Reklama

Św. Jan Paweł II odkrywca geniuszu kobiety

Niedziela Ogólnopolska 10/2015, str. 14-15

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Karol Wojtyła musiał być pod dużym wrażeniem spotkania z nieznaną nam kobietą, gdyż przytoczył jej słowa podczas rekolekcji głoszonych ponad pół wieku temu w Krakowie. Opowiadał wówczas: „Mam w pamięci taką rozmowę: «Jeszcze byłam bardzo młoda, nie skończyłam studiów, wyszłam za mąż i bardzo się męczę. Bardzo się męczę». Jeżeliby podsumować to, o co chodzi, dlaczego się męczy: «Dlatego się męczę, że jestem tylko przedmiotem, nie jestem osobą». «Czy on nie potrafi być dla ciebie czuły? Odczuć ciebie?». «Nie, on zawsze chce tylko jednego!». I to jest takie bardzo bolesne, jeżeli w wyniku tego, co się uważało za miłość, w co się weszło całym uczuciem – jeżeli w wyniku tego zostaje się tylko przedmiotem, a jakoś zatraca się poczucie osoby. Dlatego właśnie potrzeba jej tej samodzielności wewnętrznej. To ona sprawia, że kobieta w miłości może stanąć przy mężczyźnie jako towarzyszka. Towarzyszka. Współtwórczyni. To jest bardzo istotna funkcja, to jest bardzo istotne powołanie kobiety, żeby w ten sposób mogła stanąć przy mężczyźnie. To jest charakter małżeństwa. Małżeństwo to nie jest tylko instytucja seksualna, instytucja życia seksualnego. Jeżeli tak, to jakoś w odczuciu obojga, a zwłaszcza kobiety, wszystko się obniża”...

Tajemnica Ewy

Każdego roku 8 marca jest dniem niezwykle oczekiwanym przede wszystkim przez sprzedawców kwiatów. Mimo że często słychać protesty wobec takiego czczenia kobiet, nieodmiennie w kwiaciarniach ustawiają się kolejki panów. Wielu z nich – przekonanych, że kobiety nie da się zrozumieć, więc przynajmniej trzeba ją obłaskawić – kupuje kwiat, wierząc w magiczną „flower power”, której też nie da się pojąć – kwiat do niczego nie służy, cieszy przez krótki czas oczy, a potem więdnie i trzeba go wyrzucić. I znowu pozostaniemy w naszym przekonaniu, że „kobiety zrozumieć się nie da, choć trudno jest bez niej żyć”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

„W najgłębszym sensie męski mężczyzna” – jak Karola Wojtyłę nazwał prof. Andrzej Półtawski – zadał sobie ten trud, aby kobietę nie tylko zrozumieć, ale i pokazać jej geniusz, bez którego doprawdy ciężko jest żyć mężczyznom (i tym żyjącym w celibacie, i mężom) i w ogóle całemu społeczeństwu.

W liście apostolskim „Mulieris dignitatem” („O godności i powołaniu kobiety”) św. Jan Paweł II pisze: „Osobowe zasoby kobiecości na pewno nie są mniejsze od zasobów męskości – są tylko inne. Kobieta więc – podobnie zresztą jak mężczyzna – musi pojmować swe osobowe «spełnienie», swą godność i powołanie w oparciu o te zasoby, według tego bogactwa kobiecości, które otrzymała w dniu stworzenia i które dziedziczy jako sobie właściwy wyraz «obrazu i podobieństwa Bożego»” (n. 10).

Na czym polega to bogactwo? Szukając odpowiedzi na to pytanie, Wojtyła sięgał do dwóch źródeł. Jednym była Biblia, drugim – życie. Opisany w Księdze Rodzaju zachwyt Adama nad Ewą Wojtyła dostrzegał wielokrotnie w zwyczajnych okolicznościach, choćby wtedy, gdy towarzyszył młodym ludziom z duszpasterstwa akademickiego zwanego Rodzinką, a później – Środowiskiem.

W latach 50. ubiegłego wieku w niewielkim gronie wybrali się na krótką wycieczkę w Beskidy. W grupie znaleźli się m.in. Danuta i Stanisław. Słońce grzało niemiłosiernie. Promienie boleśnie przypaliły łydki Danuty, która następnego dnia bardzo cierpiała z tego powodu, szczególnie gdy wychodzili z lasu na otwartą przestrzeń. Właśnie wtedy Stanisław zaczął dyskretnie iść za nią, tak, aby jego cień zasłaniał jej poparzone łydki. Zauważyła to. W sercu zaczęło kiełkować uczucie, które później rozwinęło się w miłość i zaowocowało małżeństwem.

W tych miłościach Wojtyła widział spełnienie się tego, co zostało zapisane w Biblii. Kobieta została stworzona „dla”, a zatem w jej naturze leży relacyjność – pragnienie kochania i bycia kochaną. Jak zostało to sformułowane w „Mulieris dignitatem”: „Godność kobiety wiąże się ściśle z miłością, jakiej ona doznaje ze względu na samą kobiecość, i równocześnie z miłością, którą ona ze swej strony obdarza” (n. 30).

Reklama

Przyszły Papież znał wiele kobiet, które odnajdywały spełnienie właśnie na tej drodze. Niektóre z nich są bardzo dobrze znane: bł. Matka Teresa z Kalkuty czy dr Wanda Półtawska, inne mniej – jak choćby sługa Boża Hanna Chrzanowska, prekursorka pielęgniarstwa domowego, prawa ręka Wojtyły w organizacji opieki parafialnej nad zapomnianymi i opuszczonymi chorymi.

Feminizm i feminizm

Nie brakowało jednak i innych doświadczeń – spotkań z kobietami zranionymi i nieszczęśliwymi, jak choćby z tą nieznaną mężatką, o której mówił podczas rekolekcji.

Wojtyła widział te niesprawiedliwości. Zdawał sobie sprawę, że mają one źródło w wielkiej katastrofie ludzkości, której opis znajdujemy w Księdze Rodzaju. Konsekwencja grzechu pierworodnego opisana jest tam słowami: „Ku twemu mężowi będziesz kierowała swe pragnienia, on zaś będzie panował nad tobą” (3, 16).

„Myślę, że współczesny feminizm znajduje swoje korzenie w braku prawdziwej czci dla kobiety” – pisze Papież w „Przekroczyć próg nadziei”. Zauważa, że tradycja obyczajowa, stawiająca kobietę na piedestale, w dzisiejszych czasach uległa znacznej degradacji.

Nie musimy podejmować wielkiego wysiłku, aby potwierdzić słuszność tych słów. Wystarczy spojrzeć na reklamy, włączyć telewizję czy Internet. Jesteśmy dosłownie zalewani przekazami, które sprowadzają niewiastę do roli obiektu, rzeczy, ciała bez duszy. W tak głośnej ostatnio Konwencji o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej nie ma ani słowa o zapobieganiu pornografii czy o działaniach skierowanych przeciw seksualizacji reklamy! W artykule poświęconym sektorowi prywatnemu i mediom znajdujemy jedynie zachętę do udziału w opracowaniu i wdrażaniu strategii politycznych, a także w przygotowaniu wytycznych i norm dotyczących samoregulacji w celu zapobiegania przemocy wobec kobiet oraz promowania poszanowania ich godności.

Reklama

W całej konwencji określenie „godność kobiety” pojawia się jeszcze tylko raz, gdy mowa jest o molestowaniu seksualnym, które ją narusza. Czym jednak jest owa godność – tego w dokumencie nie znajdziemy.

Geniusz Wojtyły opisującego kobietę polega nie tylko na tym, że przywraca on jej samej, rodzinie i społeczeństwu prawdę o niej. Każdy człowiek jest powołany do miłości, ale to kobieta ma szczególną misję bycia jej nauczycielką. W tym odnajduje swoje powołanie młoda dziewczyna, która uczy chłopaka miłości ofiarnej przez wymaganie od niego szacunku. Tu realizuje się misja żony obdarowującej męża dziećmi, dzięki którym on dojrzewa i rozwija się, dbając o rodzinę. Tak spełnia się zakonnica służąca z uśmiechem i dyskrecją potrzebującym i każda kobieta wnosząca w środowisko rodzinne, społeczne i zawodowe ów „feminine touch” – dotknięcie jej ręki, które sprawia, że świat rzeczy nas otaczających staje się bardziej przyjazny, swojski i piękny. Niestety, dzisiaj nie pozwala się kobietom na realizowanie tego powołania, co jest powodem wielkich frustracji. Papież Jan Paweł II widział to. Dostrzegał również niebezpieczeństwo z tego wynikające. Podobnie jak w XIX wieku niesprawiedliwości wobec świata pracy zaowocowały protestem w postaci komunizmu, tak po wiekach niesprawiedliwości wobec kobiet owocują agresywnym feminizmem, którego jednym z owoców jest wspomniana konwencja. Można przewidywać, że jej skuteczność będzie równie duża jak skuteczność socjalistycznej demokracji w przywracaniu sprawiedliwości społecznej, jednak straty mogą być jeszcze większe. Może zatem warto sięgnąć do papieskich myśli zawartych w „Mulieris dignitatem”, aby odpowiednio przygotować się do czekających nas wyzwań.

2015-03-03 13:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 16.): Śpij, Jasieńku, śpij

2024-05-15 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy da się zacumować okręt na środku morza? Czy Bóg mówi przez sny? I czy Boże Ciało przypadające w maju to jedyny związek Eucharystii z Maryją? Zapraszamy na szesnasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej według św. Jana Bosko.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski: Kościół, choć nie jest z tego świata, pełni swoją misję tu i teraz

2024-05-15 20:26

[ TEMATY ]

KUL

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Bp Andrzej Przybylski

Bp Andrzej Przybylski

Kościół, choć nie jest z tego świata, pełni swoją misję tu i teraz na tym świecie - mówił biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski podczas Mszy św. w kościele akademickim na zakończenie drugiego dnia 56. Tygodnia Eklezjologicznego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Tematem tegorocznej edycji tego wydarzenia jest „Kościół i Państwo - razem czy osobno?”, a jego organizatorem jest Wydział Teologii KUL.

W homilii hierarcha, nawiązując do tekstu dzisiejszej Ewangelii, podkreślił, że Chrystus trwa w nieustannej opiece i modlitwie za wszystkich ludzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję