Reklama

Aspekty

Organista z sulechowskiej fary zaprosił mieszkańców do gry na organach

Sulechowianie po raz kolejny mieli okazję nie tylko dowiedzieć się jak działają organy, ale też samemu na nich zagrać. Wszystko to za sprawą inicjatywy: „Co piszczy w piszczałce?” do udziału w której 22 maja zaprosił sulechowski organista z fary.

2025-05-23 16:19

[ TEMATY ]

organy

Sulechowo

wikipedia/TuktukKucek123

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydarzenie odbyło się w ramach Dni Sulechowa. W zeszłym roku mieszkańcy miasta mieli okazję poznać z tutejszego kościoła garnizonowego, które wykonał Albert Spiegel w 1907 roku. Teraz instrument z fary czyli kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, gdzie proboszczem jest ks. Andrzej Szkwarek.

- Takie inicjatywy to inwestycja na przyszłość, aby ludzie niezależnie od wieku, znali wartość dziedzictwa, którego są spadkobiercami. Nawet jeśli do tej pory nie byli świadomi tego spadku. To od nich w przyszłości będzie zależał w znacznym stopniu stan tych instrumentów - zauważa Leszek Knopp, organista z sulechowskiej fary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Muzykę organową tego wieczoru przybliżał także Adam Olejnik który prowadzi z Zakład Organmistrzowski Ars Organum w m. Głogusz k. Sulechowa. - Organy zwane królem instrumentów są esencją muzyki - podkreślił Adam Olejnik. - W naszych modlitwach zanoszonych dobowa módlmy się, aby nie pozbawił nas wartościowej muzyki - dodaje.

Organmistrz podkreślił, że mieszkańcy Sulechowa mają wyjątkowe szczęście, ponieważ w farze posiadają historyczny instrument z 1922 roku wybudowany przez Gustava Heinze - organmistrza urodzonego w Bieniowie k. Żar.

wikipedia/TuktukKucek123

Organy w kościele

Organy w kościele

Reklama

Sulechowska inicjatywa to, jak zauważają organizatorzy, sposób na rozpowszechnianie piękna i ambitnej muzyki liturgicznej oraz organowej. - Muzyka organowa jest językiem Kościoła i jest osadzona w jego kulturze i tradycji - podkreśla Leszek Knopp. - Koncerty służą prezentacji dzieł organowych, prezentacje muzyczne zaś są interaktywnymi spotkaniami ze słuchaczami - dodaje.

Organy z sulechowskiego kościoła wykonane w 1922 roku mają 42-głosy. Instrument posiada 3 manuały i pedał, trakturę pneumatyczną, wiatrownice stożkowe. Do dyspozycji grającego są 2 wolne kombinacje, automat pedału, żaluzje w II i III manuale, wałek crescendo, połączenia proste oraz III-II super, III-I super, II-I super, III-I sub. Gotowe kombinacje: piano, mezzoforte, forte, fortissimo, tutti, wyłącznik głosów językowych. Instrument znajduje się na liście obiektów Lubuskiego Szlaku Organowego.

Leszek Knopp jest dyrygentem chóru, akompaniatorem, propagator kultury muzycznej i wykładowcą w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Zielonej Górze.

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Organiści u progu Adwentu

Niedziela legnicka 50/2014, str. 6

[ TEMATY ]

organista

organy

Monika Łukaszów

Podczas Mszy św. na organach zagrał Mateusz Nawrot, kleryk II roku

Podczas Mszy św. na organach zagrał
Mateusz Nawrot, kleryk II roku

Blisko 100 organistów z różnych parafii diecezji legnickiej przyjechało na adwentowy dzień skupienia, który odbył się w Wyższym Seminarium Duchownym w Legnicy w sobotę 29 listopada

Każdy muzyk kościelny jest zobowiązany do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności oraz dbania o swoją formację duchową – mówi organizator spotkania ks. Piotr Dębski z Referatu Muzyki Kościelnej legnickiej kurii. Organista pełni przecież ważną funkcję w zgromadzeniu liturgicznym, do pełnienia której przygotowują diecezjalne szkoły organistowskie oraz wyższe szkoły muzyczne. Podczas liturgii organista współpracuje z celebransem. Jego głównym zadaniem jest wykonywanie pieśni liturgicznych oraz prowadzenie śpiewu. Dlatego też od momentu powstania diecezji legnickiej, tj. 1992 r. muzycy kościelni z diecezji spotykają się dwa razy w roku podczas dni skupienia – w czasie Wielkiego Postu i Adwentu.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Braniewo: beatyfikacja 15 sióstr katarzynek - ofiar Armii Czerwonej

2025-05-31 11:57

Vatican News

Piętnaście sióstr katarzynek, ofiar wkraczającej w 1945 r. na Warmię Armii Czerwonej, zostało ogłoszonych błogosławionymi. Uroczystościom beatyfikacyjnym w Braniewie przewodniczy w sobotę papieski legat kard. Marcello Semeraro. - Błogosławione męczennice potwierdzają dziś swoim świadectwem odwieczną wartość Boga i dobra, podczas gdy ich mordercy pozostają zapamiętani jedynie z powodu okrucieństwa zła, którego się dopuścili - powiedział w homilii prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.

Piętnaście beatyfikowanych dziś sióstr katarzynek to: Marta Klomfass (s. Krzysztofa), Maria Domnick (s. Liberia), Anna Margenfeld (s. Maurycja), Käthe Elizabeth Müller (s. Leonis), Cecylia Mischke (s. Tiburtia), Barbara Rautenberg (s. Sekundina), Agata Eufemia Bönigk (s. Adelgard), Klara Skibowska (s. Aniceta), Maria Schröter (s. Gebharda), Rosalia Angrick (s. Sabinella), Anna Pestka (s. Bona), Dorothea Steffen (s. Gunhilda), Maria Abraham (s. Rolanda), Jadwiga Fahl (s. Caritina) i Maria Rohwedder (s. Xaveria).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję