Wielki Czwartek rozpoczyna Triduum Paschalne. W godzinach porannych tego dnia daje się zauważyć niezwykła cisza. Milkną dzwony i milczą świątynie. Nie sprawuje się w nich Eucharystii. W katedrze, która jest matką wszystkich kościołów, biskup diecezjalny odprawia Mszę św. Krzyżma, podczas której błogosławione są oleje używane do namaszczania chorych oraz krzyżmo, które służy do namaszczania podczas chrztu, bierzmowania i święceń kapłańskich. Kapłani odnawiają przyrzeczenia kapłańskie, złożone w dniu święceń kapłańskich.
Pamiątka Ostatniej Wieczerzy
W Wielki Czwartek w godzinach wieczornych we wszystkich świątyniach jest odprawiana Msza św. Wieczerzy Pańskiej, na pamiątkę ustanowienia sakramentów Eucharystii i kapłaństwa. Ta Msza św. rozpoczyna Triduum Paschalne, które przygotowuje nas do świętowania Zmartwychwstania Pańskiego. Po zakończonej Mszy Wieczerzy Pańskiej przenosi się Najświętszy Sakrament do osobnej kaplicy lub bocznego ołtarza, tzw. ciemnicy, gdzie wierni adorują Chrystusa eucharystycznego. Czyni się tak na pamiątkę uwięzienia Jezusa, biczowania i cierniem ukoronowania w Pretorium jerozolimskim. W świątyniach, na pamiątkę obnażenia Pana Jezusa z szat, z ołtarzy zdejmuje się obrusy, kwiaty i świece.
Wielki Piątek to dzień żałoby w Kościele po śmierci na krzyżu Pana Jezusa. Na tajemnicę Wielkiego Piątku winniśmy patrzeć poprzez blask poranka Wielkiej Nocy. Te dwa dni są świadectwem, że śmierć jest zwyciężona przez życie. W tym dniu nie odprawia się Mszy św., bo Jezus, Najwyższy Kapłan, złożył Ojcu niebieskiemu ze swojego życia najwyższą ofiarę. Istotą liturgii Wielkiego Piątku jest Męka Pańska, modlitwa powszechna za cały Kościół, za wszystkie jego stany i narody. Momentem najważniejszym jest adoracja Krzyża przez wiernych, następnie Komunia św. Na zakończenie liturgii wielkopiątkowej, na pamiątkę złożenia Pana Jezusa do grobu, Najświętszy Sakrament kapłan przenosi do grobu Pańskiego, gdzie wierni mogą adorować do długich godzin nocnych. Przy grobach Pańskich stoją warty honorowe, wystawiane przez strażaków, żołnierzy, harcerzy, a także przez różne grupy młodzieżowe.
Dzień Światła
Wielka Sobota daje nam bogactwo liturgii, którą tego dnia rozpoczyna liturgia światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego zapala się Paschał symbolizujący zmartwychwstałego Chrystusa. Z tym światłem kapłan wchodzi do świątyni i śpiewa pieśń - „Exultet”. Po Litanii do Wszystkich Świętych celebrans poświęca wodę chrzcielną i następuje odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych. Niekiedy udziela sakramentu chrztu św. Radosne „Alleluja” i bicie dzwonów oznajmiają, że Chrystus zmartwychwstał. W niektórych parafiach liturgię Wielkiej Soboty wieńczy procesja rezurekcyjna.
Ważnym akcentem w przygotowaniu do świętowania Paschy jest wędrówka wiernych, zwłaszcza dzieci, do świątyni z koszyczkiem wypełnionym pokarmami wielkanocnymi, by pobłogosławił je kapłan.
Wjazd Jezusa do Jerozolimy. Misterium w Grębocinie 2015 r.
Tydzień, który będziemy przeżywać, nie bez powodu jest nazywany wielkim. Jest on przejściem do nowego życia z Bogiem. O tym właśnie czasie kard. Joseph Ratzinger mówi, że ma on 8 dni, bo rozpoczyna się i kończy w niedzielę. Obchody Wielkiego Tygodnia zaczynają się w Niedzielę Męki Pańskiej, zwaną też Niedzielą Palmową. Tego dnia (20 marca) o godz. 12.30 w katedrze pw. Świętych Janów w Toruniu Mszę św. celebruje bp Andrzej Suski w ramach diecezjalnego spotkania młodych przygotowującego do Światowych Dni Młodzieży. Po Eucharystii zebrani w katedrze uczestniczą w przemarszu ulicami Starówki na Rynek Nowomiejski, gdzie ok. godz. 14 w Galerii Tumult Magdalena Frączek zaprezentuje koncert.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
- Waszym zadaniem jest i coraz bardziej będzie budowanie świata bardziej solidarnego, bardziej ludzkiego, a więc bardziej Bożego. Liczymy na was, na waszą wrażliwość, na wasz zapał, na waszą gotowość służby - mówił kard. Stanisław Dziwisz w czasie Mszy św. z okazji święta patronalnego sióstr prezentek w kościele św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Krakowie.
Na początku s. Anna Telus, Matka Generalna, powitała kardynała i wszystkich uczestników uroczystości, wśród nich osoby konsekrowane, uczniów i nauczycieli. – Wszyscy uczmy się od Matki Bożej – małej Miriam trwania w obecności Bożej. Niech Maryja poprowadzi nas w codziennym życiu, ale także teraz w tej liturgii, w której razem z Nią chcemy uczcić Najwyższego Boga – mówiła.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.