Reklama

Niedziela Częstochowska

Dwa sanktuaria w jednej świątyni

Niedziela częstochowska 22/2018, str. IV

[ TEMATY ]

parafia

sanktuarium

Pajęczno

Mieczysław Posmyk

Sanktuarium Pajęczańskiej Matki Kościoła i Sanktuarium Eucharystii.

Sanktuarium Pajęczańskiej Matki Kościoła i Sanktuarium Eucharystii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W liczącym ok. 7 tys. Pajęcznie znajduje się świątynia, będąca Sanktuarium Pajęczańskiej Matki Kościoła i Sanktuarium Eucharystii.

Pajęczańska Pani

Po pojawieniu się wizerunku w Pajęcznie pojawiły się pierwsze wzmianki o cudownych zdarzeniach, uzdrowieniach. Na ścianach zawisły wota, a obraz uznano za łaskami słynący. Gdy w 1630 r. w rodzinne strony wrócił rycerz Andrzej Doroszewski, z wdzięczności za uratowanie z niewoli tureckiej przysłał do Pajęczna srebrną sukienkę na obraz. Sława wizerunku musiała sięgać dużo dalej, skoro znany wówczas poeta Wespazjan Kochowski wymienia go w swoich wierszach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najtrudniejsze chwile przeżył pajęczański wizerunek w czasach II wojny światowej. Niemcy kościół przerobili najpierw na więzienie dla Żydów, a potem na zakłady stolarskie. Obraz trzeba było ratować i uczyniło to dwóch parafian. Antoni Durys, z pomocą Wacława Popiela, najpierw wyniósł obraz z kościoła i ukrył w swoim mieszkaniu, a potem nawet w rodzinnym grobowcu. Dopiero wiosną 1945 r., podczas wielkiej uroczystości, której świadkami były rzesze wiernych, obraz wrócił na swoje miejsce.

Kolejny chwalebny moment nadszedł 28 maja 2005 r., gdy w imieniu i władzą Ojca Świętego obraz został ukoronowany i otrzymał tytuł Pajęczańskiej Matki Kościoła. Korony na skronie Madonny i Dzieciątka włożył krakowski kardynał Stanisław Nagy. A inicjatorem całego wydarzenia był ówczesny metropolita częstochowski Stanisław Nowak.

– Do dziś kult maryjny jest tu mocny i pielęgnowany codzienną modlitwą – mówi kustosz sanktuarium ks. Wiesław Bąkowicz.

– Jestem proboszczem w tej parafii od trzech lat i z przyjemnością obserwuję ludzi, którzy – gdy przyjeżdżają do miasteczka na zakupy, czy załatwić jakieś sprawy – najpierw zachodzą na chwilę modlitwy do kościoła. Ten rys maryjnej pobożności jest niejako wtopiony w tutejsze dusze.

Znak eucharystyczny na dachu

Taki właśnie znak łatwo dostrzec na pajęczańskiej świątyni. Na najwyższej kościelnej wieży widnieje symbol eucharystyczny, zamiast tradycyjnego krzyża. To znak, że świątynia ta ma jeszcze jedną niezwykłą cechę – jest sanktuarium eucharystycznym, a w kaplicy noszącej wezwanie św. Leonarda od porannej Mszy św. po wieczorną codziennie wystawiany jest Najświętszy Sakrament.

Reklama

Sanktuarium eucharystyczne powstało z inicjatywy abp. Stanisława Nowaka dekretem z roku 2010. Zdaniem ks. Wiesława Bąkowicza w sposób znaczący uaktywniło to ludzi. Powstała np. nowa, silna i aktywna grupa modlitewna. Ale nie tylko. – Ilekroć wchodzę do kościoła, kogoś w kaplicy spotykam. Pan Jezus nie jest sam, co cieszy i dowodzi, że zaistnienie w tym miejscu sanktuarium eucharystycznego nie było kwestią przypadku. Kościół jest sercem miasteczka i ludzie mają piękny zwyczaj zachodzić do niego choćby na krótki pacierz. Czasem, zwłaszcza podczas Mszy św., słyszę co rusz trzaskanie drzwiami, bo ktoś właśnie wchodzi. To może trochę rozprasza, ale przede wszystkim cieszy duszpasterza.

Warto przy okazji dodać, że Ksiądz Arcybiskup Senior lubi zaglądać do Pajęczna. Zdarza się, że bez zapowiedzi przyjeżdża, by np. pomodlić się z wiernymi Koronką do Miłosierdzia Bożego.

Parafia i miasto

Żyje się tu spokojnie i zdrowo, bo przemysłu brak. Ludzie jeżdżą do pracy do Bełchatowa i Działoszyna. Sporo mieszkańców trudni się rzemiosłem, prowadzą własne rodzinne firmy. Na terenie parafii mieszka ok. 4,5 tys. ludzi, ale to liczba zawyżona, jak twierdzi Ksiądz Proboszcz. Wielu wyjechało na Zachód, w poszukiwaniu pracy. Przyjeżdżają brać śluby, chrzcić dzieci, czy odwiedzić rodzinę. Obiecują, że wrócą do kraju na emeryturę, bo więzi z Polską, z małą ojczyzną, są jednak silne.

Parafia to nie tylko miasto, zresztą powiatowe. Przynależą do wspólnoty także okoliczne wioski: Siedlec, Wręczyca, Lipina, Kurzna, Barany, Dylów A i Łężce. Do kościoła regularnie przychodzi ok. 30 proc. wiernych, czyli podobnie jak w całej Polsce. Nie jest bowiem łatwo „rozruszać” współczesną parafię. Ludzie dużo pracują, są zabiegani wokół własnych spraw. Jeżeli uda się zaktywizować kilkadziesiąt osób, to już sukces, bo od czegoś trzeba zacząć. I to w pajęczańskiej wspólnocie się udało. Grupa ta regularnie i aktywnie uczestniczy w życiu wspólnoty, proboszcz zawsze może na nich liczyć. A młodzież? Do oazy należy kilkadziesiąt osób, są ministranci i lektorzy, a ks. wikary kopie z chłopakami piłkę (dawniej parafia miała nawet własną drużynę piłkarską). Nie zaniedbuje się także nieco starszych parafian, i tu wymienić należy krąg biblijny, czy dziewięć róż różańcowych. Jest też grupa młodzieżowa 18+, do której można przyłączyć się w każdym wieku.

Reklama

Perła architektury

Pajęczańska świątynia to zabytek, a zabytek wymaga nieustającej pracy. – Zaczęliśmy od dachu kościoła, żeby się ludziom woda na głowy nie lała – wspomina ks. Bąkowicz. – A lała się tak, że nam wizerunek św. Stanisława ze sklepienia odpadł. Na dachu i wieży pojawiła się więc blacha miedziana, która posłuży kilku następnym pokoleniom, bo to najtrwalszy materiał.

– Pomogła nam wspaniała miejscowa radna Iwona Koperska. W ubiegłym roku udało się dostać wsparcie z urzędu gminy, od burmistrza Dariusza Tokarskiego i rady miasta. Dorzucił się fundusz kościelny, minister kultury i urząd marszałkowski. Sama parafia nie podołałaby takiemu przedsięwzięciu. W tym roku remontujemy wikariatkę, prowadzimy renowację ołtarza głównego, chcemy też odmalować kościół. Znów mamy obiecane dotacje od miasta i gminy Pajęczno, ministra kultury i kilku innych instytucji, w tym z Krainy Wielkiego Łuku Warty – to taka ciekawa miejscowa inicjatywa. W przyszłym roku musimy kościół osuszyć i odmalować z zewnątrz. Oczywiście część funduszy musi pochodzić od parafii, bo takie są wymogi formalne.

Reklama

Ratowanie zabytku, i to po części własnymi siłami, doceniają nawet instytucje spoza terenu parafii. Pięknym przykładem są np. cementownia Warta z Działoszyna czy kopalnia węgla brunatnego z Bełchatowa.

– Korzystamy ze sprzyjającego dla Kościoła czasu. A to, co uda się wyremontować, odrestaurować, uratować od zniszczenia, posłuży wielu kolejnym pokoleniom. Będą nam wdzięczne za ocalenie takiej perły architektury i miejsca kultu.


Obraz Matki Bożej Pajęczańskiej, zwanej Łaskawą, czczony był w Pajęcznie i okolicach od wieków. Legenda, ciągle tutaj żywa, mówi, że wizerunek ten jest starszy od jasnogórskiego. Jednak brak na to historycznych dowodów. Dość wspomnieć, że pierwszy kościół powstał w Pajęcznie ok. roku 1140 i była to budowla kamienna, nosząca wezwanie św. Leonarda.
Kiedy do kościoła, dziś noszącego wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, trafił obraz Matki Bożej, trudno powiedzieć, ale historycy sztuki utrzymują, że dzieło powstało na początku XVI wieku i nie znamy jego autora. Przynależy on do tzw. wizerunków Madonn Piekarskich, których jest ok. 30, a najsłynniejszy to, oczywiście, ten z Piekar. Obraz z kościoła w Pajęcznie ma jedną cechę wyróżniającą – Dzieciątko Jezus patrzy ku widzowi, inaczej niż w innych obrazach tego rodzaju.

2018-05-30 11:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szlak sanktuariów maryjnych na Ukrainie: Obraz Matki Bożej Latyczowskiej

[ TEMATY ]

sanktuarium

Ukraina

pl.wikipedia.org

Dzisiejszym celem naszej wędrówki po Ukrainie jest Latyczów, położony na Podolu na środkowej Ukrainie.

Jest stolicą rejonu w obwodzie chmielnickim. Właśnie Latyczów jest miejscem związanym z kultem obrazu Matki Bożej, któremu od nazwy miejsca nadano tytuł Latyczowska. Jest to obraz namalowany około połowy XVI wieku, według wzoru wizerunku Matki Bożej Śnieżnej Salus Populi Romani z bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie, przywieziony z Rzymu między 1594 a 1597 rokiem.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję