Reklama

Pascha Pierwszego i Nowego Przymierza Cz. 2

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Takie właśnie jest żydowskie pojmowanie pamiątki: "W każdym pokoleniu Izraelita powinien tak uważać, jak gdyby sam został wyswobodzony z niewoli egipskiej [...] Nie samych tylko ojców naszych wybawił Najświętszy, niech będzie pochwalony, lecz i nas wraz z nimi wybawił, jak powiedziane. I nas wywiódł stamtąd, by nas wprowadzić do kraju, który przysiągł ojcom naszym". Bardzo osobiście brzmią wypowiadane podczas Sederu słowa: "Dlatego się to czyni, że Wiekuisty łaski mi wyświadczył, gdym wyszedł z Egiptu." Takie pojmowanie pamiątki (zikron), jako liturgicznego uobecnienia pozwala na połączenie egzystencjalnej lektury Biblii z lekturą historyczną. Dzięki hebrajskiej Pamiątce historyczne wydarzenie staje się podstawą osobistej, egzystencjalnej refleksji, więcej, staje się rzeczywistością tu, teraz i dla konkretnych osób. To osobiste przeżycie jest doświadczeniem Paschy, czyli przejścia z niewoli do wolności. Oto jak mówi o tym Haggada Paschalna: "On wyprowadził nas z niewoli do wolności, ze smutku do radości, z żałoby do dni świątecznych, z ciemności do jasnego światła, z niewoli do zbawienia. Zaintonujmy, więc na Jego cześć pieśń nową". Seder przepełniony jest aktywnością Boga, przychodzącego z ratunkiem swemu ludowi. Żydzi odpowiadają swoją radością, wdzięcznością, a przede wszystkim pamięcią.
To wspominanie zbawczego działania Boga ma jeszcze jeden cel. Jest nim dotarcie do Boga. Izrael modli się: "Boże nasz i Boże ojców naszych, niech się wzniesie, dojdzie, dosięgnie Ciebie, niech się ukaże przed Tobą, niech będzie łaskawie przyjęta, niech znajdzie posłuchanie, uwzględnienie i uznanie, pamięć (zikron) i myśl o nas, pamięć o naszych ojcach, pamięć o Pomazańcu (maszijah), synu Dawida, sługi Twego, pamięć o Jerozolimie, świętym mieście Twoim i pamięć o całym ludzie Twoim, domu Izraela".
Dzięki żydowskiej Passze pochodzący z pogan chrześcijanin odkrywa nie znaną mu dotąd rolę pamięci. Jest to ta sama pamięć, jakiej podczas swojego ostatniego Sederu zażądał od Apostołów Jezus: "to czyńcie na moją pamiątkę". Jest to "pamięć" pozwalająca nam uczestniczyć we wspominanych wydarzeniach. Dzięki niej nie tylko o nich pamiętamy, ale stajemy się wręcz ich świadkami. Dzięki temu, że Jezus myślał i pamiętał po żydowsku, Eucharystia staje się rzeczywistym przejściem (paschą) ze śmierci do zmartwychwstania, w którym dzięki niej uczestniczymy. Mamy do czynienia nie tylko z rzeczywistą obecnością Chrystusa, ale z rzeczywistym wydarzeniem przejścia ze śmierci do życia.
Sama nazwa "Eucharystia" wyraża atmosferę wdzięczności i radości. Dla Żydów wyprowadzenie Izraelitów z niewoli egipskiej stało się rękojmią wszelkiego zbawienia. Słowo "zbawienie" nabrało znaczenia sakralnego i eschatologicznego, ale w Biblii oznacza ono ratunek z wszelkiej opresji. To może być wyzwolenie całego narodu z niewoli, ale również obrona przed oszczercą, wybawienie z bezpłodności, uzdrowienie itd. Fakt, że Bóg wyprowadził synów Izraela z niewoli egipskiej, stał się dla nich rękojmią wszelkiego zbawienia w przyszłości. To doświadczenie mocy zbawczej Boga dzięki świętowaniu Paschy jest dane Żydom w każdym czasie i w każdym miejscu.
Dzięki ostatniemu Sederowi Jezusa, który tradycyjnie jest nazywany Ostatnią Wieczerzą, Kościół pochodzący z pogan został włączony w to doświadczanie zbawczego działania Boga na rzecz Izraela. Kiedy Jezus zasiada z uczniami do stołu pesachowego, to wyjście z Egiptu staje się dla Niego rękojmią zmartwychwstania. "Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Już jej spożywać nie będę, aż się spełni w królestwie Bożym" (Łk 22, 15). W tych słowach wyrażone jest pragnienie liturgicznego i wspólnotowego doświadczenia zbawienia wspólnego całemu Izraelowi. Jednocześnie to, co się spełniało dotąd wobec Izraela, ma osiągnąć swoją pełnię w całkowitym panowaniu Boga. Celebrowanie daru wolności Izraela staje się początkiem przejścia Jezusa przez śmierć do zmartwychwstania.
W ewangelicznych opisach Ostatniej Wieczerzy zastanawiające jest to, że zostały one pozbawione wyraźnego żydowskiego charakteru. Ewangeliści mówią, że była to Pascha, ale nie skupiają swej uwagi na kolejnych etapach Sederu, nie wspominają nawet baranka paschalnego, który musiał zostać w dzień przed Sederem (Wielki Czwartek) złożony w ofierze przez kapłanów w świątyni. Baranek został wspomniany nie wprost w skierowanej do Żydów Ewangelii Łukasza: "Jezus posłał Piotra i Jana z poleceniem: «Idźcie i przygotujcie nam Paschę, byśmy mogli ją spożyć»"(22, 8). Spożycie Paschy w czasie, kiedy istniała jeszcze świątynia, oznaczało spożycie baranka ofiarnego, złożonego (zabitego) wcześniej w ofierze. Jednak uwaga Ewangelistów skupiła się na nowości wprowadzonej przez Jezusa, a zwłaszcza na podzieleniu chleba (macy) i wina, i na słowach towarzyszących tym czynnościom. Pojawia się temat ofiary zastępczej ["Ciało moje, które za was będzie wydane" (Łk 22, 19)]. Następuje przeniesienie akcentów z przeszłości Izraela na przyszłość Jezusa. Ostatni Seder Pesachowy Jezusa zostaje zdominowany przez wydarzenia, które mają wkrótce nastąpić, czyli zdradę, pojmanie, śmierć, a w dalszej perspektywie znajduje się zmartwychwstanie.
W ten sposób w oczach chrześcijanina osoba Jezusa i wydarzenia z Jego życia są interpretowane przy pomocy święta Paschy i jednocześnie to święto znajduje swoje nowe znaczenie w osobie, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba nagrodzili w Licheniu najlepsze programy i wybrali nowe władze

2024-05-20 12:56

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Justyna Zacharek / Biuro Prasowe Licheń

W Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Licheniu odbyła się XIV Konwencja Stanowa polskich Rycerzy Kolumba. Doroczne spotkanie członków męskiej wspólnoty odbyło się pod hasłem nawiązującym do słów z encykliki św. Jana Pawła II Evangelium Vitae (39): „Bóg jedynym Panem życia”.

W czasie tegorocznego uroczystego spotkania Rycerzy z całej Polski wyróżniono najlepsze rady – wspólnoty lokalne działające przy parafiach – oraz ich tegoroczne dzieła. Specjalną nagrodą za działalność odznaczono wspólnotę Rycerzy z Jastrowia (diecezja koszalińsko-kołobrzeska), którzy od chwili powstania w 2020 roku regularnie niosą pomoc miejscowemu zgromadzeniu Sióstr Opatrzności Bożej, a także grupę Rycerzy z Tomaszowa Lubelskiego, która zorganizowała festyn parafialny połączony z Marszem dla Życia i wystawą pro-life. Pozostałe nagrody otrzymali także Rycerze z Wrocławia za promocję Zakonu na antenie Radia Maryja i Telewizji Trwam w czasie niedawnego wydarzenia, a także rada Rycerzy z Ostrowi Mazowieckiej za zorganizowanie festynu rodzinnego w swojej parafii.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Metropolity Lubelskiego zapraszający na Marsz dla Życia i Rodziny w Lublinie

2024-05-21 05:53

materiały prasowe

Umiłowani w Chrystusie Panu – Siostry i Bracia!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję