Reklama

Niedziela Kielecka

W Busku-Zdroju budują hospicjum

Czy jest potrzebne? Bez wątpienia, w myśl mądrego powiedzenia: wszyscy jesteśmy pacjentami hospicjum. Pomysł budowy hospicjum w Busku-Zdroju, które przyjmowałoby chorych z powiatów buskiego, pińczowskiego, kazimierskiego, odżył po latach zastoju. Szansą są nowe możliwości w pozyskaniu funduszy unijnych. Wstępny kosztorys całej inwestycji opiewa na kwotę 12 mln zł. Wartość obecnego etapu inwestycji to ok. 2 mln zł

Niedziela kielecka 10/2016, str. 7

[ TEMATY ]

hospicjum

TD

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Wizualizacja budowanego buskiego hospicjum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Budowa Hospicjum Stacjonarnego bł. Matki Teresy w Busku-Zdroju jest społeczną inicjatywą prowadzoną przez Fundację św. Brata Alberta, w imieniu której zadanie realizował ks. Mariusz Koza. Budowa obiektu trwa już kilkanaście lat. W 2015 r. sprawy nabrały tempa.

Na placu budowy

Blisko rok temu, w marcu 2015 r., burmistrz Buska-Zdroju Waldemar Sikora, któremu leży na sercu sprawa hospicjum, zaprosił strony zainteresowane inicjatywą na spotkanie robocze i plac budowy. Wzięli w nim udział m.in.: ks. Andrzej Jankoski – ekonom diecezji kieleckiej, ks. Stanisław Słowik – dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej, ks. prał. Marek Podyma – proboszcz parafii pw. św. Brata Alberta, ks. Mariusz Koza. Uczestniczył w nim również Andrzej Tracz, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury. Rozmowy o budowie hospicjum były poprzedzone wizytą na placu budowy obiektu. W buskim magistracie zapoznano się z planem zagospodarowania terenu, a także stopniem zaangażowania gminy w kwestie jego uzbrojenia. Wymieniono poglądy co do sposobu pozyskania środków finansowych na cel budowy obiektu, a także wzajemnej współpracy. Po kolejnym spotkaniu burmistrza Waldemara Sikory z prezesem Fundacji św. Brata Alberta w Kielcach Marianem Jaworskim poczyniono ustalenia o wzajemnym zaangażowaniu w proces inwestycyjny. Decyzją samorządu Buska teren wokół budowanego obiektu został uzbrojony w media, tj. drogi, wodę, kanalizację, prąd. Fundacja wykonała nową dokumentację dostosowaną do obecnych wymogów za kwotę ponad 165 tys. zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grosz do grosza

Kluczowe w tym momencie są nowe środki unijne i przygotowanie stosownego wniosku, przy współpracy Zarządu i Samorządu Województwa. W tym celu zaproszono do Buska-Zdroju marszałka województwa świętokrzyskiego Adama Jarubasa. Po styczniowym spotkaniu br. marszałek pozytywnie zaopiniował inicjatywę.

Projekt prowadzi i koordynuje w imieniu samorządu Buska Jarosław Zatorski – doradca burmistrza Buska-Zdroju. – Ważnym dla inwestycji etapem jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Jeśli Zarząd Województwa zdecyduje się wesprzeć projekt finansowo (a może to zrobić do 85%wartości), to czeka nas poważne zadanie zebrania wkładu własnego – wyjaśnia Zatorski. Inicjatorzy projektu liczą na zaangażowanie samorządów południowej części województwa świętokrzyskiego, mieszkańców parafii tej części diecezji kieleckiej i ludzi dobrej woli. Fundacja, która realizuje inwestycję i która będzie prowadzić hospicjum, jest organizacją non profit, koszty przedsięwzięcia będą zatem najniższe z możliwych.

Reklama

Na obecnym etapie trwa przygotowanie materiałów do wniosku o aplikację środków unijnych, który będzie złożony w drugim lub w trzecim kwartale 2016 r.

Ludzie dobrej woli

Osoby odpowiedzialne za projekt nie chcą zaprzepaścić wieloletniego trudu ks. Mariusza Kozy i zaangażowania ludzi dobrej woli, którzy wykonali już wiele prac przy budowie hospicjum za wstępnie szacowaną kwotę ok. 2 mln zł.

Działka, na której stoi budynek przyszłego hospicjum, była przekazana nieodpłatnie przez gminę. Dotychczasowe wpływy z 1 procenta odpisu podatkowego stanowią kwotę 612 853 zł, co pozwoliło prowadzić prace budowlane. Pozostała wartość to podarowane materiały budowlane czy darmowo wykonywane usługi. Pozyskiwanie funduszy miała usprawnić myjnia samochodowa, zakupiona z kredytu bankowego, która niestety nie spełniła oczekiwań – do spłaty pozostało jeszcze 70 tys. zł.

Tym cenniejsze pozostaje wsparcie ludzi oraz instytucji dobrej woli. Jedną z nich jest Stowarzyszenie „Dom Nadziei” z prezesem Andrzejem Skuberą. – Nasze stowarzyszenie wspierające od lat budowę tego swoistego „miejsca miłosierdzia” pragnie zaapelować o przekazanie 1 procenta odpisu podatkowego na ten cel i o wspieranie okolicznościowych zbiórek, a także o przekazywanie indywidualnych ofiar na konto budowy hospicjum. Formą wspierania budowy mogłoby być świadome korzystanie z myjni samochodowej, co przywróciłoby jej rentowność i pozwoliło zasilać fundusz – zachęca prezes Skubera. Pomocowe akcje na rzecz budowanego hospicjum wspierają m.in. harcerze.

Hospicjum będzie przeznaczone dla 58 chorych. Jego patronką jest bł. Matka Teresa z Kalkuty.

2016-03-03 10:00

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wałbrzych. Żonkilowa Kwesta

[ TEMATY ]

hospicjum

Wałbrzych

Renata Wierzbicka

żonkilowa kwesta

Ryszard Wyszyński

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Wolontariusze Wałbrzyskiego Hospicjum im. Jana Pawła II w zaangażowania podczas Żonkilowej Kwesty

Serca mieszkańców regionu wałbrzyskiego ponownie rozgrzała charytatywna inicjatywa, która zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem.

Podczas kolejnej edycji Żonkilowej Kwesty, zorganizowanej pod patronatem bp Marka Mendyka, lokalna społeczność wykazała się niezwykłą hojnością, wspierając działania Wałbrzyskiego Hospicjum na rzecz najbardziej potrzebujących. Kwesta zorganizowana przez wałbrzyski oddział Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej trwała od 23 do 30 kwietnia i zgromadziła niemal tysiąc wolontariuszy – głównie uczniów i młodzieży z lokalnych szkół, którzy z balonami i żonkilami w rękach i żółtymi koszulkami na sobie, zbierali fundusze na ważny cel. Dzięki ich zaangażowaniu oraz hojności darczyńców, zbierane środki mają wesprzeć zakup nowego sprzętu medycznego oraz finansować rehabilitację dzieci, które znajdują się pod opieką Wałbrzyskiego Hospicjum im. św. Jana Pawła II. To placówka, która nie tylko zapewnia opiekę stacjonarną i domową dla setek pacjentów, ale również prowadzi poradnię opieki paliatywnej skupiającą się na wsparciu dla terminalnie chorych dzieci oraz dzieci osieroconych.

CZYTAJ DALEJ

Kraków-Łagiewniki: 15 czerwca beatyfikacja ks. Michała Rapacza, męczennika

2024-06-06 16:55

[ TEMATY ]

Kraków

beatyfikacja

Ks. Michał Rapacz

Archiwum parafialne sanktuarium Matki Bożej w Płokach

Ks. Michał Rapacz, 1904-46

Ks. Michał Rapacz, 1904-46

W przyszłą sobotę 15 czerwca w bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie - Łagiewnikach odbędą się uroczystości beatyfikacyjne męczennika, Księdza Michała Rapacza - zamordowanego 12 maja 1946 r. Uroczystościom beatyfikacyjnym przewodniczyć będzie kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.

Gorliwy kapłan

CZYTAJ DALEJ

Bp Janocha w rocznicę beatyfikacji ks. Popiełuszki: wywalczyliśmy zewnętrzną wolność ale czy jesteśmy wewnętrznie wolni?

2024-06-06 18:30

[ TEMATY ]

bp Michał Janocha

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Karol Porwich/Niedziela

bp Michał Janocha

bp Michał Janocha

- Potrafiliśmy wywalczyć sobie wolność wewnętrzną? Ale czy jesteśmy naprawdę wolni? Czy jesteśmy wolni wewnętrznie? - pytał bp Michał Janocha, który przewodniczył Mszy św. w archikatedrze warszawskiej w 14. rocznicę beatyfikacji ks. Jerzego Popiełuszki. Po Mszy św. w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej otwarta została wystawa „Prawda i wolność. Ksiądz Jerzy Popiełuszko”. Beatyfikacja ks. Popiełuszki odbyła się 6 czerwca 2010 r. na Placu Piłsudskiego w Warszawie.

Dziś, w dniu rocznicy beatyfikacji ks. Jerzego Popiełuszki, w warszawskiej archikatedrze sprawowana była Msza św. w intencji kanonizacji męczennika. Eucharystii przewodniczył bp Michał Janocha, który wygłosił homilię. Razem z bp Janochą modlił się m.in. ks. dr Marcin Brzeziński, proboszcz parafii pw. św. Stanisława Kostki w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję