Reklama

Kościół

Abp Fisher: słuchanie siebie nawzajem nie zawsze prowadzi do prawdy

Głębokie słuchanie siebie nawzajem nie zawsze pomaga w odkryciu tego, co jest prawdziwe i słuszne. Jak powiedział mi pewien wybitny teolog: spośród wielu synodów, w których uczestniczył, ten był po ludzku najlepszy, ale teologicznie najsłabszy - pisze abp Anthony Fisher OP w liście pasterskim podsumowującym jego udział w synodzie o synodalności. Uczestniczył w nim jako przedstawiciel Kościoła w Australii, a zarazem członek Rady Synodu.

[ TEMATY ]

synod

Archbishop Anthony Fisher OP/youtube.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego zdaniem słabe pod względem teologicznym owoce synodu wynikają z zastosowanej metody obrad, tzw. rozmowy w Duchu. Zabrakło też miejsca na poważną debatę. Tylko dwie trzecie uczestników miało możliwość zabrania głosu. Sugeruje więc, by na przyszłym synodzie zastosowano jednak inną metodę obrad.

Dominikański arcybiskup przypomina, że rozmowy w Duchu wymyślili kilkadziesiąt lat temu kanadyjscy jezuici. Metoda ta kładzie nacisk na słuchanie i zrozumienie siebie nawzajem przed rozwiązywaniem jakichkolwiek problemów. Pomaga ona obniżyć temperaturę obrad w kontrowersyjnych kwestiach, nie zapewnia jednak jasności teologicznej. Solidna teologia tymczasem zawsze musi stawiać pytanie: to może brzmieć dobrze, ale czy to prawda? - pisze metropolita Sydney, powołując się na opinię o. Anthony’ego Lusvardiego SJ z Uniwersytetu Gregoriańskiego. Przypomina też jasne wytyczne św. Ignacego Loyoli, który zastrzegał, że nie wszystko może być przedmiotem rozeznania. Jeśli coś jest grzechem, to nie rozeznajesz czy masz go popełnić. Jeśli do czegoś się zobowiązałeś, to nie rozeznajesz, czy masz być temu wierny. Rozeznaniu podlegają tylko rzeczy dobre. Jeśli jakieś pomysły są sprzeczne z tym, co zostało objawione przez Jezusa Chrystusa, to nie jest to dzieło Ducha Św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Abp Fisher przypomina, że podczas synodu stale podkreślano znaczenie Ducha Św. Rodziły się też jednak pytania, jak możemy być pewni, że rzeczywiście słyszymy Ducha Św.? Dlatego trzeba pamiętać, że Duch Św. mówi rzeczy zgodne z tym, co powiedział Chrystus w tradycji apostolskiej, a doktryna zawsze rozwija się w sposób organiczny i nie może sobie zaprzeczać.

Podziel się cytatem

Australijski arcybiskup zauważa, że jednym z podstawowym tematów synodu była relacja między miłością i prawdą. Kościół musi być otwarty na wszystkich, ale wzywać też do nawrócenia: idź i nie grzesz więcej! Musimy uznać rzeczywistość grzechu i jego niszczycielskie skutki, świadomi potrzeby szukania bezgranicznego Bożego miłosierdzia i przebaczenia - pisze metropolita Sydney.

Następca kard. Pella zaznacza, że podstawowym kryterium dla wszelkich propozycji synodu powinna być świętość. „Czy jest prawdopodobne, że dzięki łasce Bożej zrodzą one więcej apostołów i pasterzy, ewangelistów i misjonarzy, zakonników i nauczycieli, męczenników i mistyków, świętych mężczyzn i kobiet, których nasz Kościół i świat tak bardzo potrzebuje?”.

2023-11-23 14:55

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek dla „Communio”: synodalność istotą Kościoła

[ TEMATY ]

synod

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Synodalność należy do istoty Kościoła a urzeczywistnia się ona „w spotkaniu, słuchaniu siebie nawzajem i w rozeznaniu” – napisał Franciszek w słowie wstępnym do lipcowo-sierpniowego numeru międzynarodowego przeglądu teologicznego „Communio”. „Chcemy być uwrażliwieni i uważni na znaki czasu, wiedząc, że nie należy ich mylić z duchem czasu. Należy przy tym wysłuchać także głosu profesorów teologii, którzy są powołani do «refleksji i dawania na nowo świadectwa o tajemnicy Boga»” – podkreślił papież.

Wśród autorów omawiających na łamach pisma pojęcia związane z przyszłym Synodem Biiskupów i synodalnością oraz ich rozumienie, znaleźli się kardynałowie: Walter Kasper – emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady Popierania Jedności Chrześcijan i Péter Erdő – arcybiskup Budapesztu-Ostrzyhomia, prymas Węgier, biskup Stefan Oster z niemieckiej Pasawy, były zwierzchnik Kościoła anglikańskiego abo Rowan Williams, teologowie Astrid Kaptijn, Johannes Oeldemann i Thomas Söding oraz były polityk CSU i były przewodniczący Centralnego Komitetu Katolików Niemieckich (ZdK) Hans Maier. Ten ważny dla Kościoła temat podjęto w kontekście procesu reformy niemieckiego Kościoła katolickiego, znanego jako Droga Synodalna oraz planowanego na 2023 r. w Rzymie XVI zwyczajnego zgromadzenia ogólnego Synodu Biskupów pod hasłem: „Ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo i misja”.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję