Reklama

Miłość, życie, rodzina

Niedziela Ogólnopolska 42/2018, str. 36-37

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Wyszyńska: – Misja, modlitwa, przekraczanie własnych możliwości i fascynująca przygoda. To wszystko wpisało się w życie liderów Human Life International w Polsce, którzy 25 lat temu włączyli się w międzynarodowy ruch Human Life International. Jak to się zaczęło?

Ewa H. Kowalewska: – Kiedy w 1993 r. powstało biuro regionalne HLI w Gdańsku, ja i mój mąż Lech mieliśmy już duże doświadczenia w działalności na rzecz życia i rodziny. Po 1990 r. w Polsce spontanicznie zaczęły się tworzyć ruchy pro-life, powstała Polska Federacja Ruchów Obrony Życia. W ramach debaty o wprowadzeniu ustawy o ochronie dziecka poczętego do Polski przyjechał o. Paul Marx, benedyktyn z USA, który założył pierwszą ogólnoświatową organizację Human Life International. To on zaproponował nam włączenie się w ten ruch z ukierunkowaniem pracy na Polskę i na Wschód. Szybko zapadła decyzja, by zorganizować pierwszą międzynarodową konferencję, jak zawsze w HLI pod hasłem: „Miłość, życie, rodzina”. Działo się to w dniach 25-27 października 1993 r. Na konferencję przyjechało wielu znakomitych wykładowców. Wśród uczestników była Galina Maslennikowa. Spotkałam ją wtedy po raz pierwszy, ale wkrótce Galina stała się jednym z najlepszych i najbardziej oddanych liderów pro-life w Rosji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Pro-life w Rosji stało się możliwe po pierestrojce.

Reklama

– To dopiero były początki, a my uznaliśmy, że na tym etapie najważniejsze jest szkolenie liderów do pracy na Wschodzie. Zaczęliśmy organizować szkolenia, podczas których korzystaliśmy z naszych doświadczeń w duszpasterstwie rodzin. Każdy kurs trwał 8 dni, zajęcia, z krótkimi przerwami – od rana do wieczora. Było pracowicie. Był też egzamin I stopnia na nauczyciela naturalnego planowania rodziny – trudny, ale chodziło o to, by dyplomowany nauczyciel miał i przekazywał dalej rzetelną wiedzę. Te szkolenia ukończyło kilkaset osób różnych wyznań i profesji ze wszystkich krajów byłego Związku Radzieckiego. Wielu liderów zakładało potem poradnie, pracowało w szkołach, szpitalach, kościołach, gdzie bronili życia. Zdarzało się też, że uczestniczki kursów przychodziły do nas zapłakane i pytały: „Dlaczego nikt nam tego wcześniej nie powiedział? Całe moje życie potoczyłoby się inaczej”.

– Szkolenia otwierały oczy, poszerzały horyzonty...

– To był nasz pierwszy kierunek działania. Potem przyszły kongresy, pierwszy w Gdyni, kolejne w Moskwie, Kijowie, Warszawie i innych miastach. Ukoronowaniem był Światowy Kongres Rodzin w 2007 r. w Warszawie, na który przyjechali przygotowani przez nas liderzy. Oni też najwięcej skorzystali z wykładów podczas tego kongresu, bo dla Polaków wiele rzeczy było już oczywistych, a dla nich wiele tematów było nowych. W sumie jednak najważniejsze dla nas było przygotowywanie materiałów edukacyjnych, które miały służyć ludziom przeszkolonym przez nas, żeby mogli iść dalej. Dla osób, które chcą służyć sprawie obrony życia, chcą iść i rozmawiać z ludźmi, niezbędne są wiedza i pomoce edukacyjne. Tych materiałów było u nas zawsze bardzo dużo. Były to nie tylko ulotki, gazety czy książki, ale również nagrania muzyczne czy modele dziecka poczętego – które są naprawdę świetne.

– Czy HLI ma charakter przede wszystkim edukacyjny?

Reklama

– Patrzymy na tę sprawę szeroko. Zawsze podkreślamy, że nie można zwalczać tylko objawów – bo aborcja to przecież jeden ze skutków pewnych sytuacji społecznych. Trzeba je widzieć w całości, cofnąć się do przyczyn, pochylić się nad cierpiącą kobietą, zastanowić się, jak ratować jej nienarodzone dziecko, a jeżeli trzeba, zorganizować pomoc materialną. Trzeba się jednocześnie modlić. Chociaż bardzo wiele zrobiliśmy w sferze edukacji, to jednak na przestrzeni 25 lat podejmowaliśmy zróżnicowane programy adresowane do młodzieży czy do liderów, programy dla Polski i dla Wschodu. Robimy to w sposób kompetentny i na fundamencie rzetelnej wiedzy. Wiemy, że prawda broni się sama, ale trzeba ją pokazać w sposób wiarygodny i dobrze udokumentowany. Mieliśmy swój udział także w kreowaniu programu przedmiotu: przygotowanie do życia w rodzinie. Również nasza współpraca z Polską Federacją Ruchów Obrony Życia zawsze była żywa.

– Zainicjowaliście niezwykłą inicjatywę w obronie życia – peregrynację Ikony Matki Bożej Częstochowskiej „Od Oceanu do Oceanu”.

– Idea peregrynacji Ikony Matki Bożej jest owocem naszych podróży na Wschód i spotkań z ludźmi prawosławia. Chociaż, realnie patrząc, zorganizowanie peregrynacji kopii Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej z Władywostoku do Fatimy, przez Azję i niemal wszystkie kraje Europy wydawało się na starcie mało prawdopodobne. W specjalnym akcie na Jasnej Górze liderzy ruchów HLI z różnych krajów wyrazili modlitewną prośbę do Matki Bożej, aby to Ona ochroniła cywilizację życia, bo bez Jej pomocy nie damy rady. Dla mnie jest fenomenem, że to się tak potoczyło, iż peregrynacja objęła także inne kontynenty. Obecnie Ikona jest w Ekwadorze, a w grudniu pojedzie do Panamy na Światowe Dni Młodzieży. W sumie w ciągu niecałych 7 lat przebyła 190 tys. km przez Azję, Europę i Amerykę Północną. Była przyjmowana w parafiach i klasztorach, modlono się przy niej także w szpitalach, więzieniach i szkołach. Teraz jesteśmy na ukończeniu ikony, która będzie peregrynować w Kazachstanie. Jej poświęcenie odbędzie się 27 października na Jasnej Górze o godz. 11 w czasie Mszy św. z okazji 25-lecia HLI w Polsce.

– Peregrynacja „Od Oceanu do Oceanu” to efekt dobrej współpracy HLI w wielu krajach.

– Z pewnością tak. Poszczególne organizacje Human Life International nazywamy rodziną HLI. Należy do niej ponad 80 krajów. Tworzymy rodzinę, aby sobie nawzajem pomagać i radzić. Spotykamy się, dzielimy doświadczeniami, bo tak powinno być w rodzinie. Mamy świadomość, że obrona życia i rodziny jest wielką i słuszną sprawą, ale wiemy też, że zło trzeba zwyciężać dobrem, dlatego ukazujemy miłość, zaangażowanie, macierzyństwo, ojcostwo, piękno kochających się rodzin. My to robimy od lat. To, co robiło i robi HLI, jest naszą odpowiedzią na encyklikę Pawła VI „Humanae vitae”, która została wydana 50 lat temu.

2018-10-16 11:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję