Reklama

Wiara

Nowe brzmienie IV przykazania kościelnego

Podczas 362. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w dniach 21-22 czerwca br. w Wieliczce, biskupi zdecydowali o nowelizacji IV przykazania kościelnego. Dotychczas brzmiało ono: „Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach”. Obecnie brzmi ono następująco: „Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w czasie Wielkiego Postu powstrzymywać się od udziału w zabawach”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. WALDEMAR WESOŁOWSKI: - Zasadnicza różnica dotyczy słów: „zabawy w okresach pokuty” - w poprzedniej wersji i „zabawy w czasie Wielkiego Postu” - w nowej wersji. Co to tak naprawdę oznacza?

BP MAREK MENDYK: - Okresy i dni pokuty w Kościele katolickim to przede wszystkim czas Wielkiego Postu oraz piątki całego roku. W nowelizacji IV przykazania kościelnego chodzi o ograniczenie zakazu urządzania zabaw i udziału w zabawach tylko do okresu Wielkiego Postu. Należy przy tym zaznaczyć, że ta decyzja absolutnie nie zmienia pokutnego charakteru piątku, w którym katolicy powinni „modlić się, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków, zwłaszcza zaś zachowywać wstrzemięźliwość (por. kan. 1249-1250 kpk)” - jak czytamy w komunikacie z zebrania. Zmiana ta zatem nie dotyczy np. wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątki. Mówiąc krótko, ktoś, kto organizuje zabawę w piątek, np. w szkole, nie musi prosić o dyspensę. Jeśli jednak mówimy o spożywaniu pokarmów mięsnych, dyspensa jest nadal konieczna. Można się o nią zwrócić do biskupa miejsca lub księdza proboszcza. Warto przy tym zaznaczyć, że ta nowelizacja podkreśla jeszcze bardziej znaczenie i wyjątkowość okresu Wielkiego Postu w Kościele.

- Czym jest podyktowana taka zmiana?

Reklama

- Taką możliwość daje Kodeks Prawa Kanonicznego. Pamiętajmy, że nie chodzi tutaj o Dekalog, ale o przykazania kościelne, czyli stanowione przez człowieka. Poszczególne episkopaty krajowe mają tutaj pewną swobodę działania, oczywiście, dyktowaną sytuacją i zwyczajami Kościołów lokalnych. Uzasadnieniem tej decyzji jest doświadczenie ostatnich lat, które pokazuje, że wobec coraz częstszej praktyki organizowania zabaw w piątki dotychczasowy zapis jakoś zagubił swoje znaczenie. Obecny zapis to nic innego jak urealnienie tego przykazania kościelnego. Dla człowieka wierzącego charakter dnia pokutnego się nie zmienia. Biskupi nie nakazują ludziom wiary bawić się w piątki, natomiast tym, którzy nie mają motywacji nadprzyrodzonej, aby powstrzymywać się od udziału w zabawach - w trosce o sumienia - pozwalają na to. Radziłbym spojrzeć szerzej na ten problem, bo przecież taki istnieje. To widać! Dotychczasowe pouczenia duszpasterzy, nawet katecheza w szkole, nie zdołały wypracować w ludziach wierzących potrzeby starania się o dyspensę od piątkowej zabawy czy postu. Podczas obrad Komisji Wychowania Katolickiego, którą kieruję, a której zostało powierzone zadanie przygotowania stosownego rozeznania, z bólem serca musieliśmy uznać realia, w których żyjemy. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że nie jest łatwo nakładać ciężary, których ktoś nie chce dźwigać. Ludzie dzisiaj jeżdżą po całym świecie, poznają życie i religijność innych wierzących, którzy przecież też należą do Kościoła katolickiego i stawiają pytanie: Dlaczego u nas jest inaczej niż gdzie indziej? Chodzi zatem o ujednolicenie brzmienia tego przykazania w całym Kościele.

- Zatem post i wstrzemięźliwość nadal są ważnym elementem formacji chrześcijańskiej?

- Pedagogiczna koncepcja nauczyciela, jakiej uczył Pan Jezus, to: widzieć człowieka w kategoriach jego możliwości. Prawo, owszem, ma wartość wychowawczą, ale jeśli za tym nie idzie motywacja nadprzyrodzona, inaczej mówiąc, jeśli nie ma wiary, to takie prawo nic nie znaczy. Najpierw człowiek, a potem przepisy. W trosce o sumienie osób wierzących biskupi wyraźnie podtrzymują zachętę do praktykowania postu oraz wstrzemięźliwości, które pomagają człowiekowi wierzącemu - jak pisał bł. Jan Paweł II - „w czynieniu z siebie całkowitego daru dla Boga”. Podejmowane praktyki pokutne mają pomagać w pogłębieniu tego, co karmi duszę, otwierając ją na miłość Boga i drugiego człowieka. Powstrzymywanie się od zabaw sprzyja opanowaniu instynktów i zachowaniu wolności serca. I to obowiązuje wszystkich w Wielkim Poście. Jeszcze raz podkreślę: znowelizowany zapis wcale nie zmusza ludzi wierzących do zabawy w piątki w ciągu całego roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-07-01 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół w Polsce wobec alkoholizmu

[ TEMATY ]

Kościół

alkohol

Bożena Sztajner / Niedziela

Kościół w Polsce podejmuje liczne działania trzeźwościowe. Są wśród nich inicjatywy służące zarówno budowaniu postawy trzeźwości, jak i konkretnej pomocy uzależnionym od alkoholu.

Domeną Kościoła jest przede wszystkim duszpasterstwo trzeźwości, którego celem jest - jak to formułuje bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości Konferencji Episkopatu Polski - „budowanie wśród wiernych postaw sprzyjających życiu w trzeźwości”. Chodzi tu więc przede wszystkim o nie tyle o pomoc osobom uzależnionym, ile o to, by tych uzależnionych było jak najmniej.
CZYTAJ DALEJ

Św. Grzegorz Wielki, papież i doktor Kościoła

Wikipedia.org

Grzegorz I znany też jako Grzegorz Wielki

Grzegorz I
znany też jako
Grzegorz Wielki

Jeden z najwybitniejszych papieży i filarów średniowiecznej kultury, znakomity duszpasterza, doktor Kościoła Zachodniego, reformator liturgii i postać, z którą legendarnie wiąże się określenie „chorał gregoriański”.

Grzegorz urodził się w 540 r. w Rzymie. Piastował różne urzędy cywilne, aż doszedł do stanowiska prefekta Rzymu. Po czterech latach rządów opuścił to stanowisko i wstąpił do benedyktynów. Własny dom zamienił na klasztor. Ten czyn zaskoczył wszystkich – pan Rzymu został ubogim mnichem. Dysponując ogromnym majątkiem, Grzegorz założył jeszcze 6 innych klasztorów. W roku 577 papież Benedykt I mianował Grzegorza diakonem, a w roku 579 papież Pelagiusz II uczynił go swoim przedstawicielem, a następnie osobistym sekretarzem. Od roku 585 był także opatem klasztoru. Wybór na papieża W 590 r. zmarł Pelagiusz II. Na jego miejsce jednogłośnie przez aklamację wybrano Grzegorza. Ten w swojej pokorze wymawiał się. Został jednak wyświęcony na kapłana, następnie konsekrowany na biskupa. W tym samym 590 r. nawiedziła Rzym jedna z najcięższych w historii tego miasta zaraza. Papież Grzegorz zarządził procesję pokutną dla odwrócenia klęski. Podczas procesji nad mauzoleum Hadriana zobaczył anioła chowającego wyciągnięty, skrwawiony miecz. Wizję tę zrozumiano jako koniec plagi. Pracowity pontyfikat Pontyfikat papieża Grzegorza trwał 15 lat. Codziennie głosił Słowo Boże. Zreformował służbę ubogich. Wielką troską otoczył rzymskie kościoły i diecezje Włoch. Był stanowczy wobec nadużyć. Ujednolicił i upowszechnił obrządek rzymski. Od pontyfikatu Grzegorza pochodzi zwyczaj odprawiania 30 Mszy św. za zmarłych – zwanych gregoriańskimi. Podziel się cytatemPrzy bardzo licznych i absorbujących zajęciach publicznych Grzegorz także pisał. Zostawił po sobie bogatą spuściznę literacką. Święty Grzegorz zmarł 12 marca 604 r. Obchód ku jego czci przypada 3 września, w rocznicę jego biskupiej konsekracji. Średniowiecze przyznało mu przydomek Wielki. Należy do czterech wielkich doktorów Kościoła Zachodniego.
CZYTAJ DALEJ

Konopnica. Świadectwo żywej wiary

2025-09-03 19:45

Paweł Wysoki

Wiara, tradycja i wspólnota to wartości, które są fundamentem życia parafii w Konopnicy – powiedział proboszcz ks. Grzegorz Bogdański.

Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Konopnicy świętuje w tym roku jubileusz 650-lecia powstania. Uroczystości rozpoczęły się sierpniowym odpustem ku czci Matki Bożej, a zakończą listopadowym odpustem ku czci drugiej patronki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję