Reklama

Kościół

W 2026 roku zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” w Kaplicy Sykstyńskiej

Nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, w rozmowie z Vatican News opowiada o emocjach związanych z koordynowaniem ochrony dzieł fundamentalnych dla ludzkości. Zapowiada restaurację Loggii Rafaela oraz, do Wielkanocy, specjalny zabiek konserwatorski przy arcydziele Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 2026 roku planowany jest nadzwyczajny zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła, a wcześniej – restauracja Loggii Rafaela. To właśnie w duchu „wielkich” historii sztuki nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, podejmuje swoje nowe obowiązki. Z początkiem sierpnia zastąpił Francescę Persegati, która od 2017 roku kierowała instytucją założoną sto lat temu przez Biagia Biagettiego. Violini w rozmowie z mediami watykańskimi zapowiada pierwsze wyzwania, które na niego czekają.

W znaku Rafaela

Od 1988 roku aktywnie zajmuje się badaniami i konserwacją arcydzieł kolekcji papieskich. Rozpoczynał w pracach konserwatorskich przy Stanzach Rafaela, gdzie jako kierownik zakończył restaurację Stanza della Segnatura w 2000 roku oraz Stanza di Eliodoro w 2012 roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dokończenie cyklu prac przy Stanza „Pożar w Borgo” jest jednym z jego pragnień: „Zawsze myślę o Rafaelu, ponieważ przez 17 lat pracowałem w Stanzach. Restauracja Stanza Pożar w Borgo – wyjaśnia – została jedynie rozpoczęta, ale nie ukończona”. Podjęcie tego zadania oznaczałoby zbadanie „ważnego momentu przejścia między Rafaelem a jego warsztatem”. To z kolei pozwoliłoby „lepiej zrozumieć freski Sali Konstantyna”, niedawno udostępnione ponownie szerokiej publiczności, wykonane przez uczniów – Giulio Romano i Giovanni Francesco Penni.

Nadzwyczajna konserwacja „Sądu Ostatecznego”

Reklama

Z pewnością jednak to od stycznia 2026 roku działalność Pracowni przyciągnie uwagę szerokiej publiczności. Wraz z nowym rokiem rozpocznie się bowiem nadzwyczajny zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła. Będzie to praca uzupełniająca tę prowadzoną co roku w trybie zwykłym, przy użyciu podnośnika lub mechanicznego „pająka”. Potrzeba ta wynika z wpływu ogromnej liczby zwiedzających na stan zachowania najsłynniejszych fresków na świecie. „Powinniśmy zakończyć w marcu, tak aby zwolnić ścianę przed rozpoczęciem Wielkiego Tygodnia” – zapowiada Violini.

W ciągu trzech miesięcy prac zostanie zamontowane „rusztowanie obejmujące całą ścianę. Składać się będzie z około dwunastu poziomów roboczych z podnośnikiem, który – aby skrócić czas i nie ograniczać widoku publiczności – pozwoli nam pracować w 10–12 osób jednocześnie oraz utrzymać bliski kontakt z dziełem”.

Loggia Rafaela – dziedzictwo ludzkości

Rozpoczyna się także pięcioletni projekt restauracji Loggii Rafaela. „Czternaście przęseł ze stiukami i wyrafinowanymi freskami, dzieło Giovanniego da Udine i innych współpracowników” – określone przez Paolo Violini jako „dziedzictwo ludzkości”: „dały początek dekoracyjnemu gatunkowi groteski, zaczerpniętemu ze starożytnego Rzymu i niezwykle popularnemu w całym XVI wieku”.

Pasja i tradycja

W nadchodzących miesiącach wymagające projekty czekają 26 watykańskich konserwatorów Pracowni Malarstwa, wspieranych w niektórych przypadkach przez kolegów z zewnątrz - wszystkich koordynowanych przez Violiniego. Siła zespołu tkwi, oprócz pasji do wykonywanego zawodu, w bogactwie wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. „Ciągłość” jest być może słowem, które najlepiej oddaje sekret profesjonalizmu rzemieślników kolekcji papieskich.

Nieprzerwany zasób wiedzy

Reklama

„Mamy wielką historię” – mówi Violini. – „Pracownia powstała w 1923 roku, ale dzieje konserwacji w Watykanie sięgają jeszcze dalej, do czasów, gdy dzieła znajdowały się pod jurysdykcją artystów Akademii św. Łukasza w XIX wieku”. Istnieje więc „nić ciągłości”, która nigdy nie została przerwana – od Biagia Biagettiego, sto lat temu, po Francescę Persegati, pierwszą kobietę zatrudnioną w instytucji w 1990 roku, która właśnie zakończyła swoją służbę.

Poza powierzchnią

„Pewne zasady były obecne już w XIX-wiecznej debacie kulturalnej i kontynuowane w czasie wraz ze wszystkimi zmianami, aktualizacjami technologicznymi i naukowymi naszego zawodu” – kontynuuje kierownik Pracowni, podkreślając szczególny charakter watykańskiej konserwacji. „Bardziej niż w innych instytucjach tutaj szczególną wagę przykłada się do wartości niematerialnej dzieła sztuki”. Chodzi więc o spojrzenie wykraczające poza powierzchnię malarską. Oprócz samej materialnej konserwacji obrazu, papiescy konserwatorzy są także strażnikami chrześcijańskiego przesłania, wiary, które niesie ze sobą każde dzieło sakralne. To holistyczne podejście zbliża relację między konserwatorem a obrazem do tej, jaka zachodzi między lekarzem a pacjentem.

Obecność wewnętrznej pracowni konserwatorskiej w Muzeach Watykańskich sprzyja uprzywilejowanej perspektywie w zakresie ochrony, gwarantując przyszłym pokoleniom zachowanie ogromnego dziedzictwa: zarówno siedmiu kilometrów trasy ekspozycyjnej, jak i tego, które znajduje się w rzymskich bazylikach czy w zewnętrznych obiektach podlegających jurysdykcji Watykanu.

2025-08-13 18:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oryginalny szkic „Sądu Ostatecznego” autorstwa Michała Anioła w rękach polskiego kolekcjonera!

Premierowa odsłona światowej skali odkrycia w multimedialnej Kaplicy Sykstyńskiej na Jasnej Górze w Częstochowie!
6 marca 2025 roku na światło dzienne wyjdzie niebywałe odkrycie – zaginiony oryginalny szkic „Sądu Ostatecznego” autorstwa Michała Anioła. Jak potwierdzili, po 5 latach analiz i badań, eksperci z różnych dziedzin nauki szkic został przypisany temu wybitnemu mistrzowi renesansu. Pikanterii dodaje fakt, że dzieło jest w posiadaniu polskiego kolekcjonera, którzy zakupili szkic na aukcji w Szwajcarii jako rysunek bez przypisanego autorstwa. Odsłona dzieła odbędzie się w 550 rocznicę urodzin Michała Anioła w multimedialnej Kaplicy Sykstyńskiej na Jasnej Górze.

„Sąd Ostateczny” to jeden z najbardziej fascynujących i kontrowersyjnych przykładów renesansowej twórczości Michała Aniołowa. O tym czy fresk powstał na podstawie szkicu czy “od ręki” wielokrotnie pisali różni badacze historii sztuki. Historyczne źródła, takie jak np. „Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów” Giorgia Vasariego, wspominają o wczesnych szkicach Michała Anioła do fresku „Sąd Ostateczny”, ale żadne nie wskazuje, gdzie go szukać i czy przetrwał do naszych czasów.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Fałszywe konta na Facebooku wykorzystują wizerunek abp. Galbasa

2025-09-15 12:47

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja warszawska ostrzega przed fałszywymi profilami abp. Adriana Galbasa w mediach społecznościowych. Oszuści podszywają się pod metropolitę warszawskiego, aby wyłudzać pieniądze i dane osobowe.

W ostatnim czasie na Facebooku pojawiły się konta wykorzystujące wizerunek abp. Adriana Galbasa. Archidiecezja warszawska poinformowała, że są one zakładane w celu oszustwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję