Reklama

Krzeszów: Nuncjusz Apostolski uczestnikiem pielgrzymki różańcowej

2018-10-06 19:27

Ks. Piotr Nowosielski/Niedziela

Ks. Piotr Nowosielski/Niedziela

Arcybiskup Salvatore Pennacchio, Nuncjusz Apostolski w Polsce, na zaproszenie biskupa legnickiego Zbigniewa Kiernikowskiego, uczestniczył w diecezjalnej pielgrzymce Żywego Różańca, która odbyła się 6 października w Krzeszowie.

Nuncjusz przewodniczył Eucharystii, wraz z Biskupem legnickim i biskupem pomocniczym Markiem Mendykiem, w gronie prawie 100 księży i ponad 4 tys. pielgrzymów. - Witam Nuncjusza Apostolskiego w sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. Setki lat, króluje Ona w łączności ze wspólnotami, które tutaj były, kształtowały się, żyły. A dzisiaj jesteśmy zgromadzeni i jednoczymy się w modlitwie: czciciele Maryi, Żywego Różańca, Kół Różańcowych, Róż Różańcowych. Jesteśmy tutaj, by czerpać z tych łask, które za pośrednictwem Maryi, na nas pielgrzymów spływają. Bardzo serdecznie witamy księdza Arcybiskupa, jako przedstawiciela Ojca Świętego, znaku jedności Kościoła. Gromadzimy się wokół tajemnicy Jezusa Chrystusa, by ją poznawać, jako łaskę. Maryja nam w tym wszystkim przewodzi – mówił Biskup legnicki.

Przewodniczący liturgii, abp Pennacchio, w wygłoszonej homilii mówił: - Pragniemy uczcić Królową Różańca Świętego przez liturgię eucharystyczną i refleksję poświęconą modlitwie różańcowej.

Zobacz zdjęcia: Krzeszów: Nuncjusz Apostolski uczestnikiem pielgrzymki różańcowej

Dokonując tej refleksji, nawiązał do określeń modlitwy różańcowej zawartych w niektórych dokumentach Kościoła. Zwrócił uwagę, że: - Różaniec nie jest tylko modlitwą ludzkich warg, to także i przede wszystkim kontemplacją tajemnic naszego zbawienia, dokonanego przez Chrystusa. To synteza Ewangelii niosącej nam zbawienie.

Reklama

W wygłoszonym słowie, zawarł także osobisty wątek, wspominając swoje pochodzenie z okolic Pompejów, w których króluje Matka Boża Różańcowa. Przypomniał, że to miejsce odwiedzali też papieże, powierzając się opiece i wstawiennictwu Maryi.

- Nie rozstawajcie się z różańcem – apelował Nuncjusz - bo tego pragnie Jezus i Maryja.

Dziś, w tym krzeszowskim wieczerniku Matka Jezusa prosi, podobnie jak w Pompejach czy Fatimie, byśmy codziennie modlili się na różańcu, tak jak czynił papież Jan Paweł II, który codziennie odmawiał wszystkie części różańca.

Nuncjusz przekazał też papieskie błogosławieństwo kustoszowi krzeszowskiego sanktuarium ks. Marianowi Kopce. Złożył też podziękowanie i gratulacje na ręce Biskupa legnickiego, za możliwość uczestniczenia w tym wydarzeniu.

Po udzielonym wszystkim obecnym błogosławieństwie, zatrzymał się jeszcze na osobistej modlitwie, przed krzeszowskim obrazem Matki Bożej Łaskawej, który pochodzi z XIII wieku i jest najstarszym obrazem maryjnym w Polsce.

Tagi:
Krzeszów abp Salvatore Pennacchio

Abp Pennacchio: 20 lat temu otrzymałem święcenia biskupie z rąk św. Jana Pawła II

2019-01-06 11:35

BP KEP / Warszawa (KAI)

To wielka radość dla mnie móc świętować 20-lecie moich święceń biskupich w tym miejscu świętym, gdzie został wyświęcony na kapłana św. Jan Paweł II – powiedział abp Salvatore Pennacchio, nuncjusz apostolski w Polsce z okazji 20. rocznicy swoich święceń biskupich.

Krzysztof Świertok

„To wielka radość dla mnie móc świętować 20-lecie moich święceń biskupich w tym miejscu świętym, jakim jest kaplica w Domu Arcybiskupów Krakowskich, gdzie został wyświęcony na kapłana św. Jan Paweł II” – powiedział abp Pennacchio.

Nuncjusz apostolski podkreślił, że bardzo cieszy się, iż może świętować właśnie w tej Kaplicy, gdyż dwadzieścia lat temu otrzymał święcenia biskupie z rąk św. Jana Pawła II.

„Dziękuję Panu za dary, jakimi obdarzył mnie w ciągu tych dwudziestu lat posługi biskupiej i proszę o wsparcie za wstawiennictwem św. Jana Pawła II, abym mógł kontynuować z tymi samymi siłami i radością moją posługę reprezentowania papieża Franciszka i być apostołem Pana za wstawiennictwem Maryi” – stwierdził nuncjusz apostolski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dlaczego data Wielkanocy jest zmienna

Ks. Józef Dębiński
Edycja włocławska 16/2003

Sashkin/pl.fotolia.com

Wielkanoc jest świętem ruchomym, którego data wielokrotnie była przedmiotem sporu. Obecnie przyjmuje się, że to święto przypada w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. po 21 marca.
Niejakim problemem przy ustaleniu daty Wielkanocy jest różnica w dacie ukrzyżowania Chrystusa podana w Ewangeliach synoptycznych (św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) i w Ewangelii św. Jana. Różnica ta spowodowana jest żydowskim systemem liczenia dnia, czyli od zachodu do zachodu słońca. Stąd pytanie, jak powinien być zaliczony wieczór 14. nizan. Obydwa ujęcia miały swoich zwolenników. Kościoły wschodnie opowiadały się za dniem 14., a zachodnie - za 15. Kwestia ta została w końcu rozstrzygnięta na pierwszym soborze ekumenicznym w Nicei (Turcja) w 325 r., gdzie przyjęto oficjalnie datę 15.
Zgodnie z kalendarzem żydowskim i przekazami Ewangelii, Chrystus został ukrzyżowany 14. nizan, a zmartwychwstał w niedzielę po 14. nizan. Tę praktykę za św. Janem Apostołem przyjął Kościół w Małej Azji i obchodził uroczystości wielkanocne w dwa dni po 14. nizan. Zwolenników takiego terminu Świąt Wielkanocnych nazywano kwartodecymanami.
Praktyka Kościoła na Zachodzie była inna. Uroczystości wielkanocne obchodzono w niedzielę po 14. nizan, natomiast pamiątkę śmierci Chrystusa czczono w piątek przed niedzielą. Należy zauważyć, iż Kościoły małoazjatyckie, podkreślając dogmatyczny punkt widzenia, obchodziły dzień śmierci Chrystusa jako dzień radości - odkupienia. Zachód zaś akcentował mocniej punkt widzenia historyczny i obchodził dzień śmierci Chrystusa jako dzień żałoby, smutku, postu.
Nie można nie wspomnieć o trzeciej grupie chrześcijan, o tzw. protopaschistach, którzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali się ściśle kalendarza żydowskiego i często obchodzili uroczystości wielkanocne przed 14. nizan.
Biskup Smyrny Polikarp w 155 r. udał się do Rzymu, do papieża Aniceta, w celu ustalenia jednego terminu Świąt Wielkanocnych dla całego Kościoła. Do porozumienia jednakże nie doszło. Sprawa odżyła w 180 r., za papieża Wiktora, kiedy opowiedziano się za niedzielnym terminem Wielkanocy. Papież polecił - pod karą ekskomuniki - przestrzegać nowo ustalonego terminu święcenia Wielkanocy. Mimo tego polecenia, metropolia efezka z biskupem Polikarpem na czele trzymała się nadal praktyki 14. nizan. Zanosiło się nawet na schizmę, ale nie doszło do niej dzięki zabiegom św. Ireneusza, biskupa Lyonu.
Dopiero na I soborze powszechnym w Nicei (325 r.) przyjęto dla całego Kościoła praktykę rzymską. Uchwały Soboru nie zlikwidowały jednak różnic pomiędzy Kościołami wschodnimi i zachodnimi. Należy pamiętać, że Rzym i Aleksandria używały odmiennych metod obliczania daty. Metoda aprobowana przez Rzym zakładała zbyt wczesną datę równonocy - 18 marca, gdy tymczasem Aleksandryjczycy ustalili ją poprawnie.
By położyć kres tej dwoistości, Synod Sardycki (343 r.) podniósł na nowo kwestię dnia wielkanocnego, ustalając wspólną datę na 50 lat. Inicjatywa przetrwała jednak zaledwie kilka lat. Po raz kolejny spór próbował zażegnać cesarz Teodozjusz (346--395). Prosił biskupa aleksandryjskiego Teofilosa o wyjaśnienie różnic. W odpowiedzi biskup, opierając się na metodzie aleksandryjskiej, sporządził tabelę chronologiczną świąt Wielkanocy. Jego zaś kuzyn, św. Cyryl, kontynuując dzieło wuja, wskazał przy okazji, na czym polegał błąd metody rzymskiej. Metoda aleksandryjska uzyskała pierwszeństwo i została zaakceptowana dopiero w połowie V w.
Z polecenia archidiakona Hilarego, Wiktor z Akwitanii w 457 r. rozpoczął pracę nad pogodzeniem metody rzymskiej i aleksandryjskiej. Hilary, już jako papież, zatwierdził obliczenia Wiktora z Akwitanii i uznał je za obowiązujące w Kościele. Od tego czasu obydwa Kościoły obchodziły Wielkanoc w tym samym czasie.
Największego przełomu w zakresie ustalenia daty Wielkanocy dokonał żyjący w VI w. scytyjski mnich, Dionysius Exiguus (Mały). Stworzył on chrześcijański kalendarz, rozpoczynając rachubę lat od narodzenia Chrystusa. To nowe ujecie chronologii zapanowało w Europie na dobre w XI w., a w świecie greckim dopiero w XV w. Chcąc uzyskać datę Wielkanocy, średniowieczny chronolog znalazł tzw. złotą liczbę danego roku (tj. kolejny numer roku w 19-letnim cyklu lunarnym), a potem sprawdzał w tabelach datę pełni księżyca. Znalazłszy ją, szukał pierwszej pełni po równonocy, czyli po 21 marca. Potem sprawdzał tabelę tzw. liter niedziel, która podawała datę Niedzieli Wielkanocnej.
Również Mikołaj Kopernik, na zamku w Olsztynie, gdzie przebywał przez pięć lat, własnoręcznie wykonał tablicę astronomiczną, na której wykreślił równonoc wiosenną. Było to ważne m.in. przy ustalaniu Wielkanocy.
Po XVI-wiecznej reformie kalendarza i wprowadzeniu w 1582 r. kalendarza gregoriańskiego po raz kolejny rozeszły się drogi Wschodu i Zachodu. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała przesunięcie względem rzeczywistej daty wiosennej równonocy, dziś wynoszące 13 dni.
Pod koniec XX i na początku XXI w. można zauważyć tendencje do wprowadzenia stałej daty Wielkanocy. Takie propozycje przedstawiano już na forum Ligi Narodów i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dał temu też wyraz w Konstytucji o liturgii II Sobór Watykański oraz patriarcha Konstantynopola Atenagora I w wielkanocnym orędziu z 1969 r., wzywając do usuwania różnic pomiędzy Kościołami i ustalenia wspólnej daty Wielkanocy.
Spośród proponowanych stałych dat sugerowana jest najczęściej druga niedziela Wielkanocy, co pokrywałoby się z ogólnym trendem ustaleń daty śmierci Chrystusa na dzień 3 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Peregrynacja obrazu św. Józefa Kaliskiego w Krośnie Odrzańskim

2019-03-22 01:35

Kamil Krasowski

Obraz św. Józefa Kaliskiego 20-21 marca nawiedził parafię św. Jadwigi Śląskiej w Krośnie Odrzańskim. Z Krosna dotarł do parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Cybince.

facebook/Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jadwigi Śląskiej w Krośnie Odrzańskim
Peregrynacja w kościele św. Jadwigi Śląskiej
Zobacz zdjęcia: Peregrynacja obrazu św. Józefa Kaliskiego w Krośnie Odrzańskim
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem