Chrześcijańskie zabawy karnawałowe stają się coraz popularniejsze wśród studentów oraz osób szukających drugiej połówki. Nie brakowało również katolickich imprez, podczas których witano Nowy Rok. W stolicy było co najmniej kilkanaście chrześcijańskich nocy sylwestrowych. Jedną z nich jest znany od lat sylwester Akademickiego Stowarzyszenia „Soli Deo”. Popularne są też chrześcijańskie imprezy singli.
Kamil Pływaczewski od lat organizuje taneczne imprezy, w tym sylwestra w klubokawiarni „Medyk” przy ul. Oczki. W rozmowie z „Niedzielą” mówi, że potrzeba integracji na parkiecie pojawiła się kilka lat temu podczas spotkań singli w parafii św. Wincentego Palottiego przy ul. Skaryszewskiej. – Wtedy zaproponowałem, abyśmy zorganizowali wspólną zabawę sylwestrową, która odbyła się w kościele św. Zygmunta na Bielanach – mówi Pływaczewski. Wówczas uczestniczyło w niej ok. 100 osób. Teraz podczas imprez organizowanych we wspomnianym klubie, zwłaszcza w karnawale, uczestniczy nawet do 500 osób, w tym liczni chrześcijańscy single. – Przychodzą przedstawiciele różnych wspólnot i duszpasterstw. Mamy też już trochę zaręczonych osób i małżeństw, które poznały się na parkiecie – dodaje Kamil Pływaczewski. Spotkania te często rozpoczynają się lekcją tańca, której udzielają osoby z jednej z najlepszych szkół tańca. W tym roku w karnawale w „Medyku” organizowanych jest kilka chrześcijańskich imprez. Odbędą się one: 5, 14 i 28 stycznia. W drugą sobotę lutego będzie miała tam miejsce walentynkowa potańcówka, a 25 lutego – ostatkowa impreza.
Są różne sposoby na spędzanie karnawału po chrześcijańsku. Michał Guzek, inicjator nowego miejsca spotkań dla katolików, podkreśla, że wspólne kolędowanie to również dobry pomysł. – Chodzi o integrację, ponadto nasze karnawałowe plany wydają się być bardzo atrakcyjne – tłumaczy Guzek. W każdy poniedziałek stycznia (od 9 stycznia) zaprasza na „Kolędowanie w Docelowie” przy ul. Marszałkowskiej. – W poszczególne dni śpiew będą animować Skauci Europy, Dzicy Podróżnicy – środowisko związane z duszpasterstwem akademickim przy kościele św. Anny, zespół Głos Światła oraz osoby z Chrześcijańskiego Grania. Każdy, kto przyjedzie na kolędowanie otrzyma specjalny śpiewnik – zachęca Michał Guzek.
Chrześcijańska radość nie ma nic wspólnego z lekkomyślnością i prymitywizmem. Otwiera ona na nadzieję, kieruje wzrok ku Bogu, który jest źródłem wszelkiego dobra
Spolszczone słowo „karnawał”oznacza dosłownie „pożegnanie z mięsem” (od caro - mięso, vale - żegnaj). Okres karnawału jest więc czasem „pożegnania z mięsem”, czyli czasem „wyszumienia się”, aby po nim, już wyciszonym, wejść w Wielki Post.
Powszechnie uznaje się, że jest to okres zabaw trwający od Trzech Króli aż do Środy Popielcowej. Ojczyzną karnawału są Włochy. Najpopularniejsze miasta zabaw w Europie to Wenecja i Kolonia. Wbrew pozorom, karnawał ma chrześcijańskie korzenie. Według tradycji, w ostatnią noc zabaw, z wtorku na środę, wraz z wybiciem północy przerywano muzykę i na znak wejścia w post rozsypywano popiół (kto wie, czy od tego zwyczaju nie ma też m.in. nazwy Środy Popielcowej).
Dziekan Kolegium Kardynalskiego kardynał Giovanni Battista Re powiedział w homilii podczas pogrzebu papieża Franciszka w sobotę na placu Świętego Piotra, że mimo słabości i cierpienia z powodu choroby papież wybrał "drogę poświęcenia aż do ostatniego dnia".
Kardynał Re nawiązał do dni, w których oddawano hołd zmarłemu papieżowi mówiąc: "Ogrom oddania i zjednoczenia, które widzieliśmy w tych dniach po jego przejściu z tej ziemi do wieczności, świadczą o tym, jak bardzo bogaty pontyfikat papieża Franciszka dotykał umysłów i serc".
Diecezja Cleveland, w stanie Ohio, w której zanotowano ok. 50 proc. wzrost liczby konwertytów na wiarę katolicką w okresie wielkanocnym, nie jest czymś wyjątkowym. Zdaniem katolickich mediów jest ona częścią tego, co dzieje się obecnie w wielu diecezjach w Stanach Zjednoczonych. Według katolickiej platformy „National Catholic Register" jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć, jaka będzie całkowita liczba nawróconych na Kościół katolicki w całym kraju w 2025 roku, ponieważ wiele diecezji nie podaje oficjalnych danych aż do końca roku. Wiosną tego roku skontaktowano się ze wszystkimi 175 diecezjami terytorialnymi obrządku łacińskiego w kraju i otrzymano porównywalne dane od około 50 z nich. Według platformy liczby pokazują, że znaczny wzrost liczby konwertytów jest powszechnym zjawiskiem.
„Jak to się dzieje? Krótką odpowiedzią dla wielu jest Duch Święty. Ale inny czynnik, na który też powołują się diecezje, to narodowe odrodzenie eucharystyczne. Wzbudziło ono większe zainteresowanie wiarą. Częścią naszych lokalnych inicjatyw odnowy eucharystycznej było umieszczanie dużych billboardów w widocznych miejscach w naszych głównych skupiskach ludności, zapraszających ludzi do przyjścia do naszych parafii” - powiedział biskup Michael Sis, ordynariusz diecezji San Angelo w Teksasie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.