Reklama

Wiadomości

Wszystkie ręce na pokład

O promowaniu Polski na świecie i pomocy Polakom w czasie epidemii z dr. Marcinem Zarzeckim – prezesem Zarządu Polskiej Fundacji Narodowej – rozmawia Piotr Grzybowski.

Niedziela Ogólnopolska 20/2020, str. 42-43

[ TEMATY ]

wywiad

polityka

Archiwum Fundacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grzybowski: Polską Fundację Narodową (PFN) poznaliśmy z wielu działań promujących Polskę na arenie międzynarodowej.

Reklama

Dr Marcin Zarzecki: Istotnie, celem statutowym fundacji jest promocja polskiej gospodarki, kultury i dziedzictwa narodowego za granicą. Było to fundamentem powstania PFN i jest głównym motywem jej działań. Oczywiście, cele strategiczne można realizować za pomocą różnych instrumentów, stąd zakres naszych projektów jest bardzo szeroki. By promować polską gospodarkę, realizujemy przedsięwzięcia związane ze wsparciem poszczególnych branż. Doskonałym przykładem jest nasza współpraca z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Przemysłu Meblarskiego – przemysłu, którego jesteśmy światową potęgą, ale mimo to mieliśmy do tej pory bardzo ograniczony dostęp np. do amerykańskiego rynku. Dzięki wsparciu udzielonemu przez PFN uda nam się zaznaczyć polską obecność w zakresie zarówno produkcji, jak i wzornictwa mebli na największych targach meblarskich organizowanych w Karolinie Północnej, i to w kilku edycjach targów w latach 2020-21. W obszarze promowania polskiej marki, kultury i dziedzictwa narodowego za granicą fundacja podejmuje wielopostaciowe projekty. Jednym z nich była wsparta przez nas produkcja filmu amerykańskiego reżysera i producenta Petera Greenberga Poland: the Royal Tour, zrealizowanego w ciekawej konwencji, ponieważ po najważniejszych obiektach kulturowych, historycznych i przyrodniczych Polski oprowadza premier Mateusz Morawiecki. Film, który swoją premierę miał w Los Angeles, Nowym Jorku i Chicago, obejrzało ponad 100 mln odbiorców w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Był on dystrybuowany przez sieć PBS, która zrzesza 346 stacji telewizyjnych. Film ten jest obecnie wykorzystywany przez LOT, Polski Holding Hotelowy czy Polską Organizację Turystyczną. Ów sukces zmobilizował nas do kontynuacji projektu, stąd w postprodukcji jest film Hidden Poland – kolejna opowieść o Polsce w reżyserii Petera Greenberga, laureata nagrody Emmy, również skierowana do odbiorcy anglosaskiego. W ramach działań pomocowych realizujemy projekt team100, który pozwala nam finansować stypendia dla 250 olimpijczyków i paraolimpijczyków. Przedłużyliśmy do września br. możliwość rozliczania stypendiów ze względu na odwołanie igrzysk olimpijskich w Tokio.

W okresie pandemii realizują Państwo przedsięwzięcia wykraczające poza dotychczasową działalność. Skąd ta decyzja?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Polska Fundacja Narodowa w swoim statucie ma formalny zapis dotyczący możliwości przekazywania darowizn w ramach przedsięwzięć związanych z ochroną zdrowia i życia obywateli RP. Działalność ta w chwili obecnej stała się niezbędna i uzasadniona. Zarząd fundacji nie miał żadnych wątpliwości, aby przekierować część funduszy, którymi ona dysponuje, do walki z chorobą zakaźną COVID-19. PFN współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Zdrowia i koordynuje wszystkie działania w porozumieniu z nim.

Jak konkretnie realizują Państwo tę pomoc?

Reklama

Walczyć z pandemią i jej konsekwencjami można wielopostaciowo. Jednym z instrumentów, dla nas kluczowym, jest wspieranie polskich szpitali oraz DPS-ów. Przeznaczyliśmy na potrzeby placówek z oddziałami zakaźnymi i szpitali jednoimiennych środki na zakup: tysięcy masek filtrujących, masek chirurgicznych, przyłbic i okularów ochronnych, aparatów AMBU, kardiomonitorów, defibrylatorów, pomp infuzyjnych, ciśnieniomierzy, komór do transportu pacjentów zakaźnych, kombinezonów ochronnych, a także stetoskopów elektronicznych, wózków anestezjologicznych, pomp do żywienia dojelitowego itd. W jednym ze szpitali konieczny okazał się zakup ambulansu. Dla Centrum Zdrowia Dziecka zakupiliśmy komorę laminarną i automatyczną stację pipetującą, co zwielokrotniło możliwość przeprowadzania testów diagnostycznych. Sfinalizowaliśmy darowiznę w wysokości 0,5 mln zł, która umożliwiła zakup spektrometru masowego. Stał się on doposażeniem nowo utworzonej Pracowni Wirusów Oddechowych Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Przede wszystkim więc koncentrujemy się na konkretnej pomocy w korelacji z Ministerstwem Zdrowia. Podejmujemy wiele działań, ufając, że są niezbędną cegiełką dla zdławienia tragicznych efektów koronawirusa, wyrugowania go szybciej i mniejszym kosztem – chodzi przecież o ludzkie zdrowie i życie.

Szerokim echem odbiły się Państwa działania w DPS-ie w Krzyżanowicach.

W Krzyżanowicach jest duży DPS, w którym pracuje ponad 70 osób i mieszka 130 kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Bardzo się cieszymy, że w ciągu 48 godzin udało nam się przekazać wymagane środki finansowe na szybko zużywalne materiały. Nie jest tajemnicą, że wspieramy także inne DPS-y, wymagające realnej pomocy, skupiające osoby wykluczone społecznie ze względu na wiek czy niepełnosprawności, pacjentów częstokroć niemobilnych, wymagających stałej i troskliwej opieki. Ośrodki te potrzebują pomocy i działania, przede wszystkim sfinansowania zakupu indywidualnych pakietów ochronnych, kombinezonów, fartuchów, przyłbic. Realizujemy działania mocno zróżnicowane, intensywnie pracując.

Co dziś znaczy solidaryzm społeczny?

Reklama

Solidaryzm społeczny to przede wszystkim rodzaj umiejętności i zarazem porywu serca, który polega na tym, że w momentach kryzysowych, wymagających integracji, różnego typu podmioty powinny personalistycznie podejść do swoich statutowych zadań i przede wszystkim dobro człowieka traktować jako dobro nadrzędne. To umiejętność wyszukiwania dominujących wartości, po uprzednim oddaleniu kwestii korzyści materialnych na rzecz działań moralnych. Jestem przekonany, że to jest cecha narodowa Polaków. Wydaje mi się, że solidaryzm społeczny, niezależnie od swojej definicji w katolickiej nauce społecznej, przede wszystkim teraz ujawnia się właśnie na poziomie umiejętności współdziałania różnych instytucji i inicjatyw „oddolnych” we wspólnotach terytorialnych.

Wśród Państwa działań są też działania na polu globalnych kampanii.

Elementem globalnej walki z ekonomicznymi skutkami pandemii są kampanie gospodarcze dedykowane dla inwestorów, takie jak „Safe and Innovative Poland”, obecnie realizowana na łamach najbardziej opiniotwórczych dla gospodarki i biznesu periodyków świata: Washington Post, Financial Time i Wall Street Journal. Już teraz musimy myśleć o tym, co będzie w okresie postpandemicznym. Musimy myśleć, w jaki sposób wesprzeć podmioty gospodarcze przy ograniczaniu skutków kryzysu. Temu celowi służy nasza kampania, skierowana do decydentów gospodarczych i politycznych, analityków biznesowych, inwestorów, którzy budują modele prognostyczne. Naszym celem jest umożliwienie wyrobienia sobie opinii na temat polskiej gospodarki i naszego potencjału gospodarczego przez potencjalnych globalnych inwestorów, a także zauważenia możliwości związanych z działalnością na terenie kraju operatorów turystycznych. Przez publikowane teksty pragniemy pokazać historyczną umiejętność Polaków wychodzenia z sytuacji kryzysowych umocnionymi oraz to, jak powinna być postrzegana polska gospodarka, z jej potencjałem i możliwościami zdrowienia z absencji gospodarczej.

2020-05-12 12:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa zasługuje na dobrych posłów i senatorów

[ TEMATY ]

polityka

wybory

Anna Wyszyńska

„Duchowa stolica Polski” - to określenie Częstochowy, w którym znajduje się jasnogórskie sanktuarium, bardzo zobowiązuje. Gdy Ojciec Święty Jan Paweł II przyjmował honorowe obywatelstwo Częstochowy, na Jasnej Górze powiedział wtedy: „Częstochowa to dobre miasto”. Chciał przez to wyrazić swoją gotowość bycia obywatelem tego miasta.
CZYTAJ DALEJ

Szopki Bożonarodzeniowe 2024

2024-12-24 15:11

Ks. Łukasz Romańczuk

Podobnie jak w ubiegłym roku zapraszamy do podzielenia się z nami zdjęciami szopek bożonarodzeniowych z waszych kościołów czy miejscowości. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Zachęcamy do tworzenia razem z nami tej strony, abyśmy wspólnie mogli radować nasze oczy pięknem szopek bożonarodzeniowych.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: które słowo Boga widać z naszego życia?

2024-12-25 14:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

BP KEP

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś
— Może czasami mówimy o Bogu, ale jakie słowo Boga widać z naszego życia? Które Boże słowo pokazuję sobą? To jest pytanie Świąt Bożego Narodzenia - mówił kard. Grzegorz Ryś. 
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję