Reklama

Świat

Chiny: główne religie obchodzą 70-lecie władzy komunistycznej

Zwierzchnicy i wysokiej rangi przedstawiciele głównych religii, uznanych oficjalnie przez rząd w Pekinie, biorą aktywny udział w uroczystych obchodach 70. rocznicy powstania Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL). Przypada ona 1 października, gdy w 1949 komuniści, dowodzeni przez Mao Ze-donga, ostatecznie pokonali oddziały nacjonalistów Czang Kai-szeka i opanowali cały kraj.

[ TEMATY ]

Chiny

Pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poszczególne Kościoły i religie przygotowały z tej okazji wiele imprez, np. seminaria i sympozja, nabożeństwa i spotkania modlitewne za kraj oraz wywieszenia flag państwowych na budynkach kościelnych i religijnych. W Szanghaju otwarto wystawę ukazującą zdarzenia z przeszłości oraz wkład i dziedzictwo chrześcijaństwa do rozwoju tego kraju.

Władze chińskie oceniają, że prawie milion miejscowych katolików uczestniczyło w ogólnokrajowych uroczystościach wciągnięcia na maszt flagi państwowej, odśpiewania hymnu narodowego i modlitwy za ojczyznę w niedzielę 22 września. Według prorządowego dziennika „Global Times” flaga zawisła na ok. 4 tys. świątyń katolickich w całym kraju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący kontrolowanej przez rząd i nieuznawanej dotychczas przez Watykan Konferencji Biskupiej Kościoła Katolickiego w Chinach bp Ma Yinglin zapewnił, że uroczystości te wyrażają „najszczersze błogosławieństwa z okazji rocznicy narodzin ChRL w jak najbardziej podniosły sposób”. W wydanym oświadczeniu przypomniał ponadto, że w ostatnią niedzielę świętowano też pierwszą rocznicę podpisania tymczasowego porozumienia między Stolicą Apostolską a Chinami w sprawie mianowania biskupów. Podkreślił, że uroczystości z okazji 70-lecia ChRL były także wyrazem wdzięczności za podejmowane w kraju wysiłki na rzecz wspierania „zdrowego rozwoju katolików chińskich”.

Yu Wenling, stojący na czele oddziału Krajowego Komitetu Patriotycznego Ruchu Trzech Autonomii Kościołów Protestanckich w Chinach w prowincji Yunnan, powiedział „Global Times”, że w ramach obchodów rocznicy jego współwyznawcy odwiedzili wystawę w Szanghaju. Pokazała ona nam, jak „chrześcijanie chińscy kochali swój kraj i swój Kościół w trudnych okresach Wojny Oporu przeciw Agresji Japońskiej [1931-45] i Wojny o Wyzwolenie [1946-49]” – oświadczył Yu.

Dziennik w swym wydaniu z 23 bm. poinformował również o działaniach rocznicowych, podjętych przez Chińskie Stowarzyszenie Islamskie. Zorganizowało ono 10 września w mieście Tianjin (Tiencin; we wschodniej części kraju) seminarium nt. muzułmańskich uczuć i praktyk patriotycznych. Ich celem jest dalsze rozwijanie tradycji patriotycznych wśród tamtejszych wyznawców islamu, pochodzących z różnych grup etnicznych. Ma to prowadzić ich do włączenia się w propagowany przez władze proces sinizacji islamu w nowych czasach, umacniania wśród nich poczucia wspólnoty narodu chińskiego oraz wnoszenia wkładu w obchody 70-lecia.

Reklama

Dai Junfeng, stojący na czele oddziału Stowarzyszenia w Kunmingu (prowincja Yunnan w Chinach Południowo-Zachodnich), powiedział, że uroczystości wciągnięcia flagi i wydarzenia kulturalne z okazji rocznicy odbyły się tam 24 bm. a ich uczestnicy modlili się o pomyślność kraju. Podkreślił, że umiłowanie swego kraju i religii jest tradycją islamską.

Z kolei Hu Chenglin, kierujący oddziałem Stowarzyszenia Taoistycznego w prowincji Shaanxi (w północno-środkowej części kraju), powiedział „Global Times”, że jego współwyznawcy zorganizowali forum na rzecz rozwijania patriotyzmu i umacniania politycznej pozycji kraju. W czasie tego zgromadzenia taoiści wyrażali głębokie zrozumienie dla ducha Yan’an [miasta w tej prowincji, symbolizującego wyidealizowany okres komunizmu i uważanego za sprawnie działającą komunę, wykuwającą swego rodzaju nowego człowieka – KAI] oraz dziedziczą uczucia patriotyczne swych rewolucyjnych przodków.

W uroczystości podniesienia flagi i odśpiewania hymnu włączyły się również stowarzyszenia buddyjskie w całym kraju, omawiając doświadczenia i nauki dla buddyzmu chińskiego w ciągu minionych 70 lat. Wiele uwagi poświęcono też przyszłemu jego rozwojowi.

Władze miasta Qando w Tybecie przygotowały wideo propagandowe, pokazujące, jak wszyscy mnisi z klasztoru Galden Jampaling (lub Qiangbalinsi) w tym mieście, zebrani 22 bm. wokół flagi państwowej, odśpiewali hymn „Niech żyje ojczyzna”.

Reklama

„Global Times” zapewnił, że rząd chiński popiera wszystkie religie w ramach wspierania zasady ich niezależności i samorządności, zgodnie z Białą Księgą „W poszukiwaniu szczęścia dla ludu: 70 lat postępu w zakresie praw człowieka w Chinach”. Dziennik przypomniał, że oficjalnie największymi religiami wyznawanymi w tym kraju są buddyzm, taoizm, islam oraz katolicyzm i protestantyzm [ujmowany całościowo, bez podziału na poszczególne jego odłamy – KAI].

Według Białej Księgi religie te łącznie liczą ok. 200 mln wiernych (na prawie 1,3 mld mieszkańców Państwa Środka), wśród których pracuje ponad 380 tys. duchownych i którzy mają do dyspozycji blisko 144 tys. zarejestrowanych oficjalnie miejsc modlitwy oraz 92 szkoły religijne (kształcące przyszłych duchownych). Liczby te nie obejmują wspólnot podziemnych i niezarejestrowanych, szczególnie licznych wśród chrześcijan różnych wyznań.

2019-09-25 19:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chiny: stosunki z Watykanem się poprawiły

[ TEMATY ]

Watykan

Chiny

Adobe.Stock.pl

Stosunki z Watykanem się poprawiły i Chiny chcą pozostawać w kontakcie, by zapewnić większy postęp we wzajemnych relacjach. Zapewnił o tym rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin.

Zabrał on głos po – niepotwierdzonych jeszcze – doniesieniach agencji Reutersa, jakoby papież Franciszek zgodził się na przedłużenie o dwa lata tymczasowego porozumienia w sprawie nominacji biskupich, zawartego w 2018 roku.

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję