Reklama

Edukacja

Nowe podręczniki szkolne budzą obawy

Wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zasady przygotowywania i bezpłatnego udostępniania uczniom podręczników szkolnych budzą w społeczeństwie uzasadnione obawy, czy w procesie tym z dostateczną uwagą zostanie wysłuchany głos rodziców i opiekunów – uważają członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim.

[ TEMATY ]

szkoła

DOMINIK RÓŻAŃSKI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Publikujemy pełny tekst oświadczenia w sprawie zasad przygotowywania podręczników szkolnych przekazanego m.in. Prezydentowi RP, marszałkom Sejmu i Senatu, oraz Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Motywem do podjęcia pracy nad ujednoliconymi podręcznikami szkolnymi było przeniesienie ich na platformę elektroniczną. Jest to tendencja zgodna ze współczesnymi trendami w rozwoju technik komunikacyjnych, a w szczególności z tendencją do wykorzystania w nauczaniu źródeł wiedzy dostępnych przez Internet. Koncepcja tworzenia e-podręczników wiąże się także z możliwością ich nieograniczonej dystrybucji i łatwością uaktualniania treści. Jako przedsięwzięcie rządowe, wykonanie tych podręczników jest finansowane centralnie, a uczniowie dostają je bezpłatnie. Przedsięwzięcie to jest zatem potencjalnie bardzo pozytywne, lecz pod warunkiem przestrzegania pewnych zasad, na które zwracamy uwagę poniżej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wśród rzeczoznawców dość powszechny jest pogląd, że współczesny podręcznik powinien mieć charakter przewodnika w poznawaniu świata i być jedną z pomocy w jego rozumieniu. W tym sensie podręcznik ma wpływ na formowanie światopoglądu młodego człowieka. Niezwykle ważną sprawą jest uszanowanie w tym względzie głosu rodziców i opiekunów uczniów na temat treści tych podręczników i ich wydźwięku światopoglądowego, rodzice i opiekunowie bowiem są moralnie i prawnie odpowiedzialni za wychowanie dzieci. Kontrowersje powstałe wokół „Naszego Elementarza” odsłoniły niebezpieczeństwa wynikające z pominięcia głosu rodziców i opiekunów, w postaci zagrożenia dla poszanowania zasad chrześcijańskiego wychowania przekazywanych przez przykład domu rodzinnego.

Zastrzeżenia budzi również naruszenie pluralizmu w wyborze podręczników, obecnego w praktyce nauczycielskiej od początku przemian ustrojowych i bardzo docenianego w środowisku nauczycieli i rodziców. Rezygnacja z pluralizmu nie jest wymagana expressis verbis w nowych rozwiązaniach organizacyjno-prawnych, jednak konsekwencję tych rozwiązań już widać w decyzjach podjętych przez szkoły. W bieżącym roku szkolnym rozpoczęto realizację postanowienia o wprowadzeniu do systemu edukacyjnego darmowych podręczników, zleconych i finansowanych przez państwo, przeznaczonych dla szkół podstawowych i gimnazjów. Formalnie nie są one obowiązkowe, gdyż możliwy jest wybór innych książek, tyle że w pełni płatnych przez właściwy samorząd terytorialny. W praktyce takie rozwiązanie prowadzi do monopolizacji rynku podręczników i przekazywanych uczniom treści. Teoretycznie na rynku darmowych podręczników zapewniony jest pluralizm, jednak praktycznie takowy nie istnieje, ponieważ samorządy terytorialne nie kwapią się do włączania wydatków na alternatywne darmowe podręczniki w swoje budżety.

Reklama

W tym kontekście przypominamy o moralnym i prawnym obowiązku rodziców upominania się o przestrzeganie wobec nich prawa zapisanego w Konstytucji RP: „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami” (art. 53 ust.3) i „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.” (art. 48 ust.1). Konieczne jest zatem ustalenie zasad uczestnictwa rodziców lub delegowanych przez nich osób w projektowaniu, zlecaniu i akceptowaniu poszczególnych podręczników przeznaczonych do bezpłatnego użytkowania szkolnego. Zespoły opiniujące te podręczniki winny być rzeczywistą reprezentacją społeczeństwa a rodzice winni mieć w tej kwestii głos decydujący.

Poznań, dnia 23 marca 2015 roku

Podpisali: prof. dr hab. Czesław Błaszak, dr hab. med. Szczepan Cofta, ks. prał. dr Paweł Deskur (sekretarz), prof. dr hab. med. Janusz Gadzinowski, prof. dr hab. Bohdan Gruchman (przewodniczący), prof. dr hab. Tomasz Jasiński, prof. dr hab. Andrzej Legocki, prof. dr hab. Wojciech Łączkowski, prof. dr hab. Roman Słowiński, prof. dr hab. Michał Sznajder, prof. dr hab. Jan Węglarz (wiceprzewodniczący), mgr Grażyna Ziółkowska

2015-03-23 16:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Do szkoły czas

Niedziela podlaska 38/2015, str. 4

[ TEMATY ]

szkoła

Tadeusz Szereszewski

Poczty sztandarowe bielskich szkół

Poczty sztandarowe bielskich szkół

W Wojewódzkiej Inauguracji Roku Szkolnego 2015/16, która odbyła się w Zespole Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim, wzięły udział władze oświatowe i wojewódzkie, parlamentarzyści, zwierzchnicy Kościoła katolickiego i prawosławnego, służby mundurowe i uczniowie

Organizatorami uroczystości byli podlaski kurator oświaty z Białegostoku Jerzy Kiszkiel, starosta bielski Sławomir Jerzy Snarski oraz dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa K. Piłsudskiego – Romuald Margański. Wybór Bielska Podlaskiego w opinii organizatorów jest uznaniem dla dynamicznego rozwoju miasta.

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję