Reklama

Niedziela Małopolska

Po raz pierwszy w Krakowie

Raperzy Dj Yonas, M.A.R.O. En, Tau, Bęsiu pomysłodawcy i realizatorzy projektu „Wspólny Mianownik” uczestniczyli 22 sierpnia w jego krakowskiej edycji

Niedziela małopolska 36/2015, str. 4

[ TEMATY ]

ewangelizacja

muzyka

Janusz Pasik

Lepiej być bogatym w Duchu... – śpiewali raperzy podczas koncertu

Lepiej być bogatym w Duchu... – śpiewali raperzy podczas koncertu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sobotnie wakacyjne przedpołudnie. Plac przy kościele Matki Bożej Saletyńskiej w Krakowie. Na placu drewniana przykryta scena, bardziej przypominająca ołtarz polowy. To z niej rozbrzmiewają rytmiczne, bardzo mocno podbite basami dźwięki.

Chrześcijańscy ziomale

Wokół sceny, na wysuszonym trawniku siedzą wsłuchane w muzykę i słowa grupy młodzieży z Krakowa i okolic. Obok na boisku odbywa się turniej koszykówki. Bierze w nim udział kilkanaście drużyn młodych sportowców zafascynowanych tą dyscypliną. Ze sceny, w czasie rozmów, podczas świadectw słychać język, który może dla niewtajemniczonego wydawać się egzotyczny, a z muzyką się tu „leci”, a nie gra. Obok sceny znany raper Tau (Piotr Kowalczyk) i DJ Yonas (Jonatan Blank) rozmawiają z młodzieżą na trudne, życiowe tematy związane z wiarą i uzależnieniami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obecni są także kapłani, którzy spowiadają wszystkich chętnych. Obraz ten przedstawia odbywającą się po raz pierwszy w Krakowie akcję ewangelizacyjną – „Wspólny Mianownik”. – Jest to inicjatywa – mówią Zuzanna Łabno i Agnieszka Gał, współorganizatorki krakowskiego spotkania – która ma na celu zebranie jak największej liczby młodych ludzi, szukających miejsca w dzisiejszym świecie, którzy czują się zagubieni, ich życie jest powikłane, często zniewolone przez różne uzależnienia, i którzy nie są za bardzo związani z religią czy Kościołem. Chcemy zachęcić formą, stąd mecze koszykówki, koncerty i świadectwa, które najbardziej przemawiają do ludzi poszukujących. Chcemy pokazać, że chrześcijanie to ludzie radośni, mający pasje i zainteresowania w różnych dziedzinach życia.

Pragnienie świadectwa

Każdy „Wspólny Mianownik” rozpoczyna turniej koszykówki lub siatkówki. Gry zespołowe uczą współzawodnictwa, ale również współpracy i liczenia nie tylko na siebie. W krakowskiej edycji udział w konkursie wzięło kilkanaście drużyn. Organizatorzy, ze względu na wielką ilość chętnych, zakończyli zapisy grup na kilka dni przed turniejem. Konkurs był bardzo emocjonujący i widać było, że żadna z drużyn nie ma zamiaru odpuścić, walcząc do końca o każdy punkt.

Reklama

Następnie uczestnicy przenieśli się przed scenę, gdzie rozpoczęły się koncerty i świadectwa. Na pytanie, dlaczego przyjechał do Krakowa, raper Tau odpowiada, że czuje głębokie natchnienie Ducha Świętego, żeby to robić. – Duch Święty prowadzi nas – mówi Artysta. – Ufam Bogu i czuję się siewcą, który zanosi ludziom słowa Boże. Moim celem jest pokazanie, że można być młodym, uśmiechniętym, mieć pasję, osiągać sukcesy, a jednocześnie być skromnym, żyć modlitwą, w czystości, wierzyć i żyć z Bogiem, wyznawać Go publicznie z radością. Raper podczas spotkania z młodzieżą dał publicznie świadectwo swojego nawrócenia, walki ze złem, ale przede wszystkim swojej bliskości i codziennego bycia w relacji z Bogiem. Mówił, że każdą chwilę swojego życia, każde działanie i decyzje zawierza w prostej i realnej modlitwie Jezusowi. Zachęcał wszystkich, żeby czynili podobnie.

Również jedna z uczestniczek akcji, która oddaliła się od Boga, wpadła w uzależnienie od narkotyków i straciła sens życia, dała świadectwo swojego nawrócenia. Na pytanie, dlaczego teraz mówi o tym publicznie, odpowiada, że to darmowa miłość, którą otrzymała od Jezusa i która pozwoliła jej podnieść się z dna, teraz przynagla ją do tego, żeby tym się dzielić. – Kiedy widzę ludzi, którzy żyją tak jak ja kiedyś, w grzechu, ciemności, czasami nie zdając sobie z tego sprawy – świadczy Aleksandra Bielak – to muszę im mówić, widząc to, co Jezus zrobił dla mnie, że można z tego wyjść i można dzięki Niemu pokonać największe nawet upodlenie. Jest we mnie wielkie pragnienie świadczenia o tej miłości, której doświadczyłam.

W przerwie pomiędzy świadectwami na scenie grają i śpiewają DJ WAKE UP, DJ Yonas, M.A.R.O. En i inni raperzy, którzy również w swojej twórczości przekazują, że Jezus jest najważniejszy w tym, co robią. Słyszymy więc, że „...lepiej być bogatym w Duchu, niż mieć hajc, samochody i kobiety wszystkie...” albo, że „odkupienie w Jego ranach, teraz Niebo czeka na nas, wiem, że przeminie doczesność, ale czeka nas wieczność”, by zakończyć stwierdzeniem, że „On na zawsze w nas jest...”. Wszystkie te treści podane w tle rytmicznej i kołyszącej muzyki rap.

Reklama

Wspólny mianownik = JEZUS

Turniej streetballa, koncerty i świadectwa, konferencje, możliwość spowiedzi to części akcji, które prowadzą do finału, jakim w każdej edycji jest wspólna Eucharystia i radosne uwielbienie z modlitwą o uzdrowienie. – Jesteśmy tutaj przed najważniejszym wspólnym Mianownikiem – mówi franciszkanin o. Andrzej Gutkowski, który przewodniczył Eucharystii i modlitwie o uzdrowienie. – Jezus nas tutaj gromadzi i jest tu z nami. To On jest tu najważniejszym wspólnym Mianownikiem i On jest drogą, prawdą i życiem.

Po Eucharystii uczestnicy wspólnie uwielbiali Boga i modlili się o uzdrowienie z więzów zła i grzechów.

2015-09-03 11:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ewangelizujcie!

Bądźcie Kościołem Ewangelizującym. To znaczy, najpierw każdy z was niech odkryje Pana. Potem Go pokażcie jako wspólnota, stańcie się znakiem zapytania. Później wychodźcie do ludzi, ale nigdy nie szukając siebie, tylko Pana i tych, do których idziecie z miłości – mówił abp Grzegorz Ryś w homilii. Metropolita Łódzki sprawował Eucharystię w parafii św. Mateusza i św. Wawrzyńca w Pabianicach na rozpoczęcie III Ewangelizacyjnej Pielgrzymki do Niepokalanowa.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

A.Duda: budowanie bezpieczeństwa wymaga "absolutnej współpracy" między władzami w Polsce

2024-05-15 12:57

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

Katar

PAP/Marcin Obara

Budowanie bezpieczeństwa wymaga "absolutnej współpracy" między władzami w Polsce - powiedział w środę prezydent Andrzej Duda podczas briefingu prasowego w Dausze.

Prezydent, który przebywa w Katarze, podkreślił podczas spotkania z polskimi mediami, że najważniejszą kwestią, która w tym momencie wymaga "absolutnej współpracy pomiędzy władzami w Polsce", jest budowanie bezpieczeństwa na wszelkich możliwych polach, w tym bezpieczeństwa granic czy bezpieczeństwa energetycznego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję