Reklama

Edukacja

SLAM 2015 – słowo (p)o szkole

Czym jest SLAM? – odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, a może nawet do końca niemożliwa za pomocą tylko słów. Po szkole wychodzi się z czymś więcej niż tylko wiedzą – wychodzi się ubogaconym w niepowtarzalne przeżycia i emocje

Niedziela szczecińsko-kamieńska 35/2015, str. 2

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum prywatne

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zasadniczo Szkoła Liturgicznego Animatora Muzycznego, jak sama nazwa wskazuje, jest formą kształcenia. Istotnie można tu zdobyć ogromną wiedzę z szeroko pojętego zakresu muzyki liturgicznej i animacji śpiewu w czasie liturgii. Dla przykładu tytuły niektórych wykładów i ćwiczeń, które odbyły się w trakcie rocznej formacji: „Wiara i liturgia”, „KKK o Liturgii”, „Śpiewy mszalne”, „Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego”, „O psalmie responsoryjnym”, „Chorał gregoriański – pierwszy śpiew Kościoła”, „Za i przeciw łacinie w liturgii”, „Dokumenty Kościoła – o muzyce liturgicznej”, „O Mszach dla grup specjalnych; o Mszach z udziałem dzieci”, „Polifonia sakralna renesansu: źródła, rozkwit, oddziaływanie”.

Program szkoły przewidywał również zajęcia z zakresu kształcenia warsztatu osoby śpiewającej, prowadzone w niezwykle interesujący sposób. Były to wykłady i ćwiczenia dotyczące emisji głosu, podstaw zasad muzyki, podstaw rozśpiewania, podstaw dyrygowania. I co może dla niektórych być cenną informacją – nieznajomość nut nie dyskwalifikowała uczestników formacji – co więcej – można się było pomalutku z nimi zaprzyjaźnić i zacząć je oswajać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W czasie formacji dowiedzieliśmy się nie tylko dlaczego śpiew jest tak wartościowym elementem liturgii i jak poprawnie go wykonywać, ale również, co i kiedy należy śpiewać, czyli o doborze odpowiednich pieśni na dany okres roku kościelnego. Trzeba dodać, że wykłady i ćwiczenia prowadzone były przez wysokiej klasy specjalistów i często przeradzały się w twórcze i rozszerzające dany temat dyskusje.

Z naszych bardzo ożywionych rozmów wyłonił się smutny obraz codziennej i powszechnej praktyki prowadzenia śpiewów liturgicznych, który często nie jest spójny z zalecaną teorią i dokumentami Kościoła. Dlatego też niezmiernie istotnym jest, aby jak najwięcej osób animujących śpiew w czasie liturgii przeszło formację taką jak SLAM. Pomoże to nam wszystkim zadbać we właściwy sposób o piękno i poprawność sprawowania liturgii.

I na koniec ostatni wątek SLAM-owych refleksji, choć bodaj najważniejszy. Te niezwykłe spotkania prowadzone przez Siostry Uczennice Krzyża ukazały nam najistotniejszą prawdę o śpiewie podczas liturgii. Mianowicie dla kogo i po co to wszystko czynimy. Wbrew temu, co może na początku formacji niektórym się wydawało, najważniejsze nie jest perfekcyjne wykonawstwo, lecz osoba, dla której to robimy – nasz Ojciec Bóg. Nie można powiedzieć, że jakość wykonania śpiewów liturgiczny nie jest ważna, gdyż kiepskim śpiewem po prostu obrażamy Pana Boga, ale wzbudzenie tej szczególnej iskry wiary podczas śpiewu sprawia, że ma on właściwy wymiar – staje się prawdziwą modlitwą. I właśnie ta prawda podczas rocznej formacji stała się „prawdą objawioną”.

Jak one to zrobiły? Właśnie to najtrudniej powiedzieć. Siostry mają szczególny dar, charyzmę, otwartość, ciepło, radość życia, a ich dom niezwykłą aurę i energię. Wspólne adoracje, modlitwy, Eucharystie, niekończące się po zajęciach rozmowy, pyszne posiłki, pomocna dłoń i odpowiedzi na nurtujące nas – nie zawsze proste pytania. To wszystko sprawiło, że SLAM stał się dla nas niezwykłym i niezapomnianym edukacyjno-duchowym wydarzeniem, a dom sióstr stał się naszym domem. Wielka szkoda, że nie zostaliśmy na drugi rok w tej samej klasie... Ale teraz pora na kolejnych uczestników. Nie wahajcie się – naprawdę warto.

Szczegóły dotyczące nowego naboru na rok 2015/2016 niebawem na stronie: www.centrumformacji.eu.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiobowe wieści dla katechetów

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.
CZYTAJ DALEJ

O. prof. Jacek Salij: o zwierzęta trzeba dbać, ale nie można ich zrównywać z ludźmi

2025-12-19 08:03

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Człowiek został powołany do opiekowania się przyrodą i nie może dopuszczać się okrucieństwa wobec innych istot. Jednak traktowanie psów czy kotów jak ludzi to błąd - mówi w rozmowie z KAI dominikanin o. prof. Jacek Salij. „Zwątpienie w Boga nieuchronnie kończy się zwątpieniem w człowieka. Dzisiaj wielu ludzi chciałoby urządzić świat tak, jakby Boga nie było. W tej perspektywie chciałoby się unieważnić tę prawdę, że na naszej ziemi jeden tylko człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże - i zrównać człowieka ze zwierzętami” - mówi.

Znany teolog, rekolekcjonista i autor popularnych książek o. Jacek Salij OP w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną przypomina, że jako ludzie mamy obowiązki wobec innych istot stworzonych. Bierze pod lupę zwyczaje żywieniowe, które doprowadziły do tego, że zwierzęta nie są już hodowane, tylko masowo „produkowane”. Podejmuje się jednak uporządkowania podstawowych pojęć w dziedzinie, która niekiedy bywa niezrozumiana nawet przez ludzi wierzących, np. kim jest człowiek i czym różni się od zwierzęcia. „Na naszej ziemi jeden tylko człowiek może usłyszeć Ewangelię i na nią się otwierać. I jeden tylko człowiek jest zdolny do modlitwy” - zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Świąteczne tradycje

2025-12-19 13:59

Ks. Stanisław Gurba

Pielęgnowanie tradycji bożonarodzeniowych to klucz do wzmocnienia więzi rodzinnych, budowania tożsamości i przekazywania wartości kolejnym pokoleniom. Dlatego w Publicznej Szkole Podstawowej nr 14 im. Orląt Lwowskich w Ostrowcu Świętokrzyskim dzieci i młodzież podjęli kilka nowych inicjatyw, aby przypomnieć o chrześcijańskim charakterze świąt Bożego Narodzenia.

Na początku grudnia został ogłoszony konkurs plastyczny na najpiękniejszą szopkę bożonarodzeniową. Chociaż czasu nie było dużo, to uczniowie wraz z rodzicami i rodzeństwem przygotowali aż 32 prace plastyczne: 19 w kategorii klas 0-3 i 13 w kategorii klas 4-8. Wszyscy uczestnicy zostali wyróżnieni, a autorzy najpiękniejszych prac stanęli na podium. Dyplomy i nagrody wręczyła pani dyrektor Katarzyna Goworek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję