Reklama

Elementarz biblijny

Hosanna Synowi Dawida

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z opisów wjazdu Jezusa do Jerozolimy wiemy, że jadącego Jezusa pozdrawiano słowami: „Hosanna Synowi Dawida”. Samo słowo Hosanna brzmi w naszych uszach znajomo, ponieważ powtarzamy je podczas każdej Mszy św. Czy jednak zastanawialiśmy się kiedykolwiek, co to słowo oznacza?

Greckie Hosanna jest transliteracją (zapisem za pomocą greckich liter) hebrajskiego wyrażenia hošî‘ah na’, które można przetłumaczyć jako usilną prośbę o wybawienie („wybawże”). Najbardziej znanym starotestamentalnym tekstem, który zawierał to wyrażenie, był Psalm 118, wiersz 25, gdzie pojawia się skierowana do Boga prośba: „O Panie, wybaw. O Panie, daj nam pomyślność”. Ludzie Starego Testamentu prosili w ten sposób Boga o wybawienie i o wszelką pomyślność, którą tylko On mógł zagwarantować. W judaizmie czasów współczesnych Jezusowi słowa Psalmu 118 nabrały jeszcze nowego wymiaru, ponieważ były śpiewane podczas obchodów świąt Paschy i Namiotów. W tamtym czasie skierowana do Boga prośba o wybawienie wyrażała przede wszystkim oczekiwanie na wyzwolenie ziemi Izraela spod panowania pogan (Rzymian), co wiązało się z oczekiwaniem na przyjście Mesjasza. Możemy to wywnioskować z faktu, że Psalm 118 był często interpretowany przez wyznawców judaizmu w znaczeniu mesjanistycznym. W Nowym Testamencie słowo Hosanna pojawia się tylko w opisie wjazdu Jezusa do Jerozolimy. Przez wprowadzenie starotestamentalnej aklamacji (znanej każdemu pobożnemu Żydowi) w tym kontekście Ewangeliści chcieli pokazać, że oto oczekiwanie wyrażane niegdyś przez psalmistę właśnie teraz się urzeczywistnia. Co ciekawe, Łukasz opuszcza tę aklamację, ponieważ mogła ona być niezrozumiała dla adresatów jego Ewangelii bardziej związanych z kulturą grecką, i zastępuje ją wyrażeniem: „w niebie pokój i chwała na wysokości” (Łk 19, 38).

Okrzykowi „Hosanna” towarzyszy nazwanie Jezusa „Synem Dawida”. Tytuł ten wiąże się z żydowskimi oczekiwaniami na nadejście Mesjasza, który miał pochodzić z królewskiej dynastii. To oczekiwanie miało swoje początki w czasach wygnania babilońskiego. Oczekiwano na kogoś, kto miał ponownie zasiąść na tronie królewskim swego praojca i wyzwolić lud wybrany od tych, którzy go uciskali. Podobnie jak okrzyk „Hosanna”, tak samo i tytuł „Syn Dawida” odnoszony do Jezusa pokazuje, że lud Jerozolimy widział w osobie Jezusa Mesjasza, który wyzwoli naród wybrany z jego ciężkiego położenia. Niestety, wydarzenia, które rozegrały się potem, pokazały, że samą mesjańską godność Jezusa mieszkańcy Jerozolimy pojęli niewłaściwie. Liczyli, że będzie On politycznym przywódcą, który poprowadzi ich do walki. Kiedy natomiast usłyszeli Jego nauczanie, w którym zapowiadał swoją śmierć dla zbawienia wszystkich, dość szybko odwrócili się od Niego i zamiast „Hosanna” zawołali: „Na krzyż z Nim”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-03-31 14:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV do biskupów: pozwólmy, aby Dobry Pasterz nas głęboko odnowił

W obliczu wyzwań współczesnego świata, Papież Leon XIV wezwał biskupów do duchowej odnowy i powrotu do źródeł swojej misji. Podczas spotkania w Bazylice św. Piotra z okazji Jubileuszu Biskupów, Ojciec Święty przypomniał, że pasterze Kościoła są najpierw „owcami w trzodzie Pana”, wezwanymi do życia zakorzenionego w wierze, nadziei i miłości. Podkreślił też, że ich autorytet powinien rodzić się z jedności z Chrystusem, prostoty życia i gotowości do służby.

Papież na początku rozważania, przypomniał biskupom, że każdy z nich jest najpierw „owcą w trzodzie Pana, a dopiero potem pasterzem”. Dlatego też są oni zaproszeni do tego, aby przejść przez Drzwi Święte, które symbolizują Zbawiciela. „Aby prowadzić Kościół powierzony naszej trosce, musimy pozwolić się głęboko odnowić przez Niego, Dobrego Pasterza, by w pełni upodobnić się do Jego Serca i Jego misterium miłości” - wskazał.
CZYTAJ DALEJ

#LudzkieSerceBoga: To pocieszające, kim dla Niego jesteś

[ TEMATY ]

#LudzkieSerceBoga

Monika Książek

Serce Jezusa, źródło wszelkiej pociechy… W Biblii wielokrotnie mowa jest o pocieszaniu. Temat pociechy powraca raz po raz zwłaszcza u proroków. W proroctwach Izajasza wyróżnia się nawet osobną część, zwaną Księgą Pociechy. Zaczyna się ona od słów: „Pocieszcie, pocieszcie mój lud! - mówi wasz Bóg” (Iz 40,1).

Do tej części Izajaszowego dzieła należą między innymi Pieśni o Słudze Pana – jedne z najważniejszych starotestamentalnych proroctw o Mesjaszu. Przez tego też proroka Pan Bóg wypowiada jedną z najbardziej poruszających obietnic dotyczących pocieszenia: „Radujcie się wraz z Jerozolimą, weselcie się w niej wszyscy, co ją miłujecie! Cieszcie się z nią bardzo wy wszyscy, którzyście się nad nią smucili, ażebyście ssać mogli aż do nasycenia z piersi jej pociech; ażebyście ciągnęli mleko z rozkoszą z pełnej piersi jej chwały. Tak bowiem mówi Pan: «Oto Ja skieruję do niej pokój jak rzekę i chwałę narodów - jak strumień wezbrany. Ich niemowlęta będą noszone na rękach i na kolanach będą pieszczone. Jak kogo pociesza własna matka, tak Ja was pocieszać będę. W Jerozolimie doznacie pociechy»” (Iz 66,10-13).
CZYTAJ DALEJ

Konkurs „Papież Franciszek w oczach dzieci” przeszedł do historii

2025-06-25 13:04

[ TEMATY ]

konkurs

Mat.prasowy

II nagroda szkoła podstawowa - Zofia Karolczyk

II nagroda szkoła podstawowa - Zofia Karolczyk

Zakończyła się 10. edycja konkursu „Papież Franciszek w oczach dzieci” organizowanego przez fundację Pro Arte Christiana z Kalisza. „Ten konkurs przeszedł już do historii” - powiedział organizator i pomysłodawca tego wydarzenia, Maciej Konieczny.

Sami byliśmy bardzo zaskoczeni z wyboru nagrodzonych prac, tym bardziej, że jedna z nagród poleci do Nowego Jorku w USA.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję