Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Wokół sztuki sakralnej

Madonnom w sztuce plastycznej oraz krzyżom w górach poświęcone były wrześniowe spotkania ze sztuką sakralną w parafii św. Klemensa w Ustroniu.

Niedziela bielsko-żywiecka 41/2020, str. V

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Archiwum A. i E. Georgów

Krzyże w górach, przy których był Andrzej Georg

Krzyże w górach, przy których był Andrzej Georg

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ustrońskiej parafii powrócono do spotkań poświęconych sztuce sakralnej. We wrześniu lokalni pasjonaci historii, Elżbieta i Andrzej Georgowie opowiedzieli w przyparafialnej Czytelni Katolickiej o wizerunkach Matki Bożej z Dzieciątkiem. Przybliżyli przedstawienia znajdujące się w kościołach w diecezji bielsko-żywieckiej.

– Wraz z przyniesionym przez Apostołów Słowian kultem maryjnym dotarły do nas ze Wschodu pierwsze wizerunki Maryi, nie tylko na Jasną Górę, ale i do… Kończyc Małych. Nie zdarzyło nam się nigdy, aby w kościele rzymskokatolickim czy prawosławnym nie było choćby jednego obrazu, rzeźby lub ikony Maryi – podkreślają państwo Georgowie. Wśród prezentowanych słownie oraz na fotografiach wizerunków znalazły się obrazy Matki Boskiej Częstochowskiej, Matki Bożej Kończyckiej – z mleczem, Matki Bożej Czanieckiej, a także rzeźby, jak rzeźba Madonny znajdująca się w Muzeum Śląska Cieszyńskiego, której kopia stoi na Starym Targu w Cieszynie oraz drewniana figura Madonny z Dzieciątkiem z kościoła św. Barbary w Mikuszowicach Krakowskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do dyskusji dołączył się obecny na prelekcji ks. wikariusz Krzysztof Adamski. Nawiązał do rzeźby Panienki Koziańskiej z kościoła Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Kozach, która znalazł się na jego obrazku prymicyjnym.

Reklama

Na spotkaniu poświęconym krzyżom w górach Andrzej Georg przedstawił różne motywacje stawiania krzyży w górach, krzyży milenijnych, krzyży szczytowych na wierzchołkach gór. – Za wyjątkiem kilku przypadków, krzyże w górach wkomponowane są w krajobraz górski, nie zakłócają go. O wiele gorsze wrażenie robią stawiane coraz częściej maszty stacji przekaźnikowych sygnałów telewizyjnych i telefonii komórkowej, których nikt nie krytykuje – zauważa prelegent. Spotkanie ubogacił pokaz slajdów ze zdjęciami wybranych polskich i zagranicznych szczytów, które zdobył A. Georg. Wspomniał również o modrzewiowym krzyżu przy Ołtarzu Naszej Małej Ojczyzny w Ustroniu przy szlaku turystycznym żółtym na Małej Czantorii. To właśnie tam, w ramach XVI Festiwalu Ekumenicznego, 25 września, w ulewnym deszczu odsłonięto tablicę z okazji 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej, którą poświęcił proboszcz parafii św. Klemensa, ks. Wiesław Bajger. Pomysłodawcami budowy ołtarza są państwo Georgowie.

Następne spotkanie w Czytelni Katolickiej zaplanowano na 15 i 16 października. Będzie poświęcone św. Janowi Pawłowi II – turyście.

2020-10-07 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sacrum i materia

Niedziela rzeszowska 2/2020, str. IV

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

rzeźba

sztuka sakralna

Prof. Wincenty Kućma

www.pasierbiec.info

Stacja Drogi Krzyżowej w Pasierbcu k. Limanowej autorstwa prof. Wincentego Kućmy

Stacja Drogi Krzyżowej w Pasierbcu k. Limanowej autorstwa prof. Wincentego Kućmy

Już od dziesięciu lat, w ramach rzeszowskiej Alma Mater, działa Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej. To unikatowy w skali kraju ośrodek o charakterze naukowym i badawczym, a także archiwalnym oraz informacyjnym, który zajmuje się sztuką sakralną XIX i XX wieku. Choć niezbyt szeroko znany, z uwagi na mało popularny współcześnie kierunek dociekań naukowych, cieszy się renomą i uznaniem wśród wybitnych autorytetów z grona historyków sztuki w kraju i poza granicami oraz artystów tworzących na chwałę Boga.

Wielu z nich odwiedza corocznie stolicę Podkarpacia, by wziąć udział w ogólnopolskim sympozjum naukowym z cyklu badań nad sztuką sakralną XIX i XX wieku, organizowanym właśnie przez Centrum we współpracy z Muzeum Diecezjalnym w Rzeszowie. Sympozjum odbyło się w dniach 5-6 grudnia 2019 r., w wyjątkowym czasie adwentowego oczekiwania na przyjście Syna Bożego. Toteż jeszcze mocniej i jakże symbolicznie wybrzmiał temat konferencji „Sacrum i materia. Ekspresja i symbolika materiału w twórczości o charakterze sakralnym”. Ileż bowiem tworzyw, jakie materialne dary, od drewna przez metale, po szkło i kamień, pozwala nam w swej istocie, mocą i talentem twórcy wychwalać Sacrum, odnajdować i próbować zobrazować Niewyobrażalne, poniekąd za pomocą materii ucieleśniać, a zarazem wielbić odwieczne Słowo.

CZYTAJ DALEJ

Pro-life. Pro-love. Rodzina na medal

[ TEMATY ]

rodzina

Rycerze Kolumba

prolife

p. Maciej Maziarka

Może nawet nie nazwalibyśmy się wyłącznie pro-life, a bardziej pro-love. To, co św. Jan Paweł II nazywał cywilizacją życia i miłości. Rodzina, która ma korzenie w Bogu, który jest Miłością, jest Siłą dla dzisiejszego świata, dla naszych małych wspólnot, ale i dla całego narodu – mówią państwo Angelika i Michał Steciakowie – Międzynarodowa Rodzina Roku Rycerzy Kolumba, rodzice dwojga adoptowanych dzieci.

Agata Kowalska: Międzynarodowa Rodzina Roku Rycerzy Kolumba – to brzmi dumnie. W jakich okolicznościach zostali Państwo uhonorowani nagrodą? Kto może otrzymać takie wyróżnienie?

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję