Reklama

Niedziela Małopolska

Barok na Spiszu

Festiwal Barok na Spiszu narodził się w 2012 r., a ideą jego powstania była organizacja koncertów muzyki barokowej w spiskich kościołach, gdzie znajduje się wiele barokowych elementów wyposażenia wnętrz

Niedziela małopolska 35/2019, str. 6

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Ks. Piotr Kosakowski

W pięknych wnętrzach kościołów na Spiszu (tu w Jurgowie) wybrzmiała barokowa muzyka

W pięknych wnętrzach kościołów na Spiszu (tu w Jurgowie) wybrzmiała barokowa muzyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach festiwalu polską muzykę barokową prezentują polscy artyści, a przed każdym z koncertów można zwiedzić zabytkowe kościoły.

W świecie emocji

„Pod osłoną nocy… czyli kobieta w Biblii i nie tylko” – to tytuł występu zespołu Overtone z Wrocławia, który 15 sierpnia zapoczątkował VIII edycję Festiwalu w kościele św. Sebastiana w Jurgowie. Historię świątyni przybliżył obecnym ks. wikary Piotr Kosakowski. Gości przybyłych w progi jurgowskiego kościoła przywitali ks. proboszcz Stanisław Malarz oraz dyrektor artystyczny festiwalu Katarzyna Wiwer i dyrektor wykonawczy Rafał Monita.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W programie królowała muzyka francuska, przybliżająca historie dwóch kobiet: biblijnej Judyty oraz legendarnej królowej Kartaginy – Dydony. O burzliwych losach niewiast opowiedziała czwórka artystów: Anna Zawisza – sopran, Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, a także grający na klawesynie Maurycy Raczyński. Artyści przenieśli odbiorców w niesamowity, pełen wrażeń świat. Sprzyjały temu muzyka płynąca z niekonwencjonalnych instrumentów oraz urzekający, sopranowy śpiew. Występ muzyczny poprzedził krótki wykład nawiązujący do tematyki repertuarowej pt. „Czy maki kwitną w nocy? Ekspresja francuskiej muzyki barokowej”, wygłoszony przez Maurycego Raczyńskiego. Klawesynista tłumaczy: – Profilem tegorocznej edycji Festiwalu Barok na Spiszu są emocje. Zainspirowało nas to, że emocje kojarzą nam się z pierwiastkiem kobiecym, który – jak odkryliśmy – w kulturze europejskiej jest często symbolizowany przez noc i księżyc. Tytuł „Czy maki kwitną w nocy?” zawiera w sobie pytanie retoryczne, o tyle zasadne, że cała muzyka barokowa jest powiązana ze sztuką retoryki, czyli sztuką pięknego wysławiania się i wpływania na publiczność – wyjaśnia muzyk.

Koncerty i wykłady

Drugi koncert odbył się 17 sierpnia w kościele św. Bartłomieja w Niedzicy, po którym przybyłych oprowadziła Elżbieta Łukuś. Następnie goście wysłuchali wykładu pt. „Jak teatralność wkradła się do kościoła” wygłoszonego przez Annę Budzyńską oraz Katarzynę Wiwer. Koncert „Sacrum i emocje” dał zespół Ensemble del Passato z Poznania w składzie: Anna Budzyńska – sopran, Katarzyna Wiwer – sopran, Maciej Kończak – teorba, gitara barokowa, Henryk Kasperczak – teorba. Z kolei 23 sierpnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Białej miał miejsce koncert „Narzeczona czy mniszka? Tęsknota za Oblubieńcem”. Wykład wygłosiła Katarzyna Wiwer, natomiast w klimat muzyki barokowej wprowadził zespół Scepus Baroque ze Spiszu w składzie: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran – sopran, Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Anna Kowalska – teorba, gitara barokowa, Aleksandra Budzyńska – viola da gamba, Joanna Solecka – klawesyn, pozytyw, a także Anna Bugajska – recytacja. W kościele św. Stanisława we Frydmanie 24 sierpnia wystąpił zespół Capella 1547 z Leszna z koncertem „Ogień i woda – spory małżeńskie”, a wykonali go: Dominika Małecka i Mateusz Małecki – skrzypce barokowe, Maria Misiarz – wiolonczela, Anna Firlus – klawesyn. W finale wystąpił w Zamku Dunajec w Niedzicy 25 sierpnia zespół (w składzie: Katarzyna Wiwer, Andrzej Zawisza oraz Christoph Urbanetz – viola da gamba), który wykonał „Pieśni szalone”.

Reklama

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Kulturalny Szlak. Projekt został zrealizowany ze środków Województwa Małopolskiego we współpracy m.in. z Gminą Łapsze Niżne. Patronat honorowy nad Festiwalem objęli Marszałek Małopolski Witold Kozłowski i Wójt Gminy Łapsze Niżne Jakub Jamróz.

A czym dla uczestników było muzyczne wydarzenie? Ks. Piotr Kosakowski, wikary z parafii w Jurgowie, zauważa, że koncerty dają możliwość obcowania ze światem przeszłym, z jego wrażliwością i siłą przekazu myśli. Podkreśla: – W świątyniach sztuka często była perswazyjna i stawała się dla wiernych homilią na miarę ich czasów. Kościół św. Sebastiana w Jurgowie jest świadkiem wielu lat przekazu Ewangelii, a samo jego wnętrze można nazwać jedną z kart Biblii, gdyż na ścianach znajdują się bogate ilustracje nawiązujące do biblijnej tematyki. I dodaje, że dla słuchaczy udział w koncertach to wiele emocji, przeżyć i możliwość uświadomienia sobie swej tożsamości.

2019-08-27 12:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka i historia w świątyniach

[ TEMATY ]

muzyka

Magdalena Nowak/Niedziela

W trzech położonych w centrum Częstochowy kościołach: św. Zygmunta, św. Jakuba i Najświętszego Imienia Maryi odbyły się w dniach 13 – 18 września 2018 r. spotkania zatytułowane „Muzyka w Świątyniach”. Organizatorami cyklu wieczorów, który spotkał się ze znakomitym przyjęciem publiczności była Filharmonia Częstochowska i Instytut Rozwoju Sztuki.

W pierwszej części każdego z koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski przybliżał historię tych świątyń i prezentował stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: gdy czynisz znak krzyża, głosisz miłość Boga

2024-05-05 16:06

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

flickr.com/episkopatnews

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

„Gdy z wiarą patrzysz na krzyż, gdy czynisz znak krzyża na sobie, gdy znakiem krzyża błogosławisz drugich, głosisz miłość Boga potężniejszą niż grzech, potężniejszą niż śmierć. Miłość, która zwycięża obojętność i nienawiść, która niesie przebaczenie i pojednanie, która przygarnia i jednoczy” - mówił w niedzielę w Pakości Prymas Polski abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył uroczystościom odpustowym na Kalwarii Pakoskiej, w Archidiecezjalnym Sanktuarium Męki Pańskiej, z okazji święta znalezienia Krzyża świętego. W homilii przypomniał, że właśnie na Krzyżu, w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, najpełniej objawiła się miłość Boga. „To miłość, która rodzi życie” - podkreślił, przypominając, że znakiem tej miłości każdy chrześcijanin został naznaczony w dniu swojego chrztu świętego. „I choć znaku tego nie widać na naszych czołach, to powinien być w naszym sercu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję