Galeria Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych w Łodzi powstała w 1993 r. Swoje prace prezentowało tu wielu artystów zarówno początkujących, jak i tych o niekwestionowanym dorobku artystycznym.
Europejskie Centrum Kultury LOGOS
Artystyczne inicjatywy Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych kontynuuje i rozwija Europejskie Centrum Kultury LOGOS, które erygował 5 listopada 2004 r. abp Władysław Ziółek. Jest ono usytuowane przy kościele środowisk twórczych pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22. Na długo przed powstaniem Centrum działał tu Teatr Logos, funkcjonowała wspomniana na wstępie Galeria oraz organizowany był Festiwal Kultury Chrześcijańskiej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Obecnie Centrum prowadzi działalność na wielu płaszczyznach, m.in. organizuje wystawy prac plastycznych w Galerii ECK. Wernisaże, które odbywają się raz w miesiącu, zawsze po niedzielnej Mszy św. dla twórców kultury, gromadzą licznych widzów. Przychodzą oni nie tylko po to, aby obejrzeć prezentowane obrazy, grafiki czy rysunki, ale także w celu podzielenia się wrażeniami czy też poglądami na temat sztuki. Jest to możliwe dzięki sali kominkowej, specjalnie przygotowanej jako miejsce dyskusji. Publiczność, która przychodzi do galerii może być pewna, iż nie zobaczy tutaj piramidy stworzonej z wypchanych zwierząt, nie będzie obcowała z patologiami, brzydotą, bylejakością, szmirą. Od samego początku istnienia Teatru Logos, czyli od 1987 r., dyrektorem i opiekunem duchowym wspólnoty artystów oraz ludzi kultury, skupionej najpierw wokół Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, a obecnie Europejskiego Centrum Kultury LOGOS jest ks. prał. Waldemar Sondka.
Wystawa Andrzeja Gieragi
Ostatnio w Galerii ECK miała miejsce wystawa małych form grafiki Andrzeja Gieragi. Te nieduże, niekiedy miniaturowe dzieła graficzne cechuje szczególna oszczędność zastosowanych środków wyrazu. Dzięki temu Artysta otwiera szerokie pole dla aktywności intelektu i wyobraźni widzów. Jego graficzne etiudy wyznaczają drogę, wskazują kierunek, w którym należy podążać, aby zbliżyć się do metafizycznego piękna. Przepojona umiarem plastyczna narracja opowiada o radości, smutku, tajemnicy. Kontrasty bieli i czerni służą nie tylko budowaniu kompozycji, ale spełniają niemniej istotne zadanie - zwracają uwagę widza na wartości uniwersalne, nieprzemijające.
Andrzej Gieraga w sposób mistrzowski wykorzystuje światło, które w jego pracach uwydatnia efekt przestrzenności. Ono nasyca grafiki wewnętrznym blaskiem, wydobywa nieskazitelną czystość i głębię barw. Artysta czerpie inspiracje z natury. Widok, pejzaż lub jego fragment utrwalony w pamięci pobudza wyobraźnię. Jednocześnie poprzez zastosowanie oszczędnych rozwiązań artystycznych nadaje pracom wieloznaczny charakter. Stąd też prosty znak graficzny staje się nośnikiem istotnych znaczeń. Prace „Ikar II” i „Bez tytułu VI” mogą posłużyć jako przykład uzyskania maksimum wyrazu przy minimum zastosowanych środków.
Światło - barwa - konstrukcja
Znaczącą rolę w twórczości Andrzeja Gieragi spełnia intuicja. To ona podpowiada, w jakim kierunku należy podążać, aby uzyskać najciekawsze rozwiązania artystyczne. Ona pozwala dostrzec w naturze coś wyjątkowego oraz odtworzyć to przy zaangażowaniu umysłu i wyobraźni. W ten sposób powstają prace wyróżniające się niepowtarzalnym światłem, zderzeniem barw, konstrukcją kompozycji. Wyjątkowa umiejętność wykorzystywania kolorów, wspaniałe operowanie światłem, a także używanie form wypukłych, czyli reliefów to cechy, którymi odznaczają się miniatury graficzne Andrzeja Gieragi. Silny kontrast walorowy przekształca się w ciekawe zjawisko kolorystyczne, oddające zadziwiającą grę zachodzącą między barwami przy udziale światła. Prace przyciągają oczy widza, pobudzają do filozoficznej refleksji, aktywizują sferę duchową i umysłową. Wysublimowane grafiki zdają się opowiadać o poznawaniu świata i jego tajemnic, wędrówce w głąb własnego odczuwania. Nawet wówczas, gdy źródłem doznań prowadzących do decyzji o stworzeniu nowego dzieła jest szeroko rozumiana natura, owoc tej pracy jest zawsze wynikiem osobistego doświadczenia i wewnętrznych przeżyć Artysty.
W minionym dwudziestoleciu, w salach obecnej Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS widzowie mieli możliwość zetknąć się z wybitnymi dziełami plastycznymi. Dyrektorowi ECK LOGOS ks. prał. Waldemarowi Sondce wypada życzyć, aby kolejne wystawy były wydarzeniami artystycznymi pierwszorzędnej rangi.