Reklama

Niedziela Małopolska

Postąpiłem po chrześcijańsku

– Poszedłem do nich, chciałem coś powiedzieć, ale to było bardzo trudne, bo nie dali mi mikrofonu, więc wziąłem do ręki mój kochany różaniec, podniosłem go do góry i się na nim głośno modliłem – opowiada „Niedzieli” wieloletni sekretarz śp. kard. Franciszka Macharskiego, ks. prał. Andrzej Fryźlewicz

Niedziela małopolska 44/2019, str. 6-7

[ TEMATY ]

wywiad

Archiwum

– Modląc się na różańcu, myślałem nad tym, co się dzieje – mówi ks. prał. Andrzej Fryźlewicz

– Modląc się na różańcu, myślałem nad tym, co się dzieje – mówi ks. prał. Andrzej Fryźlewicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARIA FORTUNA-SUDOR: – Księże Prałacie, proszę powiedzieć, skąd pochodzi Kapłan, który staje przed rozkrzyczaną grupą antyklerykalną i stara się nawiązać z nią dialog?

KS. ANDRZEJ FRYŹLEWICZ: – Pochodzę z Nowego Targu, z rodziny, w której był dziadek legionista, odznaczony przez Józefa Piłsudskiego Krzyżem Walecznych, a brat babci Józef, student Politechniki Lwowskiej, ochotniczo stanął do walki z najeźdźcą. Gdy zmarł pod ciężarem CEKAEM-u, którego nie chciał zostawić Rosjanom w czasie wojny w 1920 r., jego pogrzeb (18 grudnia 1920 r.) stał się w Nowym Targu wielką, patriotyczną manifestacją. Mam siostrę, która jest farmaceutką i dwóch braci. Jeden jest proboszczem, a drugi przez prawie 20 lat był burmistrzem Nowego Targu. Teraz jest radnym. Od lat odkrywa i spisuje lokalne, niezwykle ciekawe, historie.

– Przez wiele lat był Ksiądz sekretarzem kard. Franciszka Macharskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Po święceniach kapłańskich w 1979 r. byłem na parafii w podkrakowskich Liszkach, skąd po trzech latach dostałem skierowanie, podpisane przez kard. Franciszka Macharskiego, na studia w dziedzinie teologii pastoralnej. Miałem mieszkać przy kościele św. Marka, ale tam nie było wolnego mieszkania, więc kard. Macharski zdecydował, że mam się przenieść na Franciszkańską. Potem zaproponował mi, abym mu pomógł w pracy w kurii. Odpowiedziałem, że nic nie umiem, ale jak trzeba, to pomogę. I tak od 1982 r. towarzyszyłem ówczesnemu metropolicie krakowskiemu aż do jego śmierci.

– To zapewne było wiele okazji do spotkań z polskim Papieżem?

– Było ich trochę, ale już kard. Karol Wojtyła miał wpływ na moje życie. Gdy, pomimo kiepskiego zdrowia, starałem się o przyjęcie do krakowskiego seminarium, jego rektor, ks. Franciszek Macharski powiedział, że zapyta o radę ks. kard. Wojtyłę, a ten wyraził zgodę na moje studiowanie. Potem usłyszałem od kard. Wojtyły, że mnie wyświęci nawet dla jednej Mszy. Powołał się na przykłady ks. kard. Stefana Wyszyńskiego czy o. Maksymiliana Kolbe. Na pamiątkę tamtej rozmowy, zaraz po święceniach kapłańskich, zacząłem zapisywać wszystkie odprawione Msze św.

Reklama

– Zdradzi Ksiądz, ile ich było?

– Ano trochę, lecz pisać o tym nie trzeba (uśmiech). Ale z takim błogosławieństwem szedłem przez kapłańskie życie. Nasz rocznik diakonat otrzymał z rąk przyszłego papieża, a sakramentu kapłaństwa udzielał nam metropolita krakowski abp Franciszek Macharski.

– Czy Jan Paweł II wiedział, że jest Ksiądz tym, który miał odprawić choćby jedną Mszę?

– O tak. I tutaj, i na Watykanie, kiedy tam jeździłem z kard. Macharskim. Ojciec Święty pamięć miał doskonałą, więc wiedział i pamiętał. I potem, gdy to moje zdrowie szwankowało, niejednokrotnie modlił się za mnie, a kartka z moim nazwiskiem nieraz znalazła się wśród papieskich intencji. Można powiedzieć, że tymi modlitwami kilka razy Jan Paweł II wyciągał mnie z objęć śmierci...

– O co Ojciec Święty pytał gości z Krakowa w czasie spotkań watykańskich?

– W tych spotkaniach z kard. Macharskim zawsze uczestniczył kard. Deskur. Często też był mecenas Władysław Macharski, brat krakowskiego metropolity, zawsze papiescy sekretarze – ks. Stanisław Dziwisz i ks. Mieczysław Mokrzycki. Ojciec Święty niezmiennie pytał: „A co tam w Krakowie?”. I dopytywał o szczegóły, bo był zawsze dokładnie poinformowany o tym, co się u nas dzieje. Jak słuchałem tych rozmów, to myślałem, że Jan Paweł II, mimo że był w Watykanie, to nie tylko myślą, ale i jakoś mocniej, jakoś głębiej był tutaj w Krakowie, na tym miejscu.

– W jednym z takich miejsc znaleźli się ostatnio protestujący, do których wyszedł Ksiądz z różańcem.

– Nie wyszedłem, tylko się przy nich zatrzymałem, bo akurat wracałem z Mszy św. i nabożeństwa różańcowego, a poza tym, to nie było moje pierwsze spotkanie z protestującymi…

– A kiedy było pierwsze?

– W marcu 2018 r. Wracałem z kościoła Ecce Homo, z odpustu u sióstr albertynek. Przed kurią zobaczyłem, że drzwi są zablokowane przez demonstrantów. A ponieważ to było tydzień przed Wielkanocą, to pomyślałem, że złożę tym ludziom życzenia świąteczne. Chciałem je skierować do tych osób, a za ich pośrednictwem do ich rodziców, a może i dziadków. Właśnie spod Okna Papieskiego. Poprosiłem o mikrofon, ale mi go nie dali. Więc wziąłem do ręki różaniec i modliłem się głośno. I wtedy ktoś z protestujących rzucił we mnie słoikiem z dżemem. Trafił w mój wózek tak, że słoik się rozbił i rozprysnął na kawałki, zasypując mnie odłamkami szkła i brudząc dżemem. Zrobiła się cisza... Wie pani, gdy słyszę dyskusje o tych pokojowych marszach, to sobie przypominam to wydarzenie. A potem było kolejne spotkanie…

– W tym samym miejscu?

– Znów wracałem z kościoła, a oni tu stali. Mieli tęczowe flagi albo takie poobrywane kartony z napisem LGBT+. Nawiązałem z nimi dialog, podpytywałem, co znaczy ten skrót. Byli zdumieni, że nie wiem, zaczęli mi nawet tłumaczyć... I gdy mi to już wytłumaczyli, gdy pokrzyczeli, to zaproponowałem im, abyśmy wspólnie zaśpiewali pieśń „Królowej Anielskiej śpiewajmy...”, bo akurat jest święto Porcjunkuli. Gdy zacząłem śpiewać, nikt się nie odezwał, ale przy drugiej zwrotce już ich nie było (uśmiech).

– A jak doszło do spotkania z demonstrantami w 41. rocznicę wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża?

– Wracałem do siebie koło godz. 18. I to, co zobaczyłem przy Franciszkańskiej 3, mocno mną wstrząsnęło. Pomyślałem; w taki dzień, tutaj, przed tym Oknem Papieskim, z którego trzech kolejnych zastępców Chrystusa na ziemi przemawiało do zebranych tłumów, stoją osoby, które bluźnią przeciwko Bogu, przeciwko Ojcu Świętemu, przeciwko metropolicie krakowskiemu. A na dodatek chcą do szkoły wepchnąć to nauczanie seksualne... Podszedłem do nich, chciałem coś powiedzieć, ale nie dali mi mikrofonu, więc wziąłem do ręki mój kochany różaniec, podniosłem go do góry i się na nim głośno modliłem. Czasem coś słyszałem, czasem coś komuś powiedziałem, zwłaszcza jak się odnosił z pogardą do różańca. I tak wytrwałem do chwili, kiedy się zaczęły jakieś przedziwne tańce. Jeden z uczestników jakby specjalnie przede mną się „prezentował”. W pewnej chwili go zapytałem, czy nie potrzebuje pomocy, czy aby nie zażył za dużej dawki narkotyków, ale nie usłyszał. Nie było łatwo do nich mówić, bo oni tańczyli w rytm głośnej muzyki. A ja modląc się na różańcu, myślałem nad tym, co się dzieje. Przypomniałem sobie, jak trzy lata temu z tego okna przemawiał do rozentuzjazmowanych młodych z całego świata papież Franciszek. Pomyślałem, że może i ci ludzie wtedy byli na spotkaniu z Ojcem Świętym… Więc się nad nimi duchowo użalałem i obejmowałem ich modlitwą.

– Skąd w tych ludziach takie postawy?

– Ogromne muszą być siły zewnętrzne, które to inspirują, które nakręcają tych biednych, zmanipulowanych ludzi do takiej aktywności, do takich zachowań. Tak sobie nieraz myślę o tym Sorosie, który po tym, jak go usunęli z Budapesztu, przeniósł się do Berlina. Niestety, jeszcze bliżej ma do Polski.

– Jak, zdaniem Księdza, można im pomóc?

– Modlić się. Wczoraj sobie pomyślałem, że trzeba za nich ofiarować Drogę Krzyżową, bo przecież w jakimś sensie to są moje dzieci, wnuki, moja młodzież. Poza tym, trzeba mówić prawdę. Podczas ostatniego pobytu w Krakowie kard. Grocholewski przypomniał słowa Benedykta XVI, że głoszenie prawdy jest cechą świętości...

– Ale nie każdy z nas ma tyle odwagi, żeby się zachować jak Ksiądz.

– Przecież ja nie zrobiłem niczego nadzwyczajnego. Postąpiłem po chrześcijańsku, bo tak trzeba. Wie pani, wciąż słyszę uznanie dla mojej odwagi. A ja nigdy o tym tak nie myślałem, więc teraz sięgnąłem do Katechizmu Kościoła Katolickiego, żeby sprawdzić, co to jest ta odwaga, a tam w katalogu nie ma takiego słowa, tylko męstwo i odsyłacz do odwagi (śmiech) i cytat: „Pan moją mocą i pieśnią...” z Psalmu 113.

2019-10-29 12:48

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. Jan Duda: Bez oparcia w wierze Andrzej nie byłby w stanie tego udźwignąć

[ TEMATY ]

wywiad

prezydent

Andrzej Duda

Artur Stelmasiak

Adam Sosnowski: Jeszcze w powyborczy wieczór media, z telewizją publiczną na czele, zaczęły pleść narrację, według której Andrzej Duda jest kandydatem marionetkowym, sterowanym przez Jarosława Kaczyńskiego, przede wszystkim zaś o. Tadeusza Rydzyka…

Prof. Jan Duda: Te ataki nie są niczym nowym, tylko teraz nastały z większą siłą. Andrzej jest politykiem samodzielnym, podobnie jak sam urząd prezydenta jest ze swej natury mocno niezależny. Z drugiej strony chciałbym jednak podkreślić, że cała nasza rodzina bardzo szanuje o. Tadeusza. Obserwujemy jego działania od 1992 r., czyli od kiedy uruchomiono Radio Maryja. Wtedy Andrzej mieszkał jeszcze z nami, a ta rozgłośnia słuchana jest u nas w domu bardzo często. Jadąc autem słucham też innych stacji radiowych, ponieważ chcę mieć jak najszerszy wachlarz informacji i wiedzieć, co i jak mówią ci, z poglądami których się nie zgadzam. (…) Akurat u nas wszystkie dzieci, a jest ich trójka, miały to szczęście, że przeszły przez szkoły, w których spotkały bardzo dobrych i oddanych nauczycieli. Ale proszę sobie przypomnieć, jakie były komunistyczne szkoły, do których uczęszczało moje pokolenie. Owszem, byli tam też znakomici nauczyciele, sam wielu takich miałem, ale podręczniki były tragiczne. W tych od historii pakt Ribbentrop-Mołotow był opisany jako akcja ratunkowa Związku Radzickiego dla Białorusi przeciwko okupacji niemieckiej… I jakoś nam to nie zaszkodziło. My od razu byliśmy wystawieni na działania wrogiej ideologii i w starciu z nią musieliśmy wiedzieć, jak się bronić. Gdy natomiast człowiek chowany jest jakby w jaju, chroniony jakąś skorupą, to gdy z tego jaja wyjdzie i zderzy się z fałszywymi ideologiami, nie będzie wiedział, jak te ataki odeprzeć.

To prawda, niemniej warunek jest jeden. Taki człowiek musi wynieść już z domu pewien zasób wartości moralnych, patriotycznych czy chrześcijańskich. Tylko wtedy może nie ugiąć się pod manipulacją ze strony fałszywej ideologii. Gdyby go w domu nie przygotowano, gdyby wychowano jako człowieka uległego, ugiąłby się jeszcze prędzej. Rola domu rodzinnego jest tu kolosalna.

Prof. Jan Duda: Oczywiście. Dlatego w wychowaniu Andrzeja i naszych dwóch córek wyznawaliśmy razem z żoną dwie bardzo ważne zasady. Po pierwsze, swoje dziecko trzeba szanować. To przecież jest człowiek, choć jeszcze mały. Od dzieci także można się bardzo wiele nauczyć, my z żoną od naszych wiele się nauczyliśmy. Po drugie, dziecko potrzebuje autorytetu. Jednak nie takiego, który go bezmyślnie ogranicza, ale takiego, który wskaże mu barierę dopuszczalnych zachowań. Trzeba to umiejętnie wyważyć, a wbrew pozorom nie ma na to tak dużo czasu. Około 16 roku życia młodzież wchodzi już w dorosłe życie i wtedy trudno coś w wychowaniu zmienić. Pamiętam, że mój światopogląd oraz wyznawane zasady ukształtowały się właśnie w wieku około 16 lat. I trzymam się ich do dziś.

Może także z wychowania wynika jedna cecha Andrzeja Dudy, która wyróżnia go na tle innych polityków: jest on bowiem człowiekiem, który potrafi słuchać innych, podczas gdy większość polityków lubi tylko mówić albo raczej gadać.

Andrzej wychował się w specyficznych warunkach, bo od małego był otoczony towarzystwem dorosłych. Przez 10 lat mieszkaliśmy w hotelu asystenckim w pokoiku o powierzchni 9 m kwadratowych, w którym na dodatek nieustannie przebywali u nas goście. On się bawił, a my toczyliśmy dyskusje na fundamentalne tematy. Na przykład: dlaczego Kościół jest tak srogi w zasadach, a tak pobłażliwy dla grzeszników? Ten wątek bardzo często przewijał się w rozmowach.

Ciekawe, do jakich wniosków Państwo w nich doszli?

Prof. Jan Duda: Że to jest najlepsza filozofia. Należy pilnować zasad, ale nie wolno nikogo ścinać za to, że ich nie przestrzega. (…) Wszystkie zasady Kościoła, do którego mam wielkie zaufanie, są właśnie wartościami zadanymi. Gdy ludzie ich nie mają, bardzo łatwo się łamią i poddają, kiedy w ich życiu wydarzy się coś nieprzyjemnego, czego się nie spodziewali, albo czego w danym momencie nie chcieli. Tymczasem to może być przecież błogosławieństwo.

Jest to bardzo dojrzała postawa, pełna pokory i ufności w Opatrzność; wiara, że wszystko, co mi się w życiu przydarza, ma jakiś sens. Sens, który w danym momencie niekoniecznie musi być dla mnie zrozumiały. Z drugiej strony jednak takie nastawienie daje też ogromną siłę i spokój wewnętrzny.

Prof. Jan Duda: Tak jest, dokładnie tak. Jako człowiek wierzący wiem, że każde zdarzenie, które na mnie spada, ma sens. Dane jest mi po to, abym je wygrał. Każda sytuacja jest wyzwaniem. Dopiero jako człowiek dorosły dowiedziałem się, że już starożytni Rzymianie mieli takie podejście: „kto losu słucha, tego los prowadzi, kto z losem walczy, tego los wlecze”. Teraz wystarczy zamienić los na Opatrzność i mamy perspektywę chrześcijańską.

Rozumiem, że tę właśnie zasadę udało się także wszczepić dzieciom.

Prof. Jan Duda: Udało się. Nasze dzieci od samego początku to słyszały, ale i widziały w praktyce. Mówiliśmy: „Zdarzyło ci się coś? To wygraj to! Nie rób z tego dramatu, tylko spróbuj wygrać. Dostałeś dwóję, to musisz się bardziej zmobilizować. Gdybyś nie dostawał czasem dwój, to może byś się rozleniwił”.

I z tą zasadą Pana syn doszedł aż do nominacji prezydenckiej, która przecież też nie była przezeń zaplanowana, tylko poniekąd spadła właśnie jak wydarzenie, które należało przyjąć.

Prof. Jan Duda: Oczywiście, bo jak można sobie zaplanować, że zostanie się prezydentem? Jasne, że trzeba mieć ambicję, aby osiągnąć trudne cele. Ale to Pan Bóg pokazuje, gdzie kto ma iść, bo to On rozdaje talenty. A moim zdaniem mój syn jest bardzo utalentowany. W związku z tym, gdy ktoś przychodzi i proponuje taki urząd, to nie ma się prawa odmówić. To nie jest kwestia tego, czy ktoś chce czy nie; każdy ma obowiązek pomnażać swoje talenty. One są dawane za darmo, to żadna zasługa mieć talent do czegoś. (…) Karcenie z miłości jest obowiązkiem zapisanym w Biblii. Wiele dobrego można się także nauczyć z lektur patriotycznych, które dzisiaj wycinane są z kanonu.

Skoro mówimy o czytaniu, jaką literaturą interesował się Andrzej Duda, co lubił czytać?

Prof. Jan Duda: Pierwszą poważniejszą lekturą, w której Andrzej się dosłownie zakochał, to był „Dzikowy skarb” Karola Bunscha, po której przeczytał kolejne książki tego autora, a potem oczywiście Sienkiewicza. Andrzej bardzo lubi książki historyczne, patriotyczne. Zainteresował się bardzo literaturą powstańczą i bardzo dokładnie ją czytał. Miałem zwyczaj, że ok. 12-13 roku życia zabierałem każde dziecko na wycieczkę do Warszawy, żeby poznało stolicę. Andrzej tak dogłębnie poznał historię Powstania Warszawskiego, że to potem on oprowadzał mnie po stolicy i opowiadał, jakie w danym miejscu toczyły się walki. Jako dziecko! Zresztą od strony dziadka (ojca mamy) Andrzej ma też korzenie warszawskie - dziadek Nikodem urodził się i mieszkał w Warszawie wiele lat. Babcia Zenia pochodzi z Radomska, a moja rodzina z Sądecczyzny, tj. z południa Polski.

Wspominał Pan już o wierze i Bogu, o roli wiary w wychowaniu dzieci, o zaufaniu do Opatrzności. Jak to dzisiaj wygląda u pana Andrzeja? Czy wiara odgrywa ważną rolę w jego życiu?

Prof. Jan Duda: Odpowiem najprościej pytaniem: a czy myśli Pan, że bez wiary byłby w stanie to wszystko znieść? Ten ogrom pracy, ale także te nieustanne ataki? Bez oparcia w wierze nie byłby w stanie tego udźwignąć. To wiara w Boga jest siłą, także jego siłą. Gdziekolwiek jesteśmy, dostajemy sygnały, że ludzie modlą się za Andrzeja. Dlatego powtarzam to innym: jeżeli chcecie pomóc Andrzejowi, módlcie się za niego. Andrzej jest człowiekiem głęboko wierzącym, żyje w przekonaniu, że wiara jest niesamowitym darem i łaską. Człowiek potrzebuje moralnych drogowskazów w swoim życiu. Ludy bez religii nie istnieją. Gdy powstawały i bez niej chciały istnieć, natychmiast ginęły. Człowiek ma przecież w sobie potrzebę sprawiedliwości, troski o bliskich, potrzebę miłości. W człowieku jest refleks Boga. Już św. Augustyn powiedział „Niespokojne jest serce nasze, dopóki nie spocznie w Panu”. Człowiek niewierzący jest nieszczęśliwy. A ktoś, kto próbuje obedrzeć człowieka z wiary - na przykład przez śmiech, obelgi czy szyderstwo - jest draniem. To najwyższej kategorii draństwo. Człowiek odarty z wiary staje się mgłą, która uda się tam, gdzie wiatr zawieje. „Kto przestaje wierzyć w Boga, zaczyna wierzyć we wszystko”, jak powiedział C.K. Chesterton. I to dzisiaj widzimy, jak ludzie zaczynają wierzyć w bzdurne teorie Palikota czy ideologię gender.

Właśnie te teorie dzisiaj są przedstawiane jako droga do wyzwolenia i wolności. Bo w przeciwnym razie nastąpią - jak przekonuje wspomniany tu osobnik - rządy Kościoła.

A kto ma rządzić? Przecież to jest takie proste. Człowiek musi przyjąć w życiu pewne zasady. W geometrii mamy aksjomaty, czyli twierdzenia tak podstawowe, że ich się nie udowadnia. Wystarczy zabrać jeden aksjomat i cały system runie. I tak jest w całym naszym życiu. (…)

Podobna teoria funkcjonuje w odniesieniu do nauk humanistycznych, gdzie przecież bardzo często rozstrzyga się nie tylko kwestie formalne, ale właśnie ideologiczne czy światopoglądowe ukryte pod płaszczem nauki. I tak w humanistyce jedna z teorii głosi, że w pewnym momencie dedukcji czy opisu danego systemu dochodzimy do punktu, kiedy musimy zacząć zdanie od „Wierzę, że” lub „Myślę, że”. To oznacza, że w najbardziej fundamentalnych kwestiach każdego światopoglądu, a nawet nauki, poruszamy się w dziedzinie wiary, a nie wiedzy. Problem w tym, w co chcemy uwierzyć.

Otóż to. Weźmy na przykład kwestię in vitro. Zwolennicy powołują się na to, że jest bardzo dużo badań naukowych potwierdzających jego skuteczność. Mnie natomiast w ogóle to nie przekonuje. Dlaczego? Dlatego, iż wiem, jak wygląda nauka. Jakże często jest tak, że jak ktoś płaci, to się robi stosowne wyniki, których ten ktoś oczekuje. Tak funkcjonuje dziś nauka i w ten sposób można wszystko „udowodnić”. Jeżeli ktoś jest zainteresowany tym, aby forsować dane idee, to nie będzie płacił za badania, które te właśnie idee podważają. Dlatego mam więcej zaufania do soborów, biskupów i papieża, niż wszystkich genderowych naukowców. A według mnie najprostszym dowodem przeciwko in vitro jest to, że przy normalnym zapłodnieniu o dojście do jajeczka walczy kilka milionów plemników, a przy in vitro tylko kilkadziesiąt. Sami dokonujemy selekcji, nie natura - ale na jakiej podstawie? Nie ma żadnej. Dlatego religia jest stale potrzebna i to nawet w codziennych, najzwyczajniejszych decyzjach. (…)

Gdzie pan Andrzej brał ślub?

W Krakowie w kościele św. Franciszka Salezego przy klasztorze wizytek, ślubu udzielał mu ks. Mieczysław Maliński. Pobrali się z Agatą w lutym 1995 r.

Czyli w tym roku obchodzili 20. rocznicę ślubu; to piękny jubileusz.

Faktycznie, 20 lat to ładny kawał czasu spędzonego razem. Zresztą to bardzo udane małżeństwo, świetne! Razem z Agatą często przychodzili do nas na niedzielne obiady, teraz z braku czasu zdarza się to już dużo rzadziej. Agatka jest naprawdę dla nas jak córka, o wszystkim możemy sobie z nią pogadać, o szkole, o pracy, o domu. Jest nauczycielką języka niemieckiego w II krakowskim LO.

A córka pana Andrzeja, Kinga?

Kinga jest na I roku prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od dziecka marzyła o tym, żeby zostać sędzią, więc nikogo nie zaskoczyła swoim wyborem. Kinga lubi do dziadków przychodzić i bardzo chętnie opowiada o tym, co się u niej dzieje na studiach, czego się uczy. Przy okazji ja dowiaduję się od niej różnych ciekawych rzeczy, np. ostatnio z historii prawa.

Wiemy, że pan Andrzej ma dwie siostry. Jak dzisiaj wygląda kontakt między rodzeństwem?

Cała trójka jest w świetnych stosunkach. U nas jest troszkę nietypowo, ponieważ dzieci pojawiały się w odstępie ośmiu lat, tak więc jest między nimi spora różnica wieku. Kiedy urodził się Andrzej, mieliśmy z żoną po 23 lata, potem była Ania, a jeszcze osiem lat później Dominika. Relacje między nimi są bardzo ciepłe, z tym, że Andrzej jest dużo starszy i czuje się za nie odpowiedzialny.

A Pan był jedynakiem?

Skądże! Było nas w domu sześcioro dzieci. Rodzice mieli do nas bardzo duże zaufanie. Nie strofowali, nie pouczali nieustannie, co wolno mi robić. Ale m.in. dlatego, że byłem ministrantem, to wiedziałem, że pewnych rzeczy robić mi nie wypada, bo to się po prostu nie godzi. Raz tylko rodzice zwrócili mi uwagę, kiedy wróciwszy z zabawy powiedziałem brzydkie słowo. I to wystarczyło - nigdy więcej już takiego słowa w domu nie wypowiedziałem. Oni byli prostymi ludźmi. Tata był kuśnierzem i miał tylko cztery klasy szkoły podstawowej, a tak mądrego człowieka jak on w życiu już nie spotkałem. Mądrość nie ma tak naprawdę nic wspólnego z wykształceniem, często wręcz wykształcenie jej przeszkadza. Ojciec zawsze wiedział, co w danej sytuacji powiedzieć, żeby było dobrze. Rodzice nie musieli zwracać mi uwagi, bo wiedziałem, że złym zachowaniem sprawiłbym im wielką przykrość. A tego za wszelką cenę nie chciałem zrobić. I tak też starałem się wychować swoje dzieci. Mówiłem im zawsze, że człowiek wolny stróża ma w sobie, nie potrzebuje go mieć z zewnątrz, gdyż jest wolny. To niewolnik musi mieć strażnika. (…)

Jednak teraz w kampanii wszystko to jest bardzo ograniczone, codziennie włączając telewizor można zobaczyć Andrzeja Dudę w innym polskim mieście, ma zaplanowanych po kilka spotkań dziennie.

Podczas kampanii wyborczej o spotkaniach prywatnych w ogóle nie ma co marzyć. Wpada czasami do nas, ale jest to naprawdę rzadko. Podczas Wielkanocy mieliśmy okazję usiąść wszyscy razem do świątecznego śniadania, dzień wcześniej byliśmy na Woli Justowskiej poświęcić pokarmy. Nie mówiąc już o Triduum Paschalnym, które dla nas jest immanentną i bardzo ważną częścią Wielkanocy, i te dni zawsze spędzamy razem z Andrzejem i jego rodziną. Chodzimy wtedy do kościoła św. Idziego, czyli do kościoła harcerskiego.

Zaobserwował Pan, żeby kampania wpływała jakoś na Pana syna?

Nic takiego nie zauważyłem, oprócz oczywiście tego, że Andrzej jest bardzo zajęty i bywa zmęczony. Ale trzyma go to, jak widzi, że ludzie mają do niego zaufanie i modlą się za niego. A jak już mówiłem, Andrzej ma po kilka spotkań dziennie i to wszystko na oczach wielu kamer. Ja przecież nic w tej kampanii nie robię, ale do wyborów I tury byłem bardzo spięty. Bo przecież jako rodzic wszystko do siebie przyjmuję, a tak naprawdę nie jestem w stanie w niczym pomóc…

Z pewnością często Pan słyszy to pytanie, ale zadam je i ja: dlaczego Pan chce, aby Pana syn został prezydentem?

Faktycznie często to słyszę. I odpowiadam wtedy, że Polska potrzebuje głębokiej zmiany, bo nasze państwo staje się zacofane politycznie i peryferyjne technologicznie. Pod względem innowacyjności mamy 25. miejsce w Europie. Ubóstwo dzieci jest dramatyczne. Orliki gniją. Służba zdrowia leży. Wskaźniki ekonomiczne są słabe. I tak można wyliczać bez końca. Natomiast w mediach zazwyczaj o tym się nie mówi. Zauważyłem nawet taką zależność, że jak już naprawdę nie wiedzą, co mówić, to dają więcej sportu.

A propos sportu. Czy Pan interesuje się sportem?

W pewnym sensie jest to przyjemna forma tracenia czasu, ale muszę przyznać, że lubię sport. Lubię obejrzeć dobry mecz piłki nożnej czy pojedynek bokserski. W sporcie też dobrze widać, że ktoś ma pasję. Poza tym mecz piłki nożnej trafnie oddaje według mnie model życia. Dobry na ogół wygrywa - ale może i czasem przegrać. Mój młodszy o rok brat Antoni, nota bene też zaangażowany w politykę, zakładał w Opolu Porozumienie Centrum, jeszcze dzisiaj, w wieku 65 lat biega maratony.

To widzę, że pan Andrzej sportowe geny ma po stryju. Widziałem go, jak jeździ na nartach i naprawdę świetnie sobie radził.

Tak, to jeszcze z czasów studenckich, kiedy miał ambicje, żeby zostać mistrzem akademickim w narciarstwie; w domu mamy jego medale i puchary. Andrzej przez pewien czas chciał być piłkarzem, już jako dziecko grał w piłkę, zresztą jak wszystkie chłopaki w Krakowie. Potem razem doszliśmy do wniosku, żeby dać sobie z tym spokój, bo nie miał do tego predyspozycji. Miał jeszcze krótki epizod z judo. Bardzo sympatyzuje z krakowskimi klubami, aczkolwiek bliżej mu jest do Cracovii. Pamiętam, że jako dziesięciolatek chodził po domu i śpiewał „Wierzymy, wierzymy w Pasy, Pasy nie opuszczą Ekstraklasy!”. Niestety, to był właśnie ten rok, w którym Cracovia spadła…

Jak największe zagrożenia widzi Pan przed Polską?

Podpisanie konwencji przemocowej, której fragmenty są dosłownie przepisane z manifestów ideologii gender, jak również pakietu klimatycznego to katastrofalne błędy polityczne, godzące bardzo silnie w naszą tożsamość kulturową i gospodarkę. Pakiet może doprowadzić do zapaści naszą gospodarką, a już teraz stajemy się krajem peryferyjnym technologicznie.

CZYTAJ DALEJ

Erfurt: nuncjusz podkreśla, że kwestia święcenia kobiet nie podlega dyskusjom

2024-05-31 20:02

[ TEMATY ]

Niemcy

święcenia

arcybiskup Nikola Eterović

Wikipedia/autor: Roberta F. na licencji Creative Commons

Nuncjusz apostolski, biskup Nikola Eterović

Nuncjusz apostolski, biskup Nikola Eterović

Na pytanie o udzielanie kobietom święceń udzielono już odpowiedzi i nie jest to kwestia otwarta - powiedział portalowi Die Tagespost arcybiskup Nikola Eterović. Nuncjusz apostolski w Niemczech wypowiedział się na marginesie odbywającego się w Erfurcie Katholikentagu - zjazdu niemieckich katolików.

Papieski dyplomata przypomniał, iż Ojciec Święty Franciszek wielokrotnie dawał do zrozumienia, że decyzja św. Jana Pawła II o zarezerwowaniu święceń dla mężczyzn pozostaje w mocy. List apostolski św. Jana Pawła II z 1994, „Ordinatio sacerdotalis” jest nadal aktualny - podkreślił.

CZYTAJ DALEJ

XXIII Radomszczańskie Dni Rodziny - Słowo pasterskiego zaproszenia

2024-06-01 13:57

[ TEMATY ]

Radomszczańskie Dni Rodziny

Maciej Orman/Niedziela

Rozpoczęcie XXI Radomszczańskich Dni Rodziny, 5 czerwca 2022

Rozpoczęcie XXI Radomszczańskich Dni Rodziny, 5 czerwca 2022

XXIII Radomszczańskie Dni Rodziny - Słowo pasterskiego zaproszenia dla wspólnot parafialnych miasta Radomska i całego Regionu.

Słowo pasterskiego zaproszenia dla wspólnot parafialnych miasta Radomska i całego Regionu

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję