziej zrozumieć - powiedział zdobywca pierwszego miejsca Jakub Montewka, który swoją przyszłość chce związać z muzyką.
W sposób szczególny uhonorowano trzy pierwsze miejsca. Pierwsza osoba pojedzie m.in. na zagraniczną pielgrzymkę, a laureaci i finaliści uzyskali prawo do indeksów na wyższe uczelnie w Polsce, m.in. na UKSW w Warszawie, UAM w Poznaniu, UPJPII w Krakowie, Uniwersytet Opolski czy Uniwersytet Śląski w Katowicach.
XXIV Olimpiadę Teologii Katolickiej swoim patronatem objęli: Biskup Bydgoski Jan Tyrawa, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Ewa Mes, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Anna Łukaszewska, Instytut Pamięci Narodowej, Oddział TVP w Bydgoszczy oraz Przewodnik Katolicki.
Kolejny finał XXV już Olimpiady Teologii Katolickiej zaplanowano od 9 do 11 kwietnia 2015 w Łomży.

CZYTAJ DALEJ

Świdnik. Jubileusz parafii Chrystusa Odkupiciela

2024-04-29 05:51

Paweł Wysoki

40 lat temu w Świdniku biskup lubelski Bolesław Pylak powołał nowy ośrodek duszpasterski. Do tworzenia parafii i budowy kościoła pw. Chrystusa Odkupiciela skierował ks. Andrzeja Kniazia, który wraz z grupą wiernych jeszcze w 1984 r. wybudował tymczasową kaplicę, a kilka lat później świątynię.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję