Reklama

Niedziela Świdnicka

IV Sudeckie Forum Inicjatyw

Głuszyca. Kościół i media – niewykorzystana szansa?

Już po raz czwarty Głuszyca gościła uczestników Sudeckiego Forum Inicjatyw, które w dniach 29 sierpnia – 1 września br. zgromadziło przedstawicieli różnych środowisk, by wspólnie debatować nad wyzwaniami związanymi z wiarą, kulturą i ekonomią.

[ TEMATY ]

media

diecezja świdnicka

Głuszyca

Sudeckie Forum Inicjatyw

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pięć dni intensywnych spotkań, warsztatów i dyskusji pod hasłem „Wiara – Kultura – Ekonomia” nie tylko pozwoliło uczestnikom na wymianę doświadczeń, ale także na nawiązanie nowych form współpracy, szczególnie w obszarze społecznych, kulturalnych oraz ekonomicznych inicjatyw opartych na wartościach chrześcijańskich. W trakcie wydarzenia, które koordynował ks. kan. Sławomir Augustynowicz z parafii Chrystusa Króla w Głuszycy, odbywały się codzienne Msze święte, koncerty, warsztaty, a także siedem paneli dyskusyjnych.

Nie tylko misja

Jedną z bardziej inspirujących debat był panel VII – pt. „Media – niewykorzystana szansa w Kościele”, który przyciągnął uwagę nie tylko osób związanych z mediami, ale także szerokiej publiczności. Moderator Miłosz Manasterski zaprosił do rozmowy czołowych ekspertów, w tym Monikę Przybysz (UKSW Warszawa), Mariusza Książka (Instytut Niedziela), Piotra Pietrusa (Telewizja EWTN) oraz dziennikarza Piotra Czyszkowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

W trakcie panelu zastanawiano się, dlaczego Kościół nie w pełni wykorzystuje potencjał mediów. Już na wstępie przypomniano o słowach świętego Maksymiliana Marii Kolbego, który jeszcze przed II wojną światową dostrzegł ogromną siłę mediów w przekazie wartości chrześcijańskich. Z jednej strony dostrzeżono wielki potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych, z drugiej jednak strony paneliści nie kryli rozczarowania brakiem dostatecznego zaangażowania Kościoła w ich pełne wykorzystanie.

Profesor Monika Przybysz zwróciła uwagę na fakt, że mimo iż w wielu parafiach podejmowane są działania na rzecz profesjonalizacji mediów, to jednak wciąż wiele z nich pozostaje bez stron internetowych czy kont na platformach społecznościowych. - Przegapiamy rewolucję mediów społecznościowych. Nie wystarczy być w mediach – trzeba być obecnym w sposób profesjonalny i skuteczny. Często widzimy profile parafialne czy diecezjalne, które są prowadzone chaotycznie, z małymi zasięgami. Kościół musi podjąć wysiłek edukacji w tej dziedzinie, by rzeczywiście dotrzeć do ludzi – zarówno tych wierzących, jak i poszukujących – podkreśliła.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

Z kolei Mariusz Książek wskazał na trudności, z jakimi borykają się tradycyjne media katolickie, takie jak „Niedziela”. Jak podkreślił, obecnie większość takich tytułów działa w warunkach dużego deficytu finansowego, co znacząco utrudnia ich rozwój i docieranie do szerszej publiczności. - Po 1989 roku narodziło się wiele katolickich mediów, ale większość z nich dziś już nie istnieje. Co poszło nie tak? Myślę, że brakowało odpowiedniego modelu finansowania oraz wsparcia. Utrzymanie tygodnika takiego jak 'Niedziela' to ogromne wyzwanie – wymaga to nie tylko zaangażowania, ale i pieniędzy. To, co robimy, to misja, ale także biznes. I ten biznes musi się spinać, by móc pełnić tę misję – stwierdził Dyrektor Generalny Instytutu Niedziela.

Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie

Podziel się cytatem

Piotr Pietrus z EWTN, amerykańskiej sieci telewizyjnej działającej także w Polsce, zaznaczył, że media katolickie muszą uczyć się współpracy i podejmować wspólne inicjatywy, by efektywniej docierać do odbiorców. Przestrzegał jednak przed zbyt wielkim uzależnieniem od mediów publicznych, które często zmieniają swoje priorytety w zależności od aktualnej władzy. - Nie możemy liczyć na to, że media publiczne zawsze będą sprzyjały naszym treściom. Musimy budować silne, niezależne katolickie media. Kluczem do sukcesu jest profesjonalizacja i współpraca. W Stanach Zjednoczonych, gdzie mamy swoje korzenie, nauczyliśmy się, że tylko współpracując i tworząc solidne struktury medialne, możemy osiągnąć sukces i przetrwać w trudnych warunkach. To samo powinniśmy zrobić tutaj w Polsce – podkreślił Pietrus.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Rozmówcy byli zgodni, że przyszłość Kościoła w mediach wymaga profesjonalizacji i zaangażowania nie tylko księży, ale i świeckich. Szczególnie podkreślano potrzebę edukacji oraz świadomości wśród młodzieży, która powinna angażować się w tworzenie treści i zarządzanie profilami parafii czy wspólnot na różnych platformach. Media katolickie muszą być obecne zarówno wśród wierzących, jak i poszukujących oraz niewierzących – przekaz ma być atrakcyjny i docierać do szerokiego grona odbiorców.

Reklama

W dyskusji wielokrotnie wracano do kwestii finansowania. Piotr Pietrus zauważył, że brak zasobów finansowych jest jednym z największych problemów mediów katolickich. - Bez środków finansowych media katolickie nie mają szans przetrwać na współczesnym rynku. Nie możemy polegać wyłącznie na wolontariuszach, potrzebujemy profesjonalizacji i stabilnych źródeł finansowania. Kluczowym rozwiązaniem może być mikrodotacja od naszych wiernych. Wyobraźmy sobie, co by było, gdyby każdy z 200 000 subskrybentów katolickich kanałów na YouTube wpłacał 10 złotych miesięcznie – nasze problemy finansowe byłyby rozwiązane – zaznaczył dyrektor EWTN Polska.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Z kolei profesor Monika Przybysz podkreśliła wagę mediów społecznościowych, określając je jako ósmym kontynentem, który musimy ewangelizować, bo to najliczniej zaludnione miejsce na świecie. Odnosząc się do roli proboszczów. - Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie – podkreśliła medioznawczyni.

IV Sudeckie Forum Inicjatyw pokazało, że Kościół na Dolnym Śląsku ma potencjał, aby angażować się we współczesne media i gospodarkę, a także, że wciąż ma wiele do zrobienia, by w pełni wykorzystać swoje możliwości.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Całość debaty dostępna jest poniżej.


2024-09-01 23:09

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na posiedzeniu szefów Kurii Rzymskiej

[ TEMATY ]

media

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Przed południem Ojciec Święty przewodniczył spotkaniu szefów dykasterii Kurii Rzymskiej. Tematem obrad była reforma mediów Stolicy Apostolskiej.

Przedstawił ją prał. Dario Viganò, prefekt Sekretariatu ds. Komunikacji, któremu podlegają wszystkie watykańskie media.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica objawienia cudownego medalika

[ TEMATY ]

Cudowny Medalik

pl.wikipedia.org

Cudowny medalik jako medalik Niepokalanego Poczęcia znany jest wielu ludziom wiary na całym świecie, szczególnie członkom Rycerstwa Niepokalanej. 27 listopada 1830 r. Najświętsza Maryja Panna objawiła się świętej Katarzynie Labouré w kaplicy Sióstr Miłosierdzia przy rue du Bac w Paryżu. Niepokalana poleciła św. Katarzynie rozpowszechniać medalik według przedstawionego wzoru. Papież Leon XIII 23 lipca 1894 r. ustanowił święto Najświętszej Maryi Panny objawiającej cudowny medalik.

„27 listopada 1830 roku, w sobotę przed pierwszą niedzielą adwentu, o godz. 17.30, gdy zapadło milczenie po przeczytaniu pierwszej części tekstu rozmyślania, usłyszałam szelest, jaki wydaje poruszana jedwabna suknia, pochodzący od strony ambony, z miejsca, na którym zawieszony jest obraz świętego Józefa. Gdy spojrzałam w tamtą stronę, ujrzałam Najświętszą Dziewicę, stojącą na wysokości obrazu świętego Józefa. Jej postać była wyraźnie widoczna. Ubrana była w białą jedwabną suknię, błyszczącą jak jutrzenka. Miała również biały, długi welon sięgający do stóp. Pod welonem można było dostrzec włosy. Twarz pozostawała niezasłonięta. Oczy miała wzniesione ku niebu. Stopy opierały się na kuli, czy raczej na półkuli, w każdym razie widziałam tylko połowę kuli. Inną kulę Najświętsza Dziewica trzymała w dłoniach, ułożonych w sposób naturalny na wysokości piersi. Ta kula oznaczała glob ziemski. Cała postać promieniowała takim pięknem, że nie potrafię tego opisać.
CZYTAJ DALEJ

Po zawieszeniu broni: nadzieja na powrót pielgrzymów do Ziemi Świętej

Chrześcijanie w Ziemi Świętej z ulgą zareagowali na porozumienie o zawieszeniu broni między Izraelem a Libanem, które weszło w życie w środę. "Jest to iskra nadziei w tym czasie oceanu cierpienia" - powiedział o. Nicodemus Schnabel, opat niemieckojęzycznych benedyktynów w Ziemi Świętej w rozmowie z niemiecką agencją katolicką KNA.

Zakonnik podkreślił, że porozumienie jest pierwszym krokiem w kierunku położenia kresu zabijaniu i "przyszłości charakteryzującej się pojednaniem, pokojem i dialogiem". Wiąże się to również z nadzieją na powrót pielgrzymów, na których z niecierpliwością czeka się z otwartymi ramionami i sercami”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję