Reklama

Niedziela Łódzka

Oblicza Bożego Miłosierdzia

Niedziela łódzka 50/2012, str. 4

[ TEMATY ]

miłosierdzie

konferencja

Maria Niedziela

Relikwie św. Faustyny Kowalskiej

Relikwie św. Faustyny Kowalskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zorganizowana przez łódzkie Wyższe Seminarium Duchowne, Instytut Teologii Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II z Krakowa i parafię św. Faustyny w Łodzi konferencja naukowa „Oblicza Bożego Miłosierdzia” to szereg ciekawych wystąpień filozofów, teologów i językoznawców, a dla uczestników możliwość kolejnego zgłębienia tajników miłosierdzia. Tym bardziej że podczas spotkania w auli seminarium wystawione były relikwie św. Faustyny Kowalskiej - apostołki Bożego Miłosierdzia, a pomiędzy wykładami w archikatedrze wspólnie modlono się Koronką do Miłosierdzia Bożego. Wykładom odbywającego się w Święto Matki Bożej Ostrobramskiej sympozjum przysłuchiwali się przedstawiciele parafii z terenu archidiecezji, kapłani, klerycy, siostry zakonne i świeccy zaangażowani w szerzenie kultu miłosierdzia Bożego. Spotkanie zakończyła uroczysta Msza św. pod przewodnictwem bp. Ireneusza Pękalskiego.

- Nie ma nic bardziej oczywistego i jednocześnie tajemniczego niż twarz człowieka - mówił w wykładzie zatytułowanym „Twarz otwarta na ocalenie” inaugurującym konferencję abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki - od tej tajemnicy zaczyna się właściwe myślenie o danej osobie - dodał. Odwołując się do filozofii ks. Józefa Tischnera przypomniał, że na twarz drugiego człowieka patrzy się poprzez naukę i postać Chrystusa, którego oblicze jest archetypem twarzy człowieka. Ksiądz Arcybiskup przypomniał postać św. Adama Chmielowskiego, „pokornego jałmużnika i heroicznego apostoła miłosierdzia” (Jan Paweł II) i jego najsłynniejszy obraz Ecce Homo, w którym w wizerunku Chrystusa uobecnia się „człowiecza twarz, biedaka i nędzarza, wyryta w każdym z nas”. O. Krzysztof Wendlik z WSD Ojców Paulinów z Krakowa opowiedział zgromadzonym o Maryi Matce Miłosierdzia. - To w Niej Bóg pisze ikonę miłosierdzia - podkreślił o. Wendlik - a Jej słowa i czyny, Jej miłosierna miłość macierzyńska, uwiarygodniają samego Jezusa - dodał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Niezwykle ciekawe było wystąpienie prowadzącego konferencję ks. prof. Jana Machniaka, który poruszył temat miłosierdzia w życiu i nauczaniu Papieża Polaka. Przypomniał, że to abp Karol Wojtyła rozpoczął proces beatyfikacyjny s. Faustyny Kowalskiej i sam go nadzorował, a jako Jan Paweł II w 2002 r. w podkrakowskich Łagiewnikach zawierzył cały świat Bożemu miłosierdziu. Spośród grup, które w łódzkim Kościele starają się szerzyć kult Bożego Miłosierdzia, ks. prał. Wiesław Potakowski, proboszcz parafii św. Faustyny w Łodzi wymienił m.in. Iskrę Bożego Miłosierdzia, która od pięciu lat organizuje „Koronkę na ulicach miast świata”. Centralnym punktem konferencji była Adoracja Najświętszego Sakramentu i nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego.

W bloku wykładów przedpołudniowych znaleźli się abp Marek Jędraszewski, ks. Wojciech Zyzak („Miłosierdzie jako termin teologiczny”), o. Krzysztof Wendlik OSPPE („Maryja jako Matka Miłosierdzia”), ks. Wojciech Misztal („Miłosierne oblicze Boga” - to wystąpienie zostało odczytane), dr Izabela Rutkowska („Definicje miłosierdzia w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej”), ks. Marek Jodko („Encyklika «Dives in misericordia» w kontekście «Dzienniczka» św. Faustyny”), ks. prof. Jan Machniak („Miłosierdzie Boże w nauczaniu bł. Jana Pawła II”), ks. Paweł Gabara („Miłosierdzie Boże w homiliach bł. Jana Pawła II”) oraz Joanna Gaweł („Miłosierdzie w literackich tekstach bł. Jana Pawła II”). Po południu zaś swoje wykłady zaprezentowali następujący prelegenci: o. Sebastian Wiśniewski („Bł. ks. Michał Sopoćko jako kapłan o miłosiernym obliczu”), s. M. Elżbieta Siepak ZMBM („Święty człowiek o miłosiernym obliczu”), ks. Mariusz Bernyś („Znaczenie miłosierdzia w powołaniu kapłana”), ks. Wiesław Potakowski („Formy kultu Bożego Miłosierdzia podjęte i realizowane w Kościele łódzkim”), s. M. Nulla Chmura ZMBM („Miłosierdzie Boże w znaku obrazu «Jezu, ufam Tobie»”).

Konferencję zakończyła Eucharystia celebrowana przez bp. Ireneusza Pękalskiego w kościele św. Faustyny w Łodzi.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus Miłosierny z Rzeszowa

Niedziela rzeszowska 17/2014, str. 5

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Andrzej Bednarczyk

Obraz Miłosierdzie Boże z kościoła poreformackiego w Rzeszowie

Obraz Miłosierdzie Boże z kościoła poreformackiego w Rzeszowie

Jedno z pierwszych w Polsce wyobrażeń Jezusa Miłosiernego odnajdziemy w Rzeszowie... W pierwszą Niedzielę po Wielkiej Nocy Kościół obchodzi Niedzielę Miłosierdzia Bożego. To święto rodziło się w bólach, tak jak niełatwe było życie siostry Faustyny, jego orędowniczki...

Jest 1931 r. Młoda zakonnica Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w celi płockiego klasztoru otrzymała wizję, która zapoczątkowała kult Bożego Miłosierdzia. W swoim dzienniczku (którego rękopis zachował się) pisze: „Wieczorem, kiedy byłam w celi – ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Jedna ręka wzniesiona do błogosławieństwa, a druga dotykała szaty na piersiach. Z uchylenia szaty na piersiach wychodziły dwa wielkie promienie, jeden czerwony, a drugi blady. Po chwili powiedział mi Jezus: Wymaluj obraz według rysunku, który widzisz, z podpisem: Jezu, ufam Tobie. Chcę, aby ten obraz (...) był uroczyście poświęcony w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, ta niedziela ma być świętem Miłosierdzia”.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Boże dzieło na dwóch kołach

2024-04-29 23:47

Mateusz Góra

    W niedzielę 28 kwietnia przy Ołtarzu Papieskim w Starym Sączu motocykliści z rejonu nowosądeckiego i nie tylko rozpoczęli sezon.

Pasjonaci podróży jednośladami rozpoczęli sezon na wyprawy. Motocykliści wyruszyli w trasę z Zawady do Starego Sącza, gdzie na Ołtarzu Papieskim została odprawiona Msza św. w ich intencji. Po niej poświęcono pojazdy uczestników.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję