Reklama

Niedziela Kielecka

Archiwum diecezjalne już zmodernizowane

Bp Marian Florczyk pobłogosławił 12 marca nowy magazyn Archiwum Diecezjalnego w Kielcach. Instytucja będąca kopalnią wiedzy o Kościele, ale i o życiu społecznym regionu i diecezji pozyskała nowe pomieszczenia na magazyn

Niedziela kielecka 13/2013, str. 8

[ TEMATY ]

archiwum

TER

Bp Florczyk święci nowe Archiwum

Bp Florczyk święci nowe Archiwum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Średnio w ciągu roku z zasobów Archiwum liczącego blisko 1,5 km akt korzysta 800 osób. Najstarsze przechowywane dokumenty pochodzą z XIII wieku. Archiwum jako oddzielna instytucja diecezjalna zostało ustanowione w 1939 r. przez bp. Czesława Kaczmarka.

Misją Archiwum Diecezjalnego jest gromadzenie, odpowiednie przechowywanie i udostępnianie dokumentów (głównie ksiąg metrykalnych wytworzonych w kancelariach 136 parafii), jak i w innych kancelariach instytucji kościelnych z terenu diecezji kieleckiej. Największy zbiór dokumentów to akta Konsystorza i Kurii Kieleckiej. Z dokumentów przechowywanych w Archiwum korzystają profesorowie historii, studenci, księża diecezjalni, w tym księża profesorowie badający historię Kościoła oraz genealodzy szukający informacji o swoich przodkach. - Zależy nam, aby było to miejsce otwarte i przyjazne dla każdego - mówi ks. dr Andrzej Kwaśniewski - dyrektor instytucji. Przy Archiwum działa od niedawna Towarzystwo Przyjaciół Archiwum Diecezjalnego im. bł. Wincentego Kadłubka, które skupia ponad 400 członków. Spotkania odbywają się raz w miesiącu. W ramach TP ADK WK organizowane były także wykłady i promocja książki. Placówka zawiązała także współpracę z WSD Kielce, Uniwersytetem Jana Kochanowskiego, Archiwum Państwowym w Kielcach i Uniwersytetem Trzeciego Wieku przy UJK. Dzięki tej ostatniej współpracy Archiwum mogło podjąć niezbędne prace konserwatorskie i zabezpieczające stare dokumenty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Działalność Archiwum wiąże się ściśle z promocją i popularyzacją skarbów diecezji kieleckich - czyli całego bogactwa sakralnej architektury i sztuki - począwszy od romanizmu, poprzez gotyckie kolegiaty, renesansowe, barokowe przykłady świątyń... Warto promować te miejsca. Dlatego w najbliższych miesiącach Towarzystwo działające przy Archiwum rusza z projektem kursu dla przewodników po obiektach sakralnych diecezji kieleckiej. Zajęcia, które potrwają od października 2013 r. do maja 2014 r., adresowane są do osób zainteresowanych przeszłością swoich parafii, miłośników lokalnej historii. Bardzo często są to osoby związane z parafią.

Reklama

- Poprzez te zajęcia damy im nie tylko konkretną wiedzę i wyposażymy w odpowiednie umiejętności i kompetencje, ale także stworzymy szansę poznania się i zintegrowania. Moim marzeniem jest uformowanie kręgu wolontariuszy, ludzi wyróżniających się kulturą religijną i wrażliwością historyczną - tłumaczy ks. Kwaśniewski. - Odpowiednio przeszkoleni przewodnicy będą do dyspozycji pielgrzymów, turystów chcących nawiedzić sanktuarium czy kościół. Będą służyli fachową wiedzą i pomocą - mówi. Takie dyżury przewodników wolontariuszy z powodzeniem wprowadzono w parafiach w Wiślicy czy w Miechowie.

Dyrektor liczy, że efektem tego przedsięwzięcia będzie zwiększony ruch pielgrzymkowy w sanktuariach i kościołach diecezji, ale także szersza dostępność obiektów sakralnych w ciągu dnia.

Ostatnie modernizacje pomogą realizować założone przez instytucję cele. - Wielką troską otacza nasze Archiwum bp Kazimierz Ryczan, dba o jego rozwój, interesuje się życiem i działalnością. Z radością przyjął informację o zakończeniu inwestycji - opowiada ks. Kwaśniewski. Archiwum pozyskało nowe pomieszczenia na dokumenty z przesuwnymi regałami. Powstała także pracownia konserwatorska, gdzie od kilku miesięcy stare dokumenty oczyszczane są z brudu i kurzu. Inicjatorem i realizatorem modernizacji był ks. prał. Grzegorz Pałys. Prace realizowano wyłącznie ze środków diecezjalnych, pochodzących z funduszy przekazywanych przez parafie oraz przez księży.

2013-03-28 12:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ocalić od zapomnienia

Niedziela sosnowiecka 49/2022, str. V

[ TEMATY ]

archiwum

Archiwum diecezjalne

TZ

Podczas nagrania programu o kapliczkach dla TVP3

Podczas nagrania programu o kapliczkach dla TVP3

Archiwum diecezjalne posiada wiele zabytkowych dokumentów, ale jest też inicjatorem ważnej akcji – zbiórki pamiątek związanych z Janem Pawłem II.

Diecezja sosnowiecka ma własne archiwum, które znajduje się w Będzinie-Syberce w budynkach parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i sanktuarium Polskiej Golgoty Wchodu. Archiwum ma charakter naukowo-kulturalny. Celem jego działalności jest służba Kościołowi i społeczeństwu poprzez nadzór, zarządzanie i kształtowanie zasobu archiwalnego stanowiącego dziedzictwo historii i kultury narodu oraz Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Czy zauważam Boga wokół siebie?

2024-04-15 13:48

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 6-14.

Poniedziałek, 6 maja. Święto świętych Apostołów Filipa i Jakuba

CZYTAJ DALEJ

We wrześniu Festiwal Książki Katolickiej – podsumowanie XXIX Targów Wydawców Katolickich

2024-05-07 11:29

[ TEMATY ]

Targi Wydawców Katolickich

Ireneusz Korpyś/Niedziela

- Rekordowa pod względem frekwencji ostatnia edycja Targów Wydawców Katolickich w Warszawie udowodniła, że zainteresowanie polskich czytelników publikacjami o tematyce religijnej bynajmniej nie słabnie - informują organizatorzy wydarzenia. Dlatego zapowiadają planowany na wrzesień Festiwal Książki Katolickiej jako podsumowanie niedawnej imprezy wydawniczej.

Tegoroczne Targi odwiedziło ponad 40 tys. osób, zdecydowanie najwięcej w blisko 30-letniej historii tej imprezy. To kolejny dowód na istotną społecznie potrzebę kontaktu z wartościową literaturą i książkami, jaką gwarantuje to swoiste Święto Dobrej Książki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję