Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Kościół Franciszka

„Kościół Franciszka – priorytety i wyzwania pontyfikatu” – pod takim hasłem 27 października 2015 r. odbyła się konferencja naukowa zorganizowana przez Katedrę Teologii Pastoralnej, Liturgiki i Homiletyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Patronat honorowy objął Wielki Kanclerz Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego abp Andrzej Dzięga, metropolita szczecińsko-kamieński. Rozpoczęcia i powitania uczestników dokonał ks. prof. US dr hab. Grzegorz Wejman – prodziekan WT, a słowo wprowadzające wygłosił bp prof. dr hab. Henryk Wejman.

Na zorganizowanej konferencji wysłuchano sześć wystąpień: ks. dr. hab. Wiesława Łużyńskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pt. „Kościół pontyfikatu Franciszka. Priorytety i wyzwania”, ks. prof. US dr. hab. Andrzeja Draguły, kierownika Katedry Teologii Pastoralnej, Liturgiki i Homiletyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego „Papieża Franciszka metafory Kościoła”, ks. dr. Mariusza Jagielskiego z Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu „Y. Congar a papież Franciszek”, ks. dr. hab. Roberta Nęcka z Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie „Edukacyjny wymiar tweetów papieża Franciszka”, ks. dr. hab. Grzegorza Chojnackiego z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego „Kościół jako ewangeliczny zaczyn” i ks. dr. Romana Misiaka z tegoż Uniwersytetu pt. „Troska o wspólny dom. Ekologia integralna papieża Franciszka”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. Wiesław Łużyński zaznaczył, że trudno stworzyć dziś kompletny obraz Jorge Mario Bergoglio, gdyż jego pontyfikat trwa i wciąż zaskakuje. Podkreślił socjalną wrażliwość Papieża i jego słynne słowa: „Jestem Jorge Bergoglio (...) księdzem. To jest najistotniejsze” oraz czytelny język osobistego świadectwa papieża Franciszka. Prelegent wymienił i omówił istotne cechy prowokacyjnego tytułu „Kościoła Franciszka”. To przede wszystkim: Kościół nawrócenia, miłosierdzia, blisko ludzi, ubogi dla ubogich, wychodzący na peryferie, profetyczny, pasterzy kroczących z owczarnią, spotkania i przyjęcia do wspólnoty, jako Lud Boży, bardziej zdecentralizowany, w którym administracja służy budowaniu Królestwa.

Rzadko się myśli o papieżu Franciszku jako teologu – zauważył ks. Draguła. W swoim wystąpieniu wiele miejsca poświęcił metaforze Kościoła jako „szpitala polowego” – nawiązując do wywiadu Ojca Świętego udzielonego jezuickiemu czasopismu „La Civilta Cattolica”. Papież powiedział wówczas: „Postrzegam Kościół jako szpital polowy po walce. Nie ma sensu pytać się ciężko rannego, czy ma wysoki poziom cholesterolu bądź cukru. Trzeba leczyć jego rany”. Ewangelia właśnie łączy leczenie ludzkich zranień z miłosierdziem. Stąd – według Papieża – uzdrawianie rozmaitych ran, i to zarówno współczesnego świata, jak i Kościoła, może dokonać się poprzez duszpasterstwo miłosierdzia. Papież nazywa współczesne czasy „epoką miłosierdzia”. Kapłana zaś określa mianem „człowieka miłosierdzia” i wskazuje na dwie główne płaszczyzny realizacji tego charyzmatu: sakrament pokuty i pojednania oraz dzieła miłosierdzia w odniesieniu do ubogich. Franciszek w tym kontekście podkreśla, że „Kościół powinien być miejscem bezinteresownego miłosierdzia, w którym wszyscy mogą się czuć przyjęci, kochani, w którym mogą doświadczyć przebaczenia i być zachęceni, aby żyć zgodnie z dobrym życiem Ewangelii” (EG 114).

Reklama

Dlatego też – według Papieża – niezbędna jest dziś odnowa kościelna. Polegać ona powinna na misyjnym wyborze „zdolnym przemienić wszystko, aby zwyczaje, style, rozkład zajęć, język i wszystkie struktury kościelne stały się kanałem bardziej do ewangelizowania dzisiejszego świata. Reformę struktur wymagającą odnowy duszpasterskiej można zrozumieć jedynie w tym sensie: należy sprawić, by stały się one wszystkie bardziej misyjne, by duszpasterstwo zwyczajne we wszystkich swych formach rozszerzało swój zasięg i było bardziej otwarte, by doprowadziło zaangażowanych w nie ludzi do przyjęcia stałej postawy «wyjścia» i w ten sposób sprzyjało udzieleniu pozytywnej odpowiedzi ze strony tych wszystkich, którym Jezus ofiaruje swoją przyjaźń” (EG 27).

Pierwsza konferencja zorganizowana przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego na temat papieża Franciszka wpisuje się w rozwój myśli teologicznej w Polsce. Wybór kard. Jorge Bergoglio na papieża był wielkim zaskoczeniem zarówno w naszym kraju, i na całym świecie. Zaczęły się mnożyć interpretacje znaczenia tego wyboru. Szczecińska debata naukowa próbowała ukazać Franciszka, który uświadamia nam, że wiara to nie patrzenie na Jezusa, ale patrzenie oczyma Jezusa. Wszak On patrzy na świat oczyma Boga, który jest miłością, uczy szukać nas Boga we wszystkich bez wyjątku przejawach życia.

„Dziś jest czas miłosierdzia – powiedział Franciszek na zakończenie Synodu biskupów poświęconemu rodzinie. – Kontynuujmy drogę, jakiej pragnie Pan. Prośmy Go o spojrzenie uzdrowione i zbawcze, potrafiące upowszechniać światło, gdyż pamięta wspaniałość, która je olśniła. Nigdy nie dając się przyćmić pesymizmem i grzechem, poszukujmy i zobaczmy chwałę Boga jaśniejącą w człowieku żyjącym”.

2015-11-10 12:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzułmanie powinni odciąć się od fundamentalistów - apel podczas konferencji w Warszawie

[ TEMATY ]

konferencja

Graziako

Najwięcej szkody wyrządzają islamowi fundamentaliści, od których muzułmanie powinni się radykalnie odciąć – mówili uczestnicy międzynarodowej konferencji „Współpraca międzyreligijna w kontekście migracji i zagrożenia bezpieczeństwa w Europie". Tematem ostatniego panelu warszawskiej konferencji była współpraca były "Wyzwania dla islamu i chrześcijaństwa”.

Uczestnikami panelu były osoby, które na co dzień w praktyce zajmują się budowaniem współpracy pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami: ks. Tadeusz Kierbiedź SDB, który przed 30 lat mieszkał w Libii, pełniąc funkcję wikariusza generalnego, dk Jon Dal Din, twórca i dyrektor Westminsterskiej Agencji Międzyreligijnej, ks. Andrew Unsworth z Liverpoolu oraz dr Quqdir Bakhash reprezentujący brytyjską organizację 3 Faith Forum.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Niemcy/ Policja zatrzymała sześć osób, które chciały wspiąć się na katedrę w Kolonii

2025-04-13 19:40

[ TEMATY ]

Niemcy

katedra w Kolonii

wspinaczka

Adobe Stock

Katedra w Kolonii

Katedra w Kolonii

Policja w Kolonii, na zachodzie Niemiec, zatrzymała w niedzielę pięciu Francuzów i Belgijkę, którzy chcieli wspiąć się na słynną katedrę w tym mieście - podał portal sieci redakcji RND.

Siły bezpieczeństwa zostały poinformowane przez ochronę kościoła, która w nocy dzięki kamerom monitoringu zauważyła młodych wspinaczy z latarkami czołowymi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję