Reklama

Aspekty

Każdy ma swój talent

Jak pomóc dzieciom odkryć, w czym są dobre, jakie mają uzdolnienia i mocne strony? Nie jest to łatwe, ale warto. Dlatego zielonogórski Katolik stawia na Talenciaki.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 12/2022, str. IV

[ TEMATY ]

dzieci

nauka

Maciej Krawcewicz

Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze

Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła katolicka wśród innych placówek wyróżnia się – to oczywiste – prowadzeniem dzieci i młodzieży w duchu chrześcijańskich wartości. Ale nie tylko. Ponieważ w takich szkołach klasy zwykle nie są przepełnione, nauczycielom łatwiej jest zauważyć, jakie są potrzeby wychowanków, widzą, co warto rozwijać, na czym skupić uwagę. W ten sposób powstają ciekawe zajęcia – czasami są to jednorazowe inicjatywy, a czasami całe programy innowacyjne. I taki właśnie program realizowany jest w Zespole Szkół Katolickich w Zielonej Górze. Nosi nazwę Talenciaki.

– Innowacja to takie działanie, które nie było dotąd podejmowane w żadnej placówce, tworzone przez nauczycieli na potrzeby szkoły – wyjaśnia Ewa Pogorzelska, pomysłodawczyni programu. – Celem jest podniesienie jakości nauczania i wychowania uczniów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odkrywają siebie

Realizowana w klasach 1-3 innowacja Talenciaki Podróżują pomaga odkrywać już od pierwszej klasy uzdolnienia oraz indywidualne cechy dzieci, a także wspierać je w sposobach wykorzystywania tego w życiu codziennym. Program dla klas 4-8, czyli Talenciaki Pracują, ma wspomagać rozwijanie w dzieciach kompetencji kluczowych, czyli wiedzy, umiejętności i postaw dających odpowiednie przygotowanie do życia dorosłego. Uczniowie mają możliwość odkrywania talentów oraz rozwijania własnych możliwości w samodzielnym działaniu. To ważne, bo dzisiejsze dzieci często nie potrafią same powiedzieć, w czym są dobre, albo wprost mówią, że nie są dobre w niczym. Dobrze prowadzone zajęcia pomagają zmienić takie myślenie o sobie.

Talenciaki Podróżują to zajęcia w specjalnych blokach, które odbywają się raz w tygodniu. – Każdy semestr to zaproszenie w podróż do nowej Krainy. A są to: Moc Emocji, Deutschlandia, Kraina Olimpijska, Razem na Scenie, Artystyczne Szaleństwa i Sprzętownia. Po każdym semestrze następuje podsumowanie działań i obserwacji z prowadzącym i wychowawcą oraz przedstawienie wniosków rodzicom i opiekunom – tłumaczy Ewa Pogorzelska. Talenciaki Pracują to kontynuacja tego, co robiono w klasach 1-3. Pierwsza innowacja skupia się na obserwacji, odkrywaniu i nazywaniu talentów, natomiast druga daje już możliwość pracy nad nimi poprzez konkretne działania i nabywanie umiejętności potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu. – Dzisiejsi uczniowie kilka razy w swoim życiu zmienią zawód, dlatego będą potrzebowali różnorodnych sprawności, aby być przygotowanym do radzenia sobie w stale zmieniającym się świecie. Wiąże się to przede wszystkim z koniecznością wyposażenia młodzieży w odpowiednie kompetencje. Ten program stawia na samodzielność w działaniu pod okiem nauczycieli, jak możliwość poznania i rozwijania różnorodnych kompetencji kluczowych. Na pewno Talenciaki Pracują mają dać dzieciakom możliwość samodzielnych działań, które od początku do końca mogą tworzyć. W dzisiejszym, dość szybko pędzącym świecie, dzieci dostają często gotowy produkt, a my chcemy, aby poznały, jaka jest droga tego gotowego produktu, ile trzeba wysiłku i pracy, aby on powstał.

Reklama

Rozwijają się

Udział w zajęciach jest obowiązkowy, ale nie wystawia się tu ocen, nie ma odpytywania ani zadań domowych. I tak naprawdę nie ma dwóch identycznie prowadzonych grup. – Doświadczenie i kreatywność naszych nauczycieli, jak i proponowane przez nich działania są elastyczne, wynikają z obserwacji grupy – mówi p. Ewa.

Podstawą jest tworzenie przyjaznej atmosfery na zajęciach. Nikogo nie powinno to dziwić, w końcu człowiek najlepiej rozwija się i uczy w przestrzeni, w której czuje się bezpieczny, nie jest wyśmiewany, poddawany krytyce czy narażany na stres. Prowadzący zajęcia starają się dostrzegać i doceniać różne cechy dzieci, a to pomaga stawiać kolejne kroki. – Ważne są nie tylko konkretne talenty, takie jak muzyczne czy plastyczne. Bazujemy również na naturalnych wzorcach myślenia i reagowania, np. takich jak chęć osiągania, dowodzenie, dyscyplina, empatia, rywalizacja, optymizm itp. Zauważanie takich cech można wykorzystać jako atut. Kiedy widzę, że dziecko lubi rywalizację, mogę to wykorzystać zapisując je w przyszłości na konkursy lub stwarzając mu okazję do zdrowej rywalizacji, która je motywuje do osiągnięcia celu.

Reklama

Nie ma ocen, ale praca, szczególnie w grupie starszej, doceniana jest w inny sposób. I tak chociażby program Talenciaki Pracują jest dla uczniów 8 klasy okazją do zdobycia punktów za wolontariat, które są wpisywane na świadectwie. Podczas zajęć uczniowie mają okazję do organizowania zbiórek, kiermaszów i innych działań na rzecz drugiego człowieka. W ten sposób rozwijają swoje kompetencje społeczne i obywatelskie.

Wchodzą w to

Ważne pytanie – czy dzieciom się to wszystko podoba? – Widzimy, że tak. Zwłaszcza dzieci młodsze podchodzą do zajęć z ogromnym entuzjazmem. Ciekawość świata w tym wieku jest bardzo duża, nauczyciele prowadzący są ze starszych klas, to jest dodatkowy atut. Na tych zajęciach jest zawsze sporo zabawy, nowych aktywności, ciekawych zadań. Kiedy dzieci wracają z zajęć, to często słyszymy pytania, czemu tak krótko – opowiada Ewa Pogorzelska.

A czy widać już efekty innowacji, mimo krótkiego czasu? – Prawdziwe podsumowanie dopiero przed nami, tym bardziej, że starszaki dopiero od września rozpoczęły swoją przygodę. Dobrym sygnałem było to, że podczas nauczania zdalnego niektóre dzieci pytały: dlaczego nie było Talenciaków zdalnie? – mówi p. Ewa. – Zdaję sobie też sprawę, że czasami nie będzie widać od razu efektów naszych działań, nie będą być może widzieli tego sami uczniowie. Jest to związane chociażby z okresem dorastania; sama pamiętam, jak niektóre rzeczy doceniłam dopiero po długim czasie.

Więcej o Talenciakach i innych ciekawych propozycjach zielonogórskiego Katolika można będzie dowiedzieć się podczas Dni Otwartych, już 6 kwietnia o godz. 17.00.

2022-03-15 11:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dom Świętych

Niedziela przemyska 21/2020, str. I

[ TEMATY ]

nauka

100‑lecie urodzin Jana Pawła II

Magdalena Kapuścińska

Najmłodsze pokolenie JPII

Najmłodsze pokolenie JPII

Sto lat temu przyszedł na świat człowiek, którego życie okazało się wyjątkowym darem dla Kościoła i całego świata. Zaznaczył swoją obecność także w naszej archidiecezji.

Temu człowiekowi było na imię Karol. Od 16 października 1978 r. Karol Wojtyła przybrał imię Jana Pawła II – papieża. Na kilkanaście dni przed tą rocznicą w Wadowicach rozpoczęto proces beatyfikacyjny Rodziców wielkiego Polaka. Czy matka małego Karolka, patrząc z czułością na syna, przeczuwała, że będzie świętym? Z pewnością nie myślała o sobie. A jednak okazało się, że skromny dom stał się miejscem dojrzewania do świętości.

CZYTAJ DALEJ

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.

CZYTAJ DALEJ

Papież na 40-lecie Fundacji Jana Pawła II na rzecz Sahelu: trzeba działać!

2024-05-10 16:14

[ TEMATY ]

papież

fundacja

św. Jan Paweł II

fot. Adam Bujak Biały Kruk

„Już nie ma czasu na czekanie, trzeba działać!” - czytamy w papieskim przesłaniu na 40-lecie Fundacji Jana Pawła II na rzecz Sahelu. Dołączając się do apelu swojego świętego poprzednika wygłoszonego 10 maja 1980 r. w Wagadugu w Burkina Faso, Franciszek wzywa do wysłuchania głosu ubogich i cierpiących. „Niektóre kraje w tym regionie Afryki Zachodniej nadal doświadczają kryzysów coraz bardziej zagrażających pokojowi, stabilności, bezpieczeństwu i rozwojowi” - czytamy w tekście.

„Zjawiska te, związane z terroryzmem, niepewnością gospodarczą, zmianami klimatycznymi i walkami między społecznościami, pogłębiają wrażliwość państw i ubóstwo ich obywateli, powodując migrację młodych ludzi” - zaznacza dalej Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję