W związku z przypadającym 3 listopada liturgicznym wspomnieniem patrona myśliwych – św. Huberta, w sobotę 26 października do kościoła pw. św. Marii Magdaleny w Gołaczewach przybyli myśliwi i ich rodziny
W Gołaczewach uroczystą Eucharystią rozpoczęły się Rejonowe Jaworznicko-Olkuskie obchody 90-lecia Polskiego Związku Łowieckiego oraz 60-lecia Koła Łowieckiego „Sokół” z Wolbromia. Była to również okazja do podkreślenia 13. rocznicy powstania Klubu Kolekcjonera i Kultury Łowieckiej Polskiego Związku Łowieckiego Oddział Regionalny w Olkuszu.
Kapelan myśliwych, ks. Mariusz Olejnik, w słowie skierowanym do myśliwych i ich rodzin oraz zaproszonych na uroczystość gości podkreślał, że na myślistwo możemy spojrzeć nie tylko jako na pasję, hobby, obowiązek czy zadania, które myśliwi zgodnie z przyjętym kodeksem wypełniają, ale również jako na powołanie i dar, który powinni docenić właściwie postępując i dbając o niego każdego dnia.
Po Mszy św. jej uczestnicy przemaszerowali do remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Gołaczewach na myśliwską biesiadę. W trakcie uroczystości wręczone zostały odznaczenia Polskiego Związku Łowieckiego. Obchodom towarzyszyły wystawa przyrodniczo-łowiecka i giełda kolekcjonerska. Zebrani wysłuchali także koncertu sygnałów łowieckich w wykonaniu zespołu „Echo Pszczyna” – Zamek Pszczyński.
W Polsce niemało osób interesuje się łowiectwem i kultywuje jego wiekowe tradycje. Współcześni myśliwi chętnie czerpią z bogatej spuścizny swych przodków. Niewątpliwie czasów prasłowiańskich sięga język łowiecki, który jest ciągle żywy wśród myśliwskiej braci. Ze słowiańskimi korzeniami łączy ich także, kultywowany do dzisiaj, zwyczaj urządzania w najkrótszy dzień roku polowania wigilijnego. O rycerskich tradycjach świadczą zwyczaje chrztu myśliwskiego, który odbywa się po ustrzeleniu pierwszej zwierzyny i pasowaniu na rycerza św. Huberta (po upolowaniu przez adepta pierwszego grubego zwierza). Specjalne miejsce w polskiej tradycji łowieckiej zajmuje przywiązanie myśliwych do patrona – św. Huberta. Nie sposób wyobrazić sobie koła łowieckiego, w którym w dniu 3 listopada nie organizowano by tradycyjnego polowania połączonego z Mszą św. Polowania hubertowskie albo tzw. hubertowiny są szczególnie uroczyste. Ten dzień jest okazją, by w łowiskach rozległy się myśliwskie sygnały, by młodzi uczyli się myśliwskiego języka, by zrozumieli myśliwski kodeks etyki.
Rafał Trzaskowski zaliczył w tej kampanii polityczną katastrofę, której nie da się już zrelatywizować ani zamieść pod dywan. Sytuacja z debatą to nie tylko „niefortunne nieporozumienie” – to seria świadomych decyzji, które obnażyły tchórzostwo, manipulację i brak szacunku do wyborców. I choć sztab kandydata Koalicji Obywatelskiej próbował to ubrać w elegancki garnitur „dialogu ponad podziałami” i „nowych standardów”, to wyszło coś zupełnie odwrotnego: polityczny obciach i bolesna porażka wizerunkowa.
To już samo w sobie wyglądało jak paniczny unik konfrontacji – jakby bał się, że nie wytrzyma zwarcia. A potem, gdy już odpowiedział, postawił warunki tak absurdalne, że nikt przy zdrowych zmysłach nie potraktował tego jako poważnej propozycji. Debata miała się odbyć tylko wtedy, gdy zorganizują ją trzy konkretne stacje – TVP (w likwidacji), TVN i Polsat. To miało wyglądać jak próba pogodzenia interesów, ale tak naprawdę było próbą ustawienia sobie debaty w kontrolowanym środowisku. Problem w tym, że nie kupili tego ani wyborcy, ani media, ani nawet polityczni sojusznicy.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
- Bądźmy hojni w dzieleniu się z innymi wiarą, nadzieją i miłością, którą zostaliśmy obdarowani przez Boga, który nie stoi od nas z daleka, ale zawsze spieszy nam z pomocą według własnej woli - mówił bp Ireneusz Pękalski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.